• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En klockhistoria och... paketöppning!

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! ... och tack för en fin historiebeskrivning, en intressant historia adderar alltid ett extra värde till en klockmodell eller tillverkare
 

Simpatico

Rolex
Grattis en väldigt läcker och hal klocka. Ser grym ut på bilderna. Tack för att du delar med dig av historien bakom och bilderna.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Vad kul att så många uppskattade historielektionen! Det kommer nog fler när jag får tag i rätt modell ;)
Kanske har någon inspirerats tillräckligt för att slå till på t.ex. @christian-h fantastiskt fina Santos. Hade själv slagit till för länge sen
om jag inte redan nyss införskaffat en! :)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Vad kul att så många uppskattade historielektionen! Det kommer nog fler när jag får tag i rätt modell ;)
Kanske har någon inspirerats tillräckligt för att slå till på t.ex. @christian-h fantastiskt fina Santos. Hade själv slagit till för länge sen
om jag inte redan nyss införskaffat en! :)
Jag har missat den här paketöppningen, tänkte själv göra något liknande men det fanns redan en bra paketöppning på just min referens av @Wi - https://klocksnack.se/threads/nytt-på-handleden-cartier-santos-xl.34608/#post-780044. Kändes lite som kaka på kaka. Mycket kul läsning i alla fall och en otroligt intressant klocka i mina ögon. Det är även en diskussion gällande en Black Bay i pm nu, vill det sig väl så skickar jag iväg tråksubben och Cartier stannar.;)
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Jag har missat den här paketöppningen, tänkte själv göra något liknande men det fanns redan en bra paketöppning på just min referens av @Wi - https://klocksnack.se/threads/nytt-på-handleden-cartier-santos-xl.34608/#post-780044. Kändes lite som kaka på kaka. Mycket kul läsning i alla fall och en otroligt intressant klocka i mina ögon. Det är även en diskussion gällande en Black Bay i pm nu, vill det sig väl så skickar jag iväg tråksubben och Cartier stannar.;)
Låter inte helt fel! Njut av Cartiern och får den respass i någon gång framtiden så är det bara att dra iväg ett PM för då kan det vara tal om att utöka samlingen! :)
 

Tärnan

Cartier
Fin som snus! Och jag visste inte detta om armbandsuret från början ansågs vara för kvinnor, intressant! Hur länge tillverkade man fickuren i större skala?
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Fin som snus! Och jag visste inte detta om armbandsuret från början ansågs vara för kvinnor, intressant! Hur länge tillverkade man fickuren i större skala?
Ja, lite kul armbandsur var så feminina från början!
Just med fickuren så är nog produktionen nog fortfarande "stor" i slutet av 1800-talet och precis i början av 1900-talet. Det är först med WWI som diverse attacker börjar planeras efter ett visst klockslag och inte "anfall i gryningen". Då fungerade inte fickur helt enkelt när man skulle ha en bössa i händerna. Man kan nog tänka sig att en viss grupp köpstarka modernistiska män köpte Cartiers Santos medan den breda massan hängde på senare, dvs under och efter WWI. Då minskar produktionen samtidigt som riktigt roliga klockor börjar dyka upp. Rolex Oyster 1926, Breitling Navitimer 1940-ish, PP Calatrava runt 1930. Med dom modellerna är det förståeligt om man inte köpte fickur längre ;)
 

Tärnan

Cartier
Ja, lite kul armbandsur var så feminina från början!
Just med fickuren så är nog produktionen nog fortfarande "stor" i slutet av 1800-talet och precis i början av 1900-talet. Det är först med WWI som diverse attacker börjar planeras efter ett visst klockslag. Då fungerade inte fickur helt enkelt när man skulle ha en bössa i händerna. Man kan nog tänka sig att en viss grupp män köpte Cartiers Santos medan den breda massan hängde på senare, dvs efter WWI. Då minskar produktionen samtidigt som riktigt roliga klockor börjar dyka upp. Rolex Oyster 1926, Breitling Navitimer 1940-ish, PP Calatrava runt 1930. Med dom modellerna är det förståeligt om man inte köpte fickur längre ;)
tack för svar! Utan att ha någon koll men klockbranschen måste väl ha det manliga släktet som målgrupp, åtminstone med en 95/5 fördelning?

Sorry för trådkapniing, startade en egen om könsfrågan
 
Senast ändrad:

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Ja ibland är ju förnyelsen tillräcklig i sig även om klockan inte är något megaunikt!
Speciell är den, men långt ifrån unik. Har funnits en på forumet tidigare. Mindre än subben, Cartiern fick mig att inse att 40 mm ibland kan vara bra stort.

Santosen var i alla fall uppskattad på GTGn igår, det är kul. En modell som många vill testa, men helt klart inte vågar ta klivet till.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
tack för svar! Utan att ha någon koll men klockbranschen måste väl ha det manliga släktet som målgrupp, åtminstone med en 95/5 fördelning?
Varför just män är så fästa och intresserade vid klockor diskuteras nog i diverse trådar. Om klockan är ett smycke/statussymbol/ sätt för mannen att uttrycka sin personlighet etc etc.
Männen dominerar marknaden garanterat, sen finns det alltid klockintresserade kvinnor, men många av dem väljer ändå att bära herrur så då blir det ju lite missvisande ändå när man ser till försäljningen av klockor. Har för mig att Sofie Farhman och prinsessan Madeleine är såna som kan ses med herrur.
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Speciell är den, men långt ifrån unik. Har funnits en på forumet tidigare. Mindre än subben, Cartiern fick mig att inse att 40 mm ibland kan vara bra stort.

Santosen var i alla fall uppskattad på GTGn igår, det är kul. En modell som många vill testa, men helt klart inte vågar ta klivet till.
Ska bli kul att se vad det är!

Ja den är ju nästan lite av en kuriositet för designen är egenartad men häftig! För dom som funderar på en Santos kanske denna bild räcker ;)
Gordon_Gekko.jpg
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Cartier var det sista jag kunde tänka mig...
Förut. Nu tycker jag de är lite coola. Tack för fin paketöppning!
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Cartier växer i mina ögon, finns en del skoj som poppar upp på KS nu känns det som. Grattis till din, den var riktigt snygg! :)
 

agraw

Cartier
2-Faktor
Grattis till en riktigt fin klocka! Roligt att se att det finns lite variation på forumet!
Tackar. Ja, verkligen! Det tyckte jag var lite konstigt när jag var helt ny på KS. Att Cartier var så frånvarande. Tänker också på alla andra häftiga modeller dom har. Främst Ballon Bleu och Rotonde. Har dom ens passerat här?
Det finns ju en anledning att Andy Warhol, Yves Saint Laurent, John F Kennedy m.fl. varit så fästa vid Cartier. Warhol beskriver ju det såhär: “I don’t wear a [Cartier] Tank watch to tell the time. In fact I never wind it. I wear a Tank because it’s the watch to wear.”
 
Topp