• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En kollega frågade om den var äkta...

MrPlow

Rolex
Hej Klocksnack!

Måste få skriva av mig lite.

Igår hade vi en afterwork på ett halvstort företag med över 100 anställda och jag skulle anta att alla har en hygglig lön.

Så när vi sitter där så frågar en kollega:
"Är det en Rolex?"
"Ja, en GMT", säger jag glatt.
"Är den äkta?", frågar han.
"Ja, självklart!" skrattar jag till.
"Fan, vad dyrt. Jag har bara sett chefer som har det.", säger han lite nedvärderande.

Vad fan svarar man?

"Alltså det är en bröllopsklocka. Min fru fick ju ringar och jag fick en klocka...", säger jag nästan lite skamset.
"Ja, men de kan ju inte kostat mer än din klocka... Den där är ju svindyr. Den kostar väl säkert 30-40 tusen...", säger han utan att kunna något om klockor (och verkligen ingenting om min frus ringar!).

Det är nu andra kollegor som känner till mitt intresse kommer in och försöker skoja till det och säger att det där är ju bara EN av alla klockor...

Men han fortsätter!
"Du har väl inte på dig den varje dag? Du är väl rädd om den?", går han på.
"Jo, självklart! Men jag har den nästan jämt, t.om. på stranden på sommarfesten."

Och då kommer det som fick mig att lacka ur.
"Ja, men har du inte jobbat för klockan så är du ju inte rädd om den.", utan att han vet något om mig tydligen.

Istället för att ge honom den smocka han förtjänade gick jag och hämtade en öl till (man får inte slåss, säger mamma).

Vad är det för fel på folk?

Det här var första gången jag fick en negativ reaktion på någon klocka... Händer det ofta för er?
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Den svenska janten i högform. Gäller alla former av attribut som inte är köpta på HM eller Ikea. Ingen får ha något som uppfattas som "lyx". Att de sedan bränner massa pengar på fika, chips, godis etc glömmer de helt. Har kört ett litet räkneexempel på det förut. Är lätt att spara.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Sist jag hörde liknande vilket jag gör ofta pga min ålder (23) så skrek både jag och en kollega på människan så att han ville gå under jorden. Man såg skamsen verkligen forsa ur honom.
Korkade as.
 

Osclat

Cartier
Välkommen till Sverige! Där avundsjukan flödar såfort man har något fint.

Ungefär samma med min far, när han ska på möte på olika ställen så ställer han alltid bilen en bit ifrån och därför han inte vill ha en rolex för de drar till sig för mycket uppmärksamhet, typisk svenne-avundsjuka som gör att folk kan börja bete sig konstigt helt plötsligt.

Jag själv tycker det är motiverande när folk har fina grejer och tar gärna del av tips och trix som de använt sig av för att komma dit!
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Jag har från kollegor fått liknande "kritik" när vi diskuterar intressen. För mig är det en hobby, som för det flesta här antar jag.
Jag gissar att det är lite avundsjuka som spelar in och att de själva inte förstår hur man kan lägga så mycket pengar på en hobby.
Sen att min andra kollega äger 2 hästar eller att den tredje äger 3 sportcyklar, säkerligen lika dyra som mina klockor, det är inte någon som höjer på ögonbrynen för...
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Har en vän som inte är intresserad av klockor(ännu) som har den inställningen att aldrig döma någons intresse/hobby. Han blev självd utdömd som en idiot av en kollega för att han gillar motorcyklar. Senare kom det fram att samma kollega tar hand om och matar en häst tusentalskronor varje månad:)

Skulle vara intressant med en inblick i din bittra kollegas intressen:)
 

Syven

Panerai
2-Faktor
När sånt här händer (händer inte ofta men ibland) brukar jag säga att
-alla har något man kan lägga onödigt mycket pengar på som andra tycker är helt vansinnigt.
Som andra har skrivit så lägger säkert han pengar på typ bilar, kläder, tobak eller något annat som andra tycker är helt absurt.
Brukar försöka vända diskussionen mot dennes intresse och då blir det ofta annat ljud i skällan....
 

Oli

Omega
2-Faktor
Många som tycker att man är fullständigt dum i huvudet som har en klocka för over 50k. Har slutat berätta vad den faktiskt kostar när någon frågar. Säger bara att den kostade "en del" istället så får det vara bra med det.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Sjukt tråkig inställning! Själv tycker jag att det är skitkul att hamna bredvid någon som nördat ner sig i sin hobby, oavsett om det anses lyxigt eller inte.
Jag håller med dig, dessvärre finns det inte alldeles för många ute i vimlet av min erfarenhet. Varför är det så tro? Jag har hört av många att de har varit avundsjuk på att jag verkligen har en, eller till och med flera hobbyer som jag älskar - inget då relaterat till mitt osunda klockintresse utan snowboard, skateboard och gitarr framförallt (ja, jag har tre forum vid sidan av).:rolleyes:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Svensk jantelag och avundsjuka. Har själv fått lite konstiga kommentarer från en kollega från jobbet angående min 1675, dock inte i närheten av det du fick höra.
 

Schildfat

Cartier
Definitivt en tråkig inställning.. Själv tycker jag det är inspirerande när jag ser en annan likasinnad person med intresse för klockor. Oftast brukar dessa personer (iaf de som jag träffat) ha ett driv och även intresse för personlig utveckling, som definitivt sätter prägel på närvaron i jämförelse till de som frågar "är den äkta". Men klart, vad svarar man egentligen på något sådant?
 

N.Bathes

Cartier
Har varit med om liknande men med andra saker typ bilar
Men dom vågar ADRIG fråga förrän på företagsfester när dom druckit 5-6 öl
Då kommer dom som avundsjuka fästingsiglar och frågar
Hur kan du ha TVÅ sådana bilar??
Och VARFÖR har du två osv...
Vad svarar man??
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Märkligt hur det är ibland faktiskt, alla lägger ju pengar på olika saker.
Byt ut klocka mot hus, är ju ingen som skulle bete sig så.
-Men ditt hus kostar ju 4-miljoner, hur vågar du bo där?
 

MrPlow

Rolex
Lite liknade situationer har man fått uppleva men allt beror väl på deras okunskap. Och oftast är det dem som tjänar bra (+45tkr) som är skeptiska. :)

OnT: ärligt nu, är den äkta?? Du kan väl vara ärlig mot oss :) :)
IMG_0115.JPG

Om den inte är äkta är det en bra kopia iaf ;) Ni får hjälpa mig att bedöma!
 

mosse

Omega
Riktig idiot, men om jag ska ge ett tips så säg direkt att du är klockintresserad/klocknörd. Han tror väl att du är en vanlig knegare som köper en klocka för 70k när medelsvenson köper sin klocka för 299:-
 
Topp