• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En KS-bedömningsskala på Köp & Sälj för en klockas skick behövs NU!!!

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har noterat att det är rätt vanligt att en säljare anser att en klocka "ska användas". All respekt för det. Det finns nog lika många uppfattningar om hur en klocka ska användas, som det finns medlemmar på detta forum. För oss petiga, som jag själv, som har armen bakom ryggen när vi passerar dörrposter och andra "farliga" områden i vår vardag, så innebär använd kanske mer av "försiktigt uttagen ur boxen" snarare än "jo, en och annan törn har den väl fått, och någon liten poolkant har den också hälsat på, hö hö, men vad gör väl det, en klocka är ju till för att användas...".
Problemet i detta uppstår när klockan ska byta ägare. Och man landar i en prisfråga. Prisfrågan har säkert diskuterats 10.000+ ggr vid det här laget, och avsikten är inte att gå in på den.
Det man dock kan konstatera är att ingen vill förlora på sin klocka. Varken den som har brukat den enligt det förstnämnda exemplet, eller den i det senare exemplet. Alltså kommer de flesta att vilja ta ut ett premiumpris för sin premiumklocka. Men det är tyvärr så att skicket inte alltid är premium! Och det är här den universella skalan behövs!!!
Det finns exempel på andra forum där detta finns, kan vi inte anamma ett liknande system även här? Då slipper man skicka klockor fram och åter när säljaren tycker att den är fin, och köparen känner "Jamen vafaaan..."

T ex skulle lätta hairlines i en mindre omfattning kvalificera den till 95%. Någon repa som inte går att borsta bort gör att skicket rasar till 90%. Finns det något enstaka slagmärke så rasar det ytterligare ner till 85%. Mer än så ja, då hamnar vi under 80% och vidare på en fallande skala. Poängen är alltså att skalan ska vara icke-förlåtande. Hellre kritisk så man vet vad man kan förvänta sig än tvärtom! För de som använder sina klockor, eller kanske snarare (miss)brukar dem, så kan de som söker sådana objekt lätt hitta dem, och vi andra slipper gå bort oss i de exemplar vi inte söker. Naturligtvis kommer de som brukar sina klockor tycka att ett system likt detta är helt värdelöst, men då går det ju bra att vara mer försiktig i vardagen. Eller hantera konsekvenserna av att inte vara det.

Jag saknar verkligen detta. Vad tycker ni andra? @Spencer66 @Denke
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tanken är god och det finns inget som hindrar att en sådan skala initieras och används av de som vill. Men det känns inte som om det är något som skulle bli obligatoriskt för annonsering.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Tror att det är bättre att köpa klockan F2F om det ytliga skicket är så viktigt. Åsikter om skicket kommer ju påverka även den typen av betygsättning som du nämner. Kolla t ex säljarna på Chrono 24. Eller få köpa klockan på öppet köp. De gånger jag har sålt en klocka har köparen fått 48 timmars öppet köp.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Dilemmat är att många av oss mediokra fotografer, jag är den första att skriva under själv på detta. Det är bra knepigt att avgöra skicket från en bild som inte är proffstagen. Tycker jag iaf.
Och eftersom vi alla har helt olika bild av ett fint skick så tänker jag att en skala är mer digital än ett ord.
Att handla f2f innebär ju i praktiken att utbudet minskar radikalt för många. Möjligheten att skicka tycker jag vi ska värna om. Men att skicka fram och tillbaka kan man ju slippa om man tydligt på förhand är ense om skicket. Och det känns inget vidare att behöva meddela att detta var inte alls det jag söker. Tycker jag iaf.
Jag ser bara fördelar med en skala om vi försöker börja använda den. Det lär svänga i bedömningen till en början men med tiden så kommer den att svänga in sig. Men avsikten är att den ska vara kritisk, annars är den verkanslös.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ser tyvärr tvärtom mest nackdelar med en skala.

Om man beskriver klockan så som man ser den, exempelvis att det är hairlines eller vad den än må vara, och även tar de obligatoriska fotografierna så kan jag inte förstå vad en skala skulle bidra till. Snarare att det skulle bidra till ännu mer dispyter. Du tycker att klockan är värd att graderad som 90% medan köparen tycker att den bara motsvarade 80% och vill returnera.

Nej...använd utförliga beskrivningar, och skulle man vara intresserad av en klocka och det saknas är det väl bara att fråga säljaren.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Problemet är att utförliga beskrivningar inte räcker. Ord har olika betydelse för olika personer. Om skalan är definierad så att det finns likare till den, då torde det vara rätt lätt använda den. Det är ju bara att ha några exempelbilder att relatera till. Det skulle de som kan fota skaka fram. Skalan sätts mot dessa. Sedan är det skitlätt att göra en bedömning. Funkar det i industrin för att göra bedömningar borde det funka här. Eller?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Problemet är att utförliga beskrivningar inte räcker. Ord har olika betydelse för olika personer. Om skalan är definierad så att det finns likare till den, då torde det vara rätt lätt använda den. Det är ju bara att ha några exempelbilder att relatera till. Det skulle de som kan fota skaka fram. Skalan sätts mot dessa. Sedan är det skitlätt att göra en bedömning. Funkar det i industrin för att göra bedömningar borde det funka här. Eller?

Jag tycker att du krånglar till något fungerande å det grövsta, och också att det kommer bli helt omöjligt att få fram en skala som bättre beskriver objektet än vanliga ord.
Vem ska bestämma hur många hairlines som är värt procentavdrag, och hur många procent försvinner vid exempelvis ett repigt plexi?

Det är dessutom bara att läsa vilken random tråd som helst som handlar om vintage-Rolex så kan man på en gång se orimligheten i en procentsats framför en normal beskrivning eftersom det finns tusen olika åsikter hur man ska bedöma boetter, tavlor m.m. Här ett färskt exempel. https://klocksnack.se/threads/rolex-årsklocka-törs-jag-slå-till.45725/

Återigen...är man genuint intresserad av en klocka och man inte klarar av att avgöra skicket utifrån säljarens beskrivning och foton så ser jag inte vad, "80%", skulle bidra till ett beslut att köpa.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Det är inte lätt att sätta en siffra på skalan. Hur bedömer man att en klocka med t.ex enstaka hairlines ska ha för poäng? 99%, 95% eller kanske 90% ?
Alla har sina egna tolkningar. Som redan nämnts är det bästa att kolla klockan IRL och få en egen uppfattning.
Sen tycker jag att många här är duktiga på att ta bra bilder på "utsatta" vinklar, där hairlines etc. brukar synas som tydligast.

Tycker det funkar bra som det är just nu. Vi har ju retur ifall något skulle strula.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror inte det är en bra lösning även om jag är en vän av ordning. Det finns andra forum som använder sig av sådana system och jag tycker helt enkelt inte att det funkar där.

Studera bilderna, kräv bättre bilder om det behövs och kräv möjlighet till retur om det inte räcker för dig. Och som vanligt, köp säljaren.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Tanken är god och det finns inget som hindrar att en sådan skala initieras och används av de som vill. Men det känns inte som om det är något som skulle bli obligatoriskt för annonsering.
De som inte anger et skick kommer behöva modereras som "bryter mot k&s regler" och många kommer vara åt skogen felbedömda enligt många:shifty:
 

joca

Patek
2-Faktor
Jag föredrar nog f2f alternativt bättre bilder som en bättre lösning även om jag tycker tanken är god :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Bara att konstatera att det är knepigt detta. Då behöver vi alla anstränga oss för att verkligen visa skicket via bra foton i annonserna. Min bild är att det är sisådär med den varan idag. Man visar klockan ur vinklar där dess bästa sida framhävs. Inte blessyrerna. Tanken med en skala är att täcka in dem.
 

Limpas

Cartier
Förstår inte över huvudtaget hur detta skulle hjälpa. Snarare tvärtom. Problemet ligger i att bedömningen är subjektiv. Hur resultatet av bedömningen presenteras spelar mindre roll. En skala kommer bara ställa till dispyter då man har olika bild av var på skalan klockan ska ligga och hur man "avrundar".

Den enda lösningen är F2F, att man som köpare ber om tillräckligt med bilder/info för att avgöra själv, eller att man som köpare tar lite höjd för att köparens beskrivning är subjektiv. Själv tycker jag att alternativ 2 är det bästa efter alternativ 1.

Det räcker med returpolicyn, även om den numera är ganska tandlös i min mening.
 

plattfot

Rolex
Timezone har ett liknande, hyfsat etablerat graderingssystem man kan tillämpa om man vill sätta procent på klockan. Tror dock bra bilder eller en kort film, samt muntlig/maildialog innan köp är lika bra.
 

rogart-63

Patek
Tycker det vimlar av klockor på köp och sälj . Bara välja och vraka :p. Ser inget problem med nuvarande system . Bedömnigskala skulle bara krångla till det .
 

Mr Chance

Kalmar
Har noterat att det är rätt vanligt att en säljare anser att en klocka "ska användas". All respekt för det. Det finns nog lika många uppfattningar om hur en klocka ska användas, som det finns medlemmar på detta forum. För oss petiga, som jag själv, som har armen bakom ryggen när vi passerar dörrposter och andra "farliga" områden i vår vardag, så innebär använd kanske mer av "försiktigt uttagen ur boxen" snarare än "jo, en och annan törn har den väl fått, och någon liten poolkant har den också hälsat på, hö hö, men vad gör väl det, en klocka är ju till för att användas...".
Problemet i detta uppstår när klockan ska byta ägare. Och man landar i en prisfråga. Prisfrågan har säkert diskuterats 10.000+ ggr vid det här laget, och avsikten är inte att gå in på den.
Det man dock kan konstatera är att ingen vill förlora på sin klocka. Varken den som har brukat den enligt det förstnämnda exemplet, eller den i det senare exemplet. Alltså kommer de flesta att vilja ta ut ett premiumpris för sin premiumklocka. Men det är tyvärr så att skicket inte alltid är premium! Och det är här den universella skalan behövs!!!
Det finns exempel på andra forum där detta finns, kan vi inte anamma ett liknande system även här? Då slipper man skicka klockor fram och åter när säljaren tycker att den är fin, och köparen känner "Jamen vafaaan..."

T ex skulle lätta hairlines i en mindre omfattning kvalificera den till 95%. Någon repa som inte går att borsta bort gör att skicket rasar till 90%. Finns det något enstaka slagmärke så rasar det ytterligare ner till 85%. Mer än så ja, då hamnar vi under 80% och vidare på en fallande skala. Poängen är alltså att skalan ska vara icke-förlåtande. Hellre kritisk så man vet vad man kan förvänta sig än tvärtom! För de som använder sina klockor, eller kanske snarare (miss)brukar dem, så kan de som söker sådana objekt lätt hitta dem, och vi andra slipper gå bort oss i de exemplar vi inte söker. Naturligtvis kommer de som brukar sina klockor tycka att ett system likt detta är helt värdelöst, men då går det ju bra att vara mer försiktig i vardagen. Eller hantera konsekvenserna av att inte vara det.

Jag saknar verkligen detta. Vad tycker ni andra? @Spencer66 @Denke
Så här tänker jag. Om du vill köpa en klocka som ser ny ut ska du nog köpa en...trumvirvel...ny klocka. Men om du skulle drista dig till att köpa en beggad är det väl f2f som gäller.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Ja, det är väl det jag börjar inse... verkar ju vara nästan ensam om att uppleva att skicket hos en klocka inte stämmer med det som delges i annonsen. Men egentligen tycker inte jag det är så konstigt. Finns det blessyrer? Skriv det då!
 
Senast ändrad:

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag tänker att allt som medför att klockan inte går att återställa i ursprungligt skick är blessyrer. Borstning klarar ytligt skav. Inte mer. Inga hack, repor, gropar, prickar eller nåt sånt. Måste man gå loss med grövre doningar (slipa eller liknande), då är ursprunget gone for ever. Det är sånt som iaf jag vill veta om. Helt enkelt, var uppriktig och ärlig.
 
Tanken är god men även med en "objektiv" skala så blir betygsättningen subjektiv. Det bästa är att låta bilderna tala. Jag är ingen fotograf och använder endast mobilkamera och min uppfattning är att skavanker snarast förstärks på bilder vilket gör köparen ej blir lurad.
Har enbart positiva erfarenheter från KS köp och sälj och uppplever inte detta som ett problem.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Är inte returpolicyn nog? Dessutom är det väl inga krav att köpa/sälja klockor via klocksnack?
Hur subjektiv är "du" själv som säljare är väl det största problemet.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
När jag köper begagnat så räknar jag med visst mått av skavanker. Är bilderna dåliga så ber jag om fler bilder tills jag har bildat mig en bra uppfattning om klockans skick. Kan inte säljaren få fram tillräckligt bra bilder så avstår jag köp, så enkelt är det.

Är man rädd för hairlines och dings så är mitt råd att köpa nytt.
 
Topp