• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En kväll i Amsterdam.. -Bildtung-

M021

Rolex
2-Faktor
En kväll i Amsterdam drar nog många tankar till en och annan coffeshop, kanske ett distrikt med röda lysrör (oldschool, väntar förövrigt på först fönstret med LED), alkohol förtäring samt en och annan svensexa/möhippa.

Efter en slapp lördag med en bok i fokus blev jag till slut lite rastlös, tjejen skypade med vänner och familj medan jag rotade bland jox och försökte roa mig själv, valet låg att antingen damma av DJ prylarna som inte använts på ett tag och störa grannarna eller att damma av kameraväskan. Valet föll på det senare. Detta då jag äntligen funnit en lämplig bank här i Nederländerna som kan förvara värdesaker. Majoriteten av bankerna här nere har tittat på mig med frågande ögon när jag har försökt att förklara vad bankfack är. Så detta blir en bra farväl cermoni av några av klockorna som kommer få gå i tillfällig ide fr.o.m. måndag.

För runt 9 år sedan extraknäckte jag som frilansfotograf, sålde ett par bilder till våra kära nyhetsblaskor A och E. Mest blev det vimmelbilder på de lokala krogarna som gav oförskämt bra betalt för en 19åring som precis muckat.
Kameran följe med överallt. Och som med klockintresset gick jag all in på alla fronter, kameraväskan följde med till både Asien och Usa. Prylar köptes för att i princip aldrig mer användas anno 2008.

Så ikväll tänkte jag kombinera ett gammal intresse med ett "nytt" som är här för att stanna. Mina klockor.
Då tiden begav sig kunde man sätta fingret i luften och på ett ungefär dra till med ISO värde på kameran, bländare och exponering. Det var då det, fotografering är färskvara. Det fick jag minsann känna av ikväll, inte minst då dagsljuset försvann på kvällskvisten. Så jag ber om överseende för skärpa, ljus osv. Tog en läslampa istället för blixt då batterierna var körde och behövde laddas och stativet är i något förråd i Svea rike. Har beskurit några bilder men förövrigt skonade från Photoshop.

För andra fotointresserad nämnder jag vilken glugg som använts, huset som brukas är ett gammat D200 som skulle må bra en kalibrering samt rengöring (motsvarar fullservice ;) )

De Tomaso på Perlon, Nikon 2.8 Fisheye
H0NW3M5.jpg


Perlon i Fokus, Nikon 2.8 FIsheye

DooJyVx.jpg


Speedmaster 105.002 62', Nikon 2.8 Fisheye
dsuCMyj.jpg


Close up 105.002, Nikon 24-70 2.8
jpC3DyB.jpg


116613lb, Nikon 24-70 2.8
XcbmMOn.jpg


DD, Nikon 24-70 2.8
afebSAt.jpg


De Tomaso San remo 24-70 2.8
KYjNqDW.jpg


DSOTM 24-70 2.8
h9lixtf.jpg


Fick för mig att byta till telegluggen, Nikon 80-200 2.8 för att kunna leka med skärpedjupet. För ej kameravigda, nu börjar vi prata "Omega Plopp varning", mordvapen tyngd.
Tripple rolle, Nikon 80-200 2.8
AVPQwI1.jpg


En trippel, tänkte fokus på en i taget för att underlätta för majoriteten män på detta forum. Nikon 80-200 2.8
1.
2bde0Iv.jpg

2.
hYm7NlC.jpg

3.
VEFwxGf.jpg

Allesammans
KrwLZSR.jpg


Sedan blev det till att släcka ner lyan, dags för en obligatorisk LUMEtagning.

Majoriteten av klockorna har noll Lume så det blir begränsat. Kan ni gissa? Svaren kommer i slutet.

1.
2i5wP8f.jpg

2.
pBBvFgA.jpg

3.
6QZe0ag.jpg

4.
jYUCfqP.jpg

5. Tripple.
9WhhWiP.jpg

RÄTT SVAR:
1. Aqualand "Enzo"
2. Aqualand JP 2004
3. Rolex 116613lb
4. Omega Speedmaster "DSOTM"



Och slutligen ett sista avsked innan jag springer till min nya klockförvaring hos banken på måndag.
DEBdoON.jpg


Vill någon köpa ett D200 hus eller annan kamerapryl som jag kan tänka mig sälja, hör av er ;)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Härlig samling! :D
Istället för kamerahuset kan jag tänka mig att köpa din 105.002 ;)
Den riktigt klockrena fokusen uteblir på många av bilderna, har det att göra med som du nämner att huset behöver en helservice?

Trevliga bilder, tack för det.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Härlig samling! :D
Istället för kamerahuset kan jag tänka mig att köpa din 105.002 ;)
Den riktigt klockrena fokusen uteblir på många av bilderna, har det att göra med som du nämner att huset behöver en helservice?

Trevliga bilder, tack för det.

Nja, behåller min speedmaster, min enda Keeper i dagsläge. ;)

Stämmer, har haft problem med den klockrena skärpan, gluggarna är det inget fel på och trots dagsljus, stativ osv så blir det inget bra, ska prova ett nyare hus då Nikon D200 trots att det var semi pro på den tiden blir allt över ISO 640 kornigt. Vill ge alla gluggarna rätt förutsättning bortsett från mina egna brister..

Kul att se och härliga bilder.
Lycka till på banken. Är du rädd för inbrott hemma?
Egentligen inte, bor i ett bra område bakom 2-3 säkerhetsdörrar, tanken slog mig när det brann i det lokala slakteriet, tog 30 min för brandkåren att forcera dörren, och käkarna sitter rätt tätt här så brinner det i ett hörn tar det inte lång tid för att den ska gå till nästa,
 

Bosse

Friends of KS
Back to the future...
Nikon Fish-eye det var inte igår, och en 80-200 2.8 ha! mer bazooka än foto utrustning, jag testade ett med D200 vilket gav nackspärr och skakiga bilder ett riktigt best till objektiv.
Fina bilder.
//Bosse
 

M021

Rolex
2-Faktor
Back to the future...
Nikon Fish-eye det var inte igår, och en 80-200 2.8 ha! mer bazooka än foto utrustning, jag testade ett med D200 vilket gav nackspärr och skakiga bilder ett riktigt best till objektiv.
Fina bilder.
//Bosse

Javisst, redan old-school som 27årin, skyller på teknikens utvecklin..
 

M021

Rolex
2-Faktor
Beror på perspektiv, en Leica M3 från 1957 med Elmar 3.5 och S/V Tri-X egen framkallet till ISO800, det är old-school.... och long time gone.
//Bosse

Sant! Har en gammal hasselbladare hemma i Sverige, fullformat, "månkameran, riktigt trevliga bilder, typ 10-20kr per framkallning, har dock aldrig provat Leica, kanske i framtiden :)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Ändra värmen på bilderna så kommer det bli sjukt stor skillnad, detaljerna försvinner med det ljuset tycker jag.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Ändra värmen på bilderna så kommer det bli sjukt stor skillnad, detaljerna försvinner med det ljuset tycker jag.
Instämmer helt, läser det som du tycker ljuset är för gult. Har 2900K i lampan som användes, men dagsljus alt blixt vore bättre, alt photoshop. Eller har du något tips för ändring i kameran som jag missat helt/glömt av :)?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Instämmer helt, läser det som du tycker ljuset är för gult. Har 2900K i lampan som användes, men dagsljus alt blixt vore bättre, alt photoshop. Eller har du något tips för ändring i kameran som jag missat helt/glömt av :)?

Nope, men en liten justering i lightroom kommer göra sjukt stor skillnad :)
 
Topp