• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En lite udda Grand Seiko (SBGF017) - paketöppning.

Mforce

Guld
2-Faktor
Eftersom ingen här hade en att sälja och japaner är som japaner är, dvs rätt små och med en förkärlek för att slänga tillbehör och länkbitar, tog det lite längre tid än jag först hade tänkt mig. Det plus lite beslutsångest för vilken modell jag skulle köpa.
Men nu har den äntligen dykt upp.
100_1560_LI.jpg

Som stor Orientnörd har jag länge vurmat för mekaniska ur. Helst Japanska då. Och billiga. I mängder.
Men allt eftersom jag började läsa på förändrades det där. Jag fick plötsligt varma känslor och började uppskatta både kunnandet och dedikationen som krävs för att bygga ett riktigt bra kvartsverk.
Jag köpte en The Citizen och blev förälskad. Visst, jag gillar fortfarande mekaniskt och det ramlade in en Royal Orient efteråt men jag kände ändå att jag ville ha en bra kvarts till. Det känns dessutom extremt nördigt med HAQ, en radiokvarts för 1500 spänn är ju lika exakt, vilket passar mig.
Den här gången blev det en Grand Seiko.
100_1561.JPG

Det blev alltså den i GS-sammanhang lite udda modellen SBGF017.
Udda därför att den både har lume och är specad till 20 bar vattentålighet, vilket annars är endast för dykare.
100_1564kop.jpg

100_1566kop.jpg

Saknar ytterbox och cert, annars fullset. Lång länk plus extra bitar ser man inte varje dag i Japan så det är ett jätteplus.
Skicket är faktiskt lite bättre än jag förväntade mig. Hairlines finns givetvis, och syns på det polerade, men klockan är ju långt ifrån ny.

Lite Specifikationer:
Urverk: 8j56-8020
Diameter: 38 mm
Tjocklek: 10 mm


Verket är förra generationen vilket innebär 5 års batteritid och individuellt ställbar timvisare.
Däremot har den inte nya Twin Pulse om jag förstått saken rätt samt den att det inte är justerbart.
Vad man föredrar är givetvis en smaksak men jag tar batteritiden och timvisaren före det andra om jag får välja.

Ett futilt försök att fånga strukturen på tavlan (som jag tyvärr behövde processa lite hårt för att det skulle synas bra)
100_1568kop.jpg


Tycker klockan bärs större vilket också passar mig ypperligt.
100_1569kop.jpg

Kan inte annat än att vara väldigt nöjd med mitt inköp.

Tack för titten!
 
Det regnar GSar! Underbart! :D
Bästa länken också, gillar den gamla bättre än den nya.
 
Tillbaka
Topp