• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En liten fråga när vi ändå bråkar!

Är anledningen till att Steinhardt, Davosa etc klonerna är accepterade för att Rolex inte bryr sig. Samtidigt som de tidigare nämnda klonföretagen inte vågar göra en Panerai klon för då får de Richemont efter sig?
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Är det inte på grund av att texten MARINA MILITARE är varimärkesskyddad? Så länge tavlan är steril på en MM så har de inget case
 

Camo00

Patek
Det kan omöjligt vara patent på hela utseendet på klockorna, då skulle det inte finnas många modeller och företagen skulle stämma varandra non-stop! Det måste vara som Joberman säger. Jag menar, det kopieras ju hejdlöst inom klockvärlden, åt alla håll, precis som mitt standard-exempel med bilarna. Vem var först, nu när alla livsstils-kombis ser EXAKT likadana ut??
 
JoberMan skrev:
Är det inte på grund av att texten MARINA MILITARE är varimärkesskyddad? Så länge tavlan är steril på en MM så har de inget case


Fast vad jag menade var följande: Är anledningen till att Steinhardt, Davosa, Squale inte gör kloner av Panerai med sitt namn på att de är rädda för Richemont eller att de tror de är osäljbara? Jag menar med tanke på alla Rolexkloner de gör.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Angermanagement skrev:
JoberMan skrev:
Är det inte på grund av att texten MARINA MILITARE är varimärkesskyddad? Så länge tavlan är steril på en MM så har de inget case


Fast vad jag menade var följande: Är anledningen till att Steinhardt, Davosa, Squale inte gör kloner av Panerai med sitt namn på att de är rädda för Richemont eller att de tror de är osäljbara? Jag menar med tanke på alla Rolexkloner de gör.

Personligen tror jag att anledningen till att de inte gör Paneraikloner är för att de är fula och osäljbara :D
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
ÖÖÖhh va? Klockan i den sista öppningstråden hade ingen text så det kan inte vara det. Samtidig är klockor från t ex Davosa ok som påminner starkt om både Rolex Sub och AP RO... men men
 

Camo00

Patek
Rossi skrev:
ÖÖÖhh va? Klockan i den sista öppningstråden hade ingen text så det kan inte vara det. Samtidig är klockor från t ex Davosa ok som påminner starkt om både Rolex Sub och AP RO... men men

Kanske om trådstartaren i öppningstråden inte hade startat tråden eller nämnt det hemliga H-ordet, utan bara postat klockan i Dagens-tråden med diverse nato??
 
V

Viggen

Guest
Anledningen till att inte Rolex gnäller kan vara för att de är så självsäkra. De vet att de tillverkar klockor av allra högsta kvalitet, och ingen kopia i världen hur välgjorda den än är kommer i närheten. Rolex vet att förr eller senare så kommer ägaren av en kopia vilja ha äkta varan.

Panerai kanske är mer osäkra då de inte har en lika stor andel på klockmarknaden. Så då måste man förstå att de vill skydda sitt märke. Men att gå så långt att åtala de som gör hommager eller den enkla personen som köper den är lite väl extremt eller?

Jag gillar inte kopior, se bara min tråd om "Inuti en fejk Rolex". Även en enkel klockälskare som jag vill ha mer än sånt skräp. Ärligt talat så är det en stor skillnad på den MM och den där Rolle kopian. Det är som att jämnföra en äkta Panna med MM´en. Men det får jag stå för.

Jag gick ut igår på nätet för skojs skull och letade efter replika klockor. Hittade en svensk sida där de erbjuder "äkta" kopior??? Med 2 års garanti!!! Wtf är en äkta kopia???

Jag blir tokig....Nu har vi kopior, replikor, och "äkta kopior" till på köpet. Hur skall en nybörjare lyckas med att se skillnad på alla dessa klockor?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Angermanagement skrev:
Är anledningen till att Steinhardt, Davosa etc klonerna är accepterade för att Rolex inte bryr sig. Samtidigt som de tidigare nämnda klonföretagen inte vågar göra en Panerai klon för då får de Richemont efter sig?

Här gör du antagandet att vissa märken är accepterade, medan andra inte är det. Vad vi vet pågår det en tvist mellan MM och Panerai. Däremot vet vi ingenting om ifall det finns andra pågående tvister mellan de märken du nämner. Det som gör MM-situationen speciell är att vi vet att tvisten finns och att andra internationella forum har tagit avstånd från att tillåta försäljningar av MM-klockor på sina forum på grund av att de vet att denna tvist finns.
 
Topp