• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En liten fråga..

Barda

Cartier
Jag tycker det är snyggt!
Får för mig att lystern är annorlunda mot stål. Sen är det kanske några som vill ha guld men inte att det ser ut som guld. Smaken är som baken...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Vissa klockor, till exempel daydate, görs inte i stål. Och vill man ha en sådan, men inte trivs med gulguld, så är vitguld ett alternativ.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Jag tycker det är snyggt!
Får för mig att lystern är annorlunda mot stål. Sen är det kanske några som vill ha guld men inte att det ser ut som guld. Smaken är som baken...


Varför vill man ha något som inte ser ut som vad det är? I min värld lika dumt som att köpa merca med Skoda kaross.. Det du tyckte gav lyster är rodium och inte guld.. Guld är ett sämre material än stål för boetten så det går inte att göra en analogi med en sleeper inom bilvärlden
 

Barda

Cartier
Varför vill man ha något som inte ser ut som vad det är? I min värld lika dumt som att köpa merca med Skoda kaross.. Det du tyckte gav lyster är rodium och inte guld.. Guld är ett sämre material än stål för boetten så det går inte att göra en analogi med en sleeper inom bilvärlden
"För att man vill ha en guldklocka till sin vitguldsring (för en vigselring i stål kan man ju inte ha) för att man inte tyckte guldguld var snyggt när man friade till sin respektive. Alla vet ju att man inte blandar material mellan klocka, ring och manchettknapp."

Är en av historierna till varför någon skulle kunna köpa en vitguldsklocka... Kan försöka hitta på flera ;)
 
C

China

Guest
Varför köper man vitguld, det ser ju ut som stål men är sämre?
Jag förstår inte..

Jo, det kan man fråga sig. I en del fall så handlar det nog om vilka egenskaper man vill ge boetten för olika bearbetningar och en del komplicerade gravyrer, och då är vitguld mer lättarbetat. Däremot så har jag ganska svårt att se poängen med enklare boetter, då tycker jag stål är ett givet val. Fast å andra sidan, guld är alltid guld.:D
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
För att man är mer mr Walker och mindre Fantomen till sin personlighet?

En seriös fråga:
Min vigselring i vitguld tappade snabbt sin lyster och jag var tvungen att lämna in den med jämna mellanrum och få den fixad. Måste man göra samma sak med en WG-DD?
 

EmilL

Omega
Har funderat på samma sak. Konstaterade ganska snart efter mitt frieri att vitguld är ett skitmaterial.
 
C

China

Guest
För att man är mer mr Walker och mindre Fantomen till sin personlighet?

En seriös fråga:
Min vigselring i vitguld tappade snabbt sin lyster och jag var tvungen att lämna in den med jämna mellanrum och få den fixad. Måste man göra samma sak med en WG-DD?

Nej, det ska inte behövas. Rolex egen mix innehåller gissningsvis en hel del palladium, vilket motverkar oxidation och missfärgningar. Billigare vitguld är ofta pläterat, och då kan lystern mattas ganska snabbt.
 

_jonte

Patek
För att man är mer mr Walker och mindre Fantomen till sin personlighet?

En seriös fråga:
Min vigselring i vitguld tappade snabbt sin lyster och jag var tvungen att lämna in den med jämna mellanrum och få den fixad. Måste man göra samma sak med en WG-DD?
Ja tror ganska säkert det är så. Inte så ädel legering ändå...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För att man är mer mr Walker och mindre Fantomen till sin personlighet?

En seriös fråga:
Min vigselring i vitguld tappade snabbt sin lyster och jag var tvungen att lämna in den med jämna mellanrum och få den fixad. Måste man göra samma sak med en WG-DD?
Ja. Rhodineringen slits.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
För att man kanske inte vill ha en gulguldare och vill flyga under radarn. Den som vet kommer att haja till. Jag skulle lätt kunna tänka mig en 116619.

Jag har för mig att man inte behöver plätera om Rolex senaste vitguldsmodeller. Men det är bara vad jag läst mig till på TRF.
 
Topp