• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En liten hyllning till cal. 5035 och jakten på dess unika känsla.

6r15c

Omega
Satt o knåpade på ett inlägg för Quartz tråden o kom på att den kanske förtjänar en egen karaktärsfylld tråd.
Det handlar närmare bestämt om kaliber 5035 och en förklaring till varför jag gillar den.
Först till den torra specifikationen.

Cal. 5035 Specifikation:
32,768Hz VCTCXO Quartz Module
Integrated circuit: CMOS
Temperature compensation: Yes
Rate trimmer: Yes
Power source: UCAR 357 silveroxide battery, 1.55v
Width: 29.75mm
Height: 6.5mm
11 jewels
Antimagnetic: Yes, to 1000 Oersted
Hacking: Yes
Quick set date: Yes

Oj den informativa specifikationen gav ingen som helst information om varför jag gillar den. Missar helt målet! Fastän den försöker beskriva kalibern sakligt.. :)

Den helt nykonstruerade kalibern, Quartz date börjades säljas redan 1972. Och ni som undrar var 5035 används och varför en Quartz är här på vintage delen (förutom att här är det trevligaste stället att vara på KS).
Så kommer en ledtråd till:
IMG_20160108_114901.jpg


En intressant grej är att bortsett ifrån elektroniken och puls motorn så är "mekaniken" i cal 5035 samma som i cal 3035 atomat verket som introducerades 1977.
En grej som har fascinerat mig sen jag köppte min klocka ny hos AD 1990. Är klockans speciella karaktär ifrån dess ljudliga tickande och sekundvisarens distinkta rörelse/slag.
Som jag först nu till fullo förstod varför, när jag knåpade ihop nedanstående.

Drivmekanismen för 5035/5055 är mycket lik konstruktionen av en traditionell mekanisk klockas urverk. Pulsmotorn driver en ankare, som i sin tur förflyttar steghjulet. Detta hjul driver den sekundvisaren med ett 1:1-förhållande med ett tick per sekund. Tim- och minutvisare drivs av den här ankaren också. Det höga "tick" som hörs varje sekund är ankarens ingrepp med steghjulet.

Därför har tick-ljudet för 5035/5055 en sådant unikt sound och är väldigt likt ljudet av en mekanisk klocka , men på ett tick per sekund i stället för de åtta per sekund av en 28.800 BPH urverk.

Det är också denna drivmekanism som garanterar att sekundvisaren stegar runt urtavlan snyggt med ingen "backlash" eftersom handen effektivt låses på plats med ankaren mellan varje slag.

Glädjespridarna: :heart:
50358~2.jpg


Tänka sig att det finns så ojämnförbara konstruktioner mellan olika Quartz verk.

Fastän klockan bara tickar på en gång per sekund (kansk just därav) så hörs det tydligt samt så syns den lilla nyansen av sekundvisarens framfart. Som utgörs av skillnaden på grundkonstruktionen av själva urverket. Gentemot andra Quartz urverks konstruktionslösningar.

En känsla går inte att beskriva men orsaken till dess karaktär som ger upphov till den, tror jag ligger begravd i själva den beskrivna konstruktionen ovan. :)
 

6r15c

Omega
Det är svårt att säga vilken ljudstyrka det handlar om...

Men säg så här. Jag har långt över 10 olika fabrikat av mekaniska urverk. Det är ingen av alla dem som kommer ens i närheten i "ljudstyrka". Man måste mer eller mindre lägga dem mot örat för att höra dem.

Sen är det beroende på ens ålder samt hur bra hörsel man har. Finns säkert ett samband där.

Men för mig så märks inte klockans ljud i vardagen förutom när man sitter i soffan ibland och det är lite lugnare runtomkring en. Eller om man sitter i bilen parkerad liksom i sovrummet när tex klockan ligger på sängbordet (det är inte långtifrån att man lägger ner den i en låda för att kunna somna).

Sen om man ser det positivt så är ju sekundvisarens framfart inte bara en visare för vilken sekund det är just nu (det brukar ju oftast inte stämma på sekunden exakt).

Utan sekundvisaren har också till uppgift att visa att klockan inte har stannat och det är nog den viktigaste uppgiften den har!

Då med detta urverk så kan du inte bara bekräfta tidens framfart visuellt utan även med hörseln också.

Så sammanfattningsvis så är det en av de få urverken som man kan audiovisuellt få reda på att allt är OK. ;)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Hur högt är det egentligen? Har quartzare idag, men inte upplevt att jag stör mig något nämnvärt. Är Rollen värre?
Är väldigt sugen, då jag tycker att OQ:n är snyggare än andra DJ:s.
Jag tyckte det var jobbigt att skita på toan bland allt tickande (seriöst alltså). Fick även lägga klockan i en låda eller garderoben när jag skulle sova.
Nu vet inte jag om min var extra högljudd eller om alla är så. Mig störde det tyvärr för mycket, är en riktigt snygg och rolig klocka annars.
Med det sagt behöver det ju såklart inte störa dig så mycket som det gjorde mig. Finns många som lever och är lyckliga med en OQ. Tycker även att det rejäla tickandet ger en kvalitetskänsla.

Kul tråd!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag tyckte det var jobbigt att skita på toan bland allt tickande (seriöst alltså). Fick även lägga klockan i en låda eller garderoben när jag skulle sova.
Nu vet inte jag om min var extra högljudd eller om alla är så. Mig störde det tyvärr för mycket, är en riktigt snygg och rolig klocka annars.
Med det sagt behöver det ju såklart inte störa dig så mycket som det gjorde mig. Finns många som lever och är lyckliga med en OQ. Tycker även att det rejäla tickandet ger en kvalitetskänsla.

Kul tråd!

Hmm...
Får kanske jaga rätt på en att provlyssna (annars ofta förbehållet högtalare/hörlurar) innan det blir köp!
Har en Certina quartz som absolut låter långt mycket mer än mina mekaniska. Den ligger dock i sovrummet, och hittills har jag kunnat få nattsömn!
 
Topp