• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En liten tråd om det här med flytande sekundvisare.

Jag har ju börjat bli lite varm i kläderna med mitt klockmekande nu och det är en sak som jag har funderat på länge. Det har liksom legat och gnagt någonstans i bakhuvudet ett bra tag. :rolleyes:

Som alla vet så är det ju så att de flesta klockor med mekaniskt urverk har så kallade "svepande" eller (i många annonser, framförallt av det klockkunniga klientelet på blocket) mer vanligt kallat "flytande" sekundvisare. Batteridrivna kvartsklockor har å andra sidan då självklart tickande sekundvisare, det vill säga "ej flytande"...

Detta är ju såklart allmänt känt men jag har funderat och funderat om det verkligen stämmer eller om vi alla bara har gått på en stor fet lögn (förmodligen iscensatt av Illuminati, Big Pharma, Stefan Lövén eller allihop i maskopi). Då jag hade några minuter över idag i väntan på att tvättmaskinerna skall göra färdigt sitt jobb så bestämde jag mig för att så här kan vi ju inte ha det. Våra klockindoktrinerade små hjärnor klarar inte ovissheten längre!! :banghead::wtf::arghh:
Vi måste få veta med 100 % säkerhet hur det ligger till! Jag har därför utfört ett litet experiment (som ni gärna får upprepa själva om ni tror att även jag är en del av den stora konspirationen):

Tre olika sekundvisare, två stycken från mekaniska urverk och en från en kvartsklocka lägges helt enkelt i ett glas fullt med Göteborgs prima kranvatten så går det direkt att se vilka visare som är "flytande" respektive "ej flytande":

Börjar med en "flytande" från en gammal Lagonda, och se där ja, den flyter ju fint som den skall!
IMG_1705.JPG

Lägger till ännu en "flytande" från en Atlantic och teorin verkar än så länge stämma till punkt och pricka:
IMG_1706.JPG

I med sista visaren, en "ej flytande" sekundvisare från en Seiko och vad i helv... DEN FLYTER JU FFS OCKSÅ!?!??!?! DEN SKULLE JU SJUNKA?!?!?
IMG_1707.JPG

Vi kan alltså konstatera att det hela är en stor bluff, vi har blivit lurade i alla dessa år! :(:(:( Försäljningsargumentet att mekaniska klockor är de enda med flytande sekundvisare är ju som bortblåst! Illa illa, vet inte riktigt vad jag skall göra med den här informationen...
Tror att jag måste gå en promenad till lämplig uteservering och ta mig en öl eller två för att lindra chocken av uppvaknandet. Jag rekommenderar att ni gör detsamma! Önskar er alla en trevlig helg! ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp