• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En liten varning till alla er som använder paypal när ni handlar online.

Fujoor

Patek
2-Faktor
Övervägde om detta passade mer in in i lifestyle eller inte men jag tror majoriteten av oss använder oss av paypal när vi handlar varför denna tråd säkerligen får mer uppmärksamhet här.

Jag har alltid använt mig av paypal när jag handlar, både av nätbutiker samt av privatpersoner (t.ex när man köper av någon i ett annat land än Sverige). Jag har alltid då trott att jag varit skyddad av paypal, framförallt när det står i deras avtal att man har ett starkt köparskydd där dom bl.a betalar hela summan tillbaka om det är så att du inte får någon vara. Jag har även sneglat på det finstilta , men ser inte något som skulle motsäga detta.

Nu hände det olyckliga och jag beställde en vara jag aldrig fick. Försökte lösa det med nätbutiken som totalt ignorerar mina mail. Kontaktar postbolaget (i detta fall DPD) som medger att dom slarvat bort paketet och hänvisar mig till försäljaren. Återigen flera mail utan svar.

Kontaktar paypal och räknar med att få hela summan tillbaka.

Får här till svar att dom nekar min förfrågan och hänvisar till att försäljaren har postat ett spårningsnummer till ett paket där det står min adress och att dom är nöjda med detta. Har försökt ringa paypals 020 nummer men dom totalt ignorerar frågan när man tar upp deras köparskydd, får endast samma monotona robotaktiga svar där dom säger att, "försäljaren har påvisat att ett paket har skickats".

Så tänk på detta i framtiden. Så länge ett paket skickas, så skiter paypal blankt i vart paketet har tagit vägen och du har inget som helst köparskydd från paypals sida trots att detta anges i avtalet.
 

AlexLindh

Cartier
Tråkigt att höra!
Man går inte säker från sån här skit nånstans nu för tiden känns det som..
Är summan så pass stor att du kommer ta det vidare om möjligt?
 

mackman

Cartier
Jaha, så vilket skiföretag som helst kan skicka en tegelsten till ingenstans och man kommer inte få någon refund? Tråkigt!!
 

Mr Pear

Cartier
2-Faktor
Jag har motsatt erfarenhet.
Köpte för några år sedan ett avgassystem + en Power Commander av en kille i UK. Paketet gick iväg, det var spårbart fram till den utgående tullen, men sedan var det försvunnet. Jag gjorde en claim, efter ca en veckas väntetid fick jag tillbaka pengarna.
Det är klart att de kan ha ändrat sina regler.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jaha, så vilket skiföretag som helst kan skicka en tegelsten till ingenstans och man kommer inte få någon refund? Tråkigt!!

Fast det skriver ju TS inte och det är två skilda saker. I det här fallet har transportbolaget medgett att de har tappat bort paketet och då är det väl rimligt att eventuella anspråk ställs dit. I fallet med tegelsten är det väl precis det som PayPal säger att de hanterar.

@Fujoor varför tar du det inte vidare med DPD? Jag kanske tänker fel men om Postnord skulle medge att de tappat bort en försändelse kan ju inte Elgiganten bli tvingade att betala, oavsett hur jag har gjort min betalning.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Jaha, så vilket skiföretag som helst kan skicka en tegelsten till ingenstans och man kommer inte få någon refund? Tråkigt!!

Jo i just sådana fall, om du väl fått ett paket, så går det nog att få pengarna tillbaka. Krånglet är väl om paketet inte kommer fram.

Jag har motsatt erfarenhet.
Köpte för några år sedan ett avgassystem + en Power Commander av en kille i UK. Paketet gick iväg, det var spårbart fram till den utgående tullen, men sedan var det försvunnet. Jag gjorde en claim, efter ca en veckas väntetid fick jag tillbaka pengarna.
Det är klart att de kan ha ändrat sina regler.

Lustigt. Det känns ju som att det är exakt samma situation för mig. Gör dom skillnad mellan privatpersoner och företag? Är ju också märkligt.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Fast det skriver ju TS inte och det är två skilda saker. I det här fallet har transportbolaget medgett att de har tappat bort paketet och då är det väl rimligt att eventuella anspråk ställs dit. I fallet med tegelsten är det väl precis det som PayPal säger att de hanterar.

@Fujoor varför tar du det inte vidare med DPD? Jag kanske tänker fel men om Postnord skulle medge att de tappat bort en försändelse kan ju inte Elgiganten bli tvingade att betala, oavsett hur jag har gjort min betalning.

Jag har ställt frågan till DPD och sagt att företaget hänvisar till transportbolaget. Men dom hänvisar ju i sin tur till försäljaren. Jag antar att det inte var försäkrad frakt kanske? Postnord har ju slarvat bort saker och sagt att dom inte tar något ansvar då försändelsen inte var försäkrad.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Övervägde om detta passade mer in in i lifestyle eller inte men jag tror majoriteten av oss använder oss av paypal när vi handlar varför denna tråd säkerligen får mer uppmärksamhet här.

Jag har alltid använt mig av paypal när jag handlar, både av nätbutiker samt av privatpersoner (t.ex när man köper av någon i ett annat land än Sverige). Jag har alltid då trott att jag varit skyddad av paypal, framförallt när det står i deras avtal att man har ett starkt köparskydd där dom bl.a betalar hela summan tillbaka om det är så att du inte får någon vara. Jag har även sneglat på det finstilta , men ser inte något som skulle motsäga detta.

Nu hände det olyckliga och jag beställde en vara jag aldrig fick. Försökte lösa det med nätbutiken som totalt ignorerar mina mail. Kontaktar postbolaget (i detta fall DPD) som medger att dom slarvat bort paketet och hänvisar mig till försäljaren. Återigen flera mail utan svar.

Kontaktar paypal och räknar med att få hela summan tillbaka.

Får här till svar att dom nekar min förfrågan och hänvisar till att försäljaren har postat ett spårningsnummer till ett paket där det står min adress och att dom är nöjda med detta. Har försökt ringa paypals 020 nummer men dom totalt ignorerar frågan när man tar upp deras köparskydd, får endast samma monotona robotaktiga svar där dom säger att, "försäljaren har påvisat att ett paket har skickats".

Så tänk på detta i framtiden. Så länge ett paket skickas, så skiter paypal blankt i vart paketet har tagit vägen och du har inget som helst köparskydd från paypals sida trots att detta anges i avtalet.
Hur lång tid har det gått och har du ett dokument som visar på att paketet inte levererats?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
I det här fallet skulle det innebära att köparskyddet via Paypal är lägre än med en helt vanligt kreditkort. Låter i så fall inte så lysande för Paypals framtida existerns. Ett kreditkortsbolag tar nästan alltid köparens parti och helt enkelt bara stryker summan från säljarföretagets nästa utbetalning av kreditkortstransaktioner.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Hur lång tid har det gått och har du ett dokument som visar på att paketet inte levererats?
Ja mer än 1 månad har gått och jag har både ett spårningsnummer som visar på att paketet aldrig kom till Sverige och ett mail från dpd där dom medger att dom slarvat bort paketet.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
I det här fallet skulle det innebära att köparskyddet via Paypal är lägre än med en helt vanligt kreditkort. Låter i så fall inte så lysande för Paypals framtida existerns. Ett kreditkortsbolag tar nästan alltid köparens parti och helt enkelt bara stryker summan från säljarföretagets nästa utbetalning av kreditkortstransaktioner.
Så tolkar jag det också. Att köparskyddet är obefintligt när det väl krisar sig!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Japp! Jag får ändå till svar att paketet har skickats till min adress , hur det nu skulle vara relevant i sammanhanget, och att ärendet därför är avslutat.
Har varit med om samma sak och man kan oftast göra en claim till transportbolaget. Problemet är bara att du som mottagare inte har någon affär med transportören utan det är avsändaren som har det. Då det är avsändaren som köpt tjänsten av transportören så är det också denne som måste göra en claim. Det är sannolikt därför DPD hänvisar till säljaren. Logiskt, men ändå störigt.
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Japp! Jag får ändå till svar att paketet har skickats till min adress , hur det nu skulle vara relevant i sammanhanget, och att ärendet därför är avslutat.
PayPal har inte bara ett köparskydd, de har även ett säljarskydd - kan säljaren visa ett spårningsnummer kopplat till mottagarens adress så har han säljarskydd. I ditt fall måste avsändaren kräva ersättning från fraktbolaget, vilket han kanske gjort, i så fall sitter han på både din betalning och ersättningen från fraktbolaget.

PayPal har blivit bedragarnas favoritverktyg, oavsett om du använder det till att köpa eller sälja så är det lätt att bli blåst.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Övervägde om detta passade mer in in i lifestyle eller inte men jag tror majoriteten av oss använder oss av paypal när vi handlar varför denna tråd säkerligen får mer uppmärksamhet här.

Jag har alltid använt mig av paypal när jag handlar, både av nätbutiker samt av privatpersoner (t.ex när man köper av någon i ett annat land än Sverige). Jag har alltid då trott att jag varit skyddad av paypal, framförallt när det står i deras avtal att man har ett starkt köparskydd där dom bl.a betalar hela summan tillbaka om det är så att du inte får någon vara. Jag har även sneglat på det finstilta , men ser inte något som skulle motsäga detta.

Nu hände det olyckliga och jag beställde en vara jag aldrig fick. Försökte lösa det med nätbutiken som totalt ignorerar mina mail. Kontaktar postbolaget (i detta fall DPD) som medger att dom slarvat bort paketet och hänvisar mig till försäljaren. Återigen flera mail utan svar.

Kontaktar paypal och räknar med att få hela summan tillbaka.

Får här till svar att dom nekar min förfrågan och hänvisar till att försäljaren har postat ett spårningsnummer till ett paket där det står min adress och att dom är nöjda med detta. Har försökt ringa paypals 020 nummer men dom totalt ignorerar frågan när man tar upp deras köparskydd, får endast samma monotona robotaktiga svar där dom säger att, "försäljaren har påvisat att ett paket har skickats".

Så tänk på detta i framtiden. Så länge ett paket skickas, så skiter paypal blankt i vart paketet har tagit vägen och du har inget som helst köparskydd från paypals sida trots att detta anges i avtalet.
Så i praktiken är jag som svenskkonsument bättre skyddad om jag handlar med mitt svenskakreditkort? Eller?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
PayPal har inte bara ett köparskydd, de har även ett säljarskydd - kan säljaren visa ett spårningsnummer kopplat till mottagarens adress så har han säljarskydd. I ditt fall måste avsändaren kräva ersättning från fraktbolaget, vilket han kanske gjort, i så fall sitter han på både din betalning och ersättningen från fraktbolaget.

PayPal har blivit bedragarnas favoritverktyg, oavsett om du använder det till att köpa eller sälja så är det lätt att bli blåst.
Så är det säkerligen. Företaget i fråga är eglobalcentral.eu , så det handlar väl om att undvika sådana tvivelaktiga företag så gott det går .
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
När jag kontaktade paypal igen fick jag svaret att, anledningen till att du inte fick dina pengar var att du inte svarade på ärendet.

När jag svarade att jag visst hade gjort det och bifogade en screenshot på att jag gjort det så ändrade dom sig och sa att "varje ärende ser olika ut och med vissa länder har vi avtalet att det räcker med ett spårningsnummer", vilka länder skriver dom inte ut på sin sida.

Hopplöst detta. Tror återigen det bästa skyddet är ett bra kreditkort.
 
Senast ändrad:

Subsec

Rolex
2-Faktor
Trist läsning!
Har själv bara haft goda erfarenheter av deras köpskydd. Senast så försvann ett spårbart paket som skickades från Frankrike. Paketet hade kommit till Postnord i Malmö men sedan hände inget mer. Testade att maila till säljaren via Paypal men inget svar från säljaren. Eskalerade ärendet till Paypal och de betalade ut summan inom 1h. Inga frågor och de bekräftade att paketet försvunnit hos Posten i Sverige.
Paketet skickades mellan två privatpersoner och affären gjordes hos Ebay.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Trist läsning!
Har själv bara haft goda erfarenheter av deras köpskydd. Senast så försvann ett spårbart paket som skickades från Frankrike. Paketet hade kommit till Postnord i Malmö men sedan hände inget mer. Testade att maila till säljaren via Paypal men inget svar från säljaren. Eskalerade ärendet till Paypal och de betalade ut summan inom 1h. Inga frågor och de bekräftade att paketet försvunnit hos Posten i Sverige.
Paketet skickades mellan två privatpersoner och affären gjordes hos Ebay.
Tror att dom skyddar företag i första hand, därför skiljer det nog sig mellan privatpersoner och företag.

Sen har jag fått veta att det är olika villkor land från land. Hur det ligger till i respektive land är ju omöjligt att veta eftersom dessa villkor inte är utskrivna.

I vissa länder räcker det dock att företaget
uppvisar ett spårningsnummer och i andra länder måste paketet vara uthämtat.
 
Senast ändrad:

S.L

Vacheron
2-Faktor
Så är det säkerligen. Företaget i fråga är eglobalcentral.eu , så det handlar väl om att undvika sådana tvivelaktiga företag så gott det går .

Trist historia.
Jag har handlat några gånger därifrån och det har gått bra.
De erbjuder två olika fraktlösningar, en med fösäkring och en utan om jag minns rätt. Kan inte se att de kan friskriva sig i endera fall om paketen inte kommer fram men kanske är det en skev policy de kör att inte ta ansvar om man valt oförsäkrad frakt? (antar att du inte valde försäkrad frakt?)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Trist historia.
Jag har handlat några gånger därifrån och det har gått bra.
De erbjuder två olika fraktlösningar, en med fösäkring och en utan om jag minns rätt. Kan inte se att de kan friskriva sig i endera fall om paketen inte kommer fram men kanske är det en skev policy de kör att inte ta ansvar om man valt oförsäkrad frakt? (antar att du inte valde försäkrad frakt?)
Läser man på trustpilot så har folk som valt försäkrad frakt råkat ut för exakt samma sak. Faktum är ju att dom inte svarar på mail överhuvudtaget. Jag skulle tro att man hade suttit i samma sits även om man valde försäkrad frakt.
 

S.L

Vacheron
2-Faktor
Läser man på trustpilot så har folk som valt försäkrad frakt råkat ut för exakt samma sak. Faktum är ju att dom inte svarar på mail överhuvudtaget. Jag skulle tro att man hade suttit i samma sits även om man valde försäkrad frakt.
Då har jag haft flyt hittills, tack för varningen och hoppas att det löser sig till slut för dig!
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag har säkert handlat på,ebay via paypal 200 ggr. 2 ggr problem där en vara var misstänkt fake och en gång där varan stulits ur försändelsen. Båda gånger full refund inklusive moms tull.
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Jag har säkert handlat på,ebay via paypal 200 ggr. 2 ggr problem där en vara var misstänkt fake och en gång där varan stulits ur försändelsen. Båda gånger full refund inklusive moms tull.
Jag tror dom har en helt annan relation mellan privatpersoner och företag. Jag tror fortfarande det är hyfsat safe mellan två personer vare sig det är på Ebay eller någon annanstans.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Tråkigt! Jag har dock positiv erfarenhet av Paypals köparskydd. Köpte en klocka via Tradera från en säljare i Indien för typ ett år sedan, betalade med Paypal. Mottog ett paket från säljaren innehållande en tidning, tyvärr ingen klocka. Efter att ha anmält detta till Paypal fick jag relativt omgående pengarna återbetalade.
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Jag tror dom har en helt annan relation mellan privatpersoner och företag. Jag tror fortfarande det är hyfsat safe mellan två personer vare sig det är på Ebay eller någon annanstans.
Fast faktum är att den ena var köp från privatperson och den andra från företag. (Joma shop)
 
Topp