• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En novis ska bygga en homage

_Danne_

Basic
Jag gillar verkligen Tudor Black Bay men jag kommer inte ha råd med en på läääänge. Så jag tänkte köpa mig en homage men hittar ingen som känns riktigt rätt, närmast kommer Tiger Concept.

Min plan är därför att sätta ihop en själv. Dock är jag novis så det här med att hitta delar är en djungel..... Har förstått att ett seiko anpassat case är bra för enkelt att hitta delar men var hittar man de till en rimlig peng?

Jag kan sätta ihop delar och sätta på visare, tror jag, men sätta i glas och kapa kronor och modifiera urverk ligger utöver min förmåga.

Så, hjälp? Var börjar jag, var är fallgroparna och hur håller jag mig till en rimlig budget?

Se bilder för referens!

Bilagor

• Screenshot_20200510-151413_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20200510-151413_Samsung Internet.jpg
    217.3 KB · Visningar: 1
  • 5508-red-head.jpg
    5508-red-head.jpg
    120.2 KB · Visningar: 1
  • s-l400.jpg
    s-l400.jpg
    34.4 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Black Bay 58 finns inte ens med rött vridringsinlägg så tippar på att det är den "vanliga" BBn du vill åt?
Har själv byggt en variant på en Seiko SNZH55 för många år sen. Bytte tavla/visare/vridringsinlägg - klart.
Köpte delarna från Dagaz men tror inte det är en så poppis modd nuförtiden så inte så konstigt om delarna är slut.

Black Bay 58 finns inte ens med rött vridringsinlägg så tippar på att det är den "vanliga" BBn du vill åt?
Har själv byggt en variant på en Seiko SNZH55 för många år sen. Bytte tavla/visare/vridringsinlägg - klart.
Köpte delarna från Dagaz men tror inte det är en så poppis modd nuförtiden så inte så konstigt om delarna är slut.
Ursäkta, tog bort 58 som hade smugit sig in.

• Like
Reactions: v0n
Om det bara är utseendet du vill åt finns ju en hel del homager på marknaden. Har du kollat igenom alla?

Om det bara är utseendet du vill åt finns ju en hel del homager på marknaden. Har du kollat igenom alla?
Här kollat på corgeut, Parnis osv. De är alldeles för blankt röda och urtavlorna är inte så roliga. Fundera på en tiger concept.

Men överlag så har de saker som jag inte gillar. Har sett några snygga byggen däremot och dessutom är det någon jag skulle vilja testa på. En riktig djungel dock

Nth pratas det ju väldigt gott om i homage-sammanhang. Tror dock inte att de har med rött inlägg. Finns det kanske nåt am-inlägg till den?

Tack! Yobokies har en jäkligt fin tävla jag gärna använder. Måste bara hitta ett case. Hittade ett på dhgate jag gillade likväl ett på aliexpress men vad jag förstår så är det för stora för tavlan hos yobokie.
Ja precis. Om du är ovan är det tacksamt att bygga på Seiko så delarna passar bolt-on så att säga. Allt är möjligt men blir genast knöligare om man ger sig på svårare projekt

Ja precis. Om du är ovan är det tacksamt att bygga på Seiko så delarna passar bolt-on så att säga. Allt är möjligt men blir genast knöligare om man ger sig på svårare projekt
Tänkte börja enkelt Kan tänka mig att byta bezel, urtavla och ge mig på att sätta på visare på plats. Det är väl ungefär så långt mina färdigheter sträcker sig i dagsläget

Tänkte börja enkelt Kan tänka mig att byta bezel, urtavla och ge mig på att sätta på visare på plats. Det är väl ungefär så långt mina färdigheter sträcker sig i dagsläget
Ja men då tror jag SNZH eller SXX hade passat dig bra så kan du ju alltid avancera längre fram. Bara att köra på!

Ett tips är ju också att ställa frågan om så bra homage varianter som möjligt i affordables tråden. Om ingen där hittar något så finns det inget!.... och då är det väl bygga själv som gäller!

Tillbaka
Topp