• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En ny dykare föds. (Projekt Blidö)

R-Svarvofix

Mr Lange!
Pledge Member
2-Faktor
Hejsan,

Lite bakgrund till detta projekt. Som många vet så håller jag på att tillverka en dykare från scratch som dokumenterats i en annan tråd. Det projektet är nästan färdigt men har blivit liggande på is till förmån för viktigare saker.

Hur som helst på grund av detta har jag fått en förfrågan på ett projekt som fånga mitt intresse så jag bestämde mig för att tacka ja till att utföra det. Dels för att det är det optimala projektet att testa senaste tillskottet i maskinparken min Deckel GK2.

Det sattes upp en kravspecifikation och sen var det igång med design utav urtavlan.

Först göra en model i Fusion360 i skala 5:1
IMG_3387.jpeg

IMG_3538.jpeg

IMG_3539.png

När design va godkänd blev det en 3D printning av modellen
0fb9175f-de04-48bd-be65-60d9ab7d5911.jpeg

be72e9a5-0292-400a-9006-be1e6f3bbcf7.jpeg

IMG_3886.jpeg

Där efter tillverkades en hållare med extremt höga toleranser +- 0,005 mm för att kunna sätta in ”dial blank” skivan på exakt samma position varje gång.
Så ej att glömma att kalibrera mikrometern innan.
IMG_3908.jpeg

IMG_3917.jpeg

IMG_3926.jpeg

IMG_3928.jpeg

Denna fästes stabilt i maskinen
IMG_3933.jpeg

Sedan mallen på andra sidan i kopiator fräsen
IMG_3932.jpeg

Därefter första försöket att följa konturen på kartan.
IMG_3935.jpeg

IMG_3937.jpeg

Bra skärpa trots små deraljer, dock den minsta texten vid kl 6 blev lite konstig. Den är ca 0,35 mm hög.

Införskaffade en ny precisions slipad ER11 hållare samt en diamant fräs med en spets av just diamant och finjustera några inställningar.

Betydligt bättre resultat.
IMG_4114.jpeg

Testade även att använda koppar för att kunna svärta tavlan men det var extremt besvärligt att bearbeta då koppar är ”kletigt” vid bearbetning.
IMG_4105.jpeg

Finns några ? att räta ut gällande ytbehandling av tavlan men arbetet fortgår och nästa steg blir att anpassa en boett och lite annat som kommer senare.

Senast ändrad:
Hejsan,

Lite bakgrund till detta projekt. Som många vet så håller jag på att tillverka en dykare från scratch som dokumenterats i en annan tråd. Det projektet är nästan färdigt men har blivit liggande på is till förmån för viktigare saker.

Hur som helst på grund av detta har jag fått en förfrågan på ett projekt som fånga mitt intresse så jag bestämde mig för att tacka ja till att utföra det. Dels för att det är det optimala projektet att testa senaste tillskottet i maskinparken min Deckel GK2.

Det sattes upp en kravspecifikation och sen var det igång med design utav urtavlan.

Först göra en model i Fusion360 i skala 5:1
IMG_3387.jpeg

IMG_3538.jpeg

IMG_3539.png

När design va godkänd blev det en 3D printning av modellen
0fb9175f-de04-48bd-be65-60d9ab7d5911.jpeg

be72e9a5-0292-400a-9006-be1e6f3bbcf7.jpeg

IMG_3886.jpeg

Där efter tillverkades en hållare med extremt höga toleranser +- 0,005 mm för att kunna sätta in ”dial blank” skivan på exakt samma position varje gång.
IMG_3917.jpeg

IMG_3926.jpeg

IMG_3928.jpeg

Denna fästes stabilt i maskinen
IMG_3933.jpeg

Sedan mallen på andra sidan i kopiator fräsen
IMG_3932.jpeg

Därefter första försöket att följa konturen på kartan.
IMG_3935.jpeg

IMG_3937.jpeg

Bra skärpa trots små deraljer, dock den minsta texten vid kl 6 blev lite konstig. Den är ca 0,35 mm hög.

Införskaffade en ny precisions slipad ER11 hållare samt en diamant fräs med en spets av just diamant och finjustera några inställningar.

Betydligt bättre resultat.
IMG_4114.jpeg

Testade även att använda koppar för att kunna svärta tavlan men det var extremt besvärligt att bearbeta då koppar är ”kletigt” vid bearbetning.
IMG_4105.jpeg

Finns några ? att räta ut gällande ytbehandling av tavlan men arbetet fortgår och nästa steg blir att anpassa en boett och lite annat som kommer senare.
Snyggt jobbat, det ska bli kul att följa det här.

Liten snabb uppdatering om ytbehandling av tavlan.

Testade att gravera på en lackad mässingsskiva vilket inte funkade alls då lacken ”chippas” av fräsen. Sen kanske inte lacken var den bästa men men…
IMG_4109.jpeg

IMG_4112.jpeg

Bestämde mig för att göra vad jag vet fungerar och beställa stygga kemikalier för att svärta mässingen istället.
IMG_4687.jpeg

Testade pensla på en mässings bezel och den blev svart på några sekunder.

Sedan en test pensla på en blank skiva och testa gravera vilket fungera perfekt.
Dock behöver tavlan lackeras med blank skyddslack för att få en jämnare färg då oxiden är lite matt och flammig när den är ”naken” så att säga.
IMG_4713.jpeg

Nu återstår att gravera klart övriga markeringar och måla dessa vita under microskop. Uppdatering kommer när tid finns 😃

IMG_1314.jpeg

(Bilden är när ett kugghjul tillverkas men samma typ av ”set up” även för bakboetten)

Använder mig av original delningsapparaten till Schaublin 70 som är en snäckväxel med förhållandet 60:1 d.v.s 60 varv på hålskivan ger 360 grader på spindeln. Har en hålskiva med 120 hål så då blir maximala upplösningen 0,05 grader. Men oftast använder jag 60 håls skivan som ger en upplösning på 0,1 grad vilket är fullt tillräckligt för de saker jag tillverkar plus att skivan är mindre och inte i vägen på samma sätt.

I fallet med bak boetten blir det 10 varv på hålskivan mellan fräsningarna för att uppnå 60 graders mellanrum.

Försenad uppdatering:

IMG_4978.jpeg

Nu har även den svart oxiderade mässingen fått bekänna färg. Till skillnad mot den lackerade skivan släpper inte oxiden utan de frästa linjerna förblir skarpa med god kontrast. Skall testa att fylla graveringen med vitt pigment för ytterligare ökad kontrast. Därefter tillkommer borrningar på 0,30 mm för centreringen av de applicerade index samt skyddslack (Zapon). Sen till sist att applicera indexen innan den är helt klar.

Men innan dess behöver tavlan plockas ur mässings skivan. Det görs genom att fräsa ner hela den 3,8 mm tjocka skivan från baksidan med en annan pantograph mall.
IMG_4979.jpeg

Den runda mässings klumpen motsvarar skalenligt fräsens diameter och de två mässingsstiften i den 3D printade mallen motsvarar tavelpelarna.

IMG_4980.jpeg

Detta gör att hela tavlan kan fräsas ut i ett stycke och bli mer robust och solid än pelare som limmas dit eller liknande lösning. Skall det ändå göras skall det göras ordentligt 😁

Var tvungen att pilla dit index också för att se hur det blev. Dock behöver jag borra upp hålen för de runda indexen eftersom de va större än 0,3 mm så de ligger just nu ovanpå och ska ner lite därför det ser lite konstigt ut.

Men annars blev det ganska bra.
IMG_5115.jpeg

Och en med visare också
IMG_5118.jpeg

Senast ändrad:
Har jobbat vidare idag. Idag blev det gravyr av case back.

Först tillverka en hållare som går att använda i samma jigg som vid tillverkningen av tavlan.
IMG_5324.jpeg

Byta till en ny 3D printad mall med designen som går att följa i pantograpen.
IMG_5325.jpeg

Fick göra två försök innan det blev bra då en fräs gick sönder men hade gott om material att ta av så tunna bara av hela case back 0,2mm och gjorde ett nytt försök.

Resultatet helt OK, ska bara knacka dit två punkter över Ö i Blidö men det gör jag manuellt.
IMG_5328.jpeg

Blir lite tvätt och puts i urfräsningarna innan slutmonteringen sen annars är baksidan färdig nu.

En liten natt uppdatering till med tavlan på plats på ett attrapp urverk.

Men inte jättelångt kvar nu. Bara lite pyssel med att få ihop den och installera urverket riktigt, vilket kräver fräsning invändigt för verkskruvarna sedan lite modifiering av bezeln så den passar perfekt.

Men här är första bilderna som det kommer se ut utvändigt.
IMG_5897.jpeg

IMG_5896.jpeg

IMG_5895.jpeg

Tavlan utskuren och skyddslackad. När lacken torkat ordentligt ska det limmas index. 🙂

IMG_5889.jpeg
Var inte riktigt nöjd med gravyren speciellt ”HANDMADE IN SWE” ser blobbigt ut på den i posten ovan.

Så bestämde mig för att börja om från blörjan. Har köpt en del extremt precisa mätverktyg som mäter differenser på 1000-delar av en millimeter. Så har ställt in och tightat till maskinen. Slipat och polerat verktygen under mikroskop så att förutsättningarna är perfekta.

IMG_6210.jpeg

En Mikrokator borde alla ha hemma kan man tycka för den hjälper till att få bra resultat helt enkelt. 😄

Men till resultatet efter allt detta, jo jag är helt nöjd nu och vet att jag med manuell maskin för hand inte kan få ett bättre resultat. Både imponerad av mig själv och maskinen faktiskt! 🤩
IMG_6511.jpeg

Var inte riktigt nöjd med gravyren speciellt ”HANDMADE IN SWE” ser blobbigt ut på den i posten ovan.

Så bestämde mig för att börja om från blörjan. Har köpt en del extremt precisa mätverktyg som mäter differenser på 1000-delar av en millimeter. Så har ställt in och tightat till maskinen. Slipat och polerat verktygen under mikroskop så att förutsättningarna är perfekta.

IMG_6210.jpeg

En Mikrokator borde alla ha hemma kan man tycka för den hjälper till att få bra resultat helt enkelt. 😄

Men till resultatet efter allt detta, jo jag är helt nöjd nu och vet att jag med manuell maskin för hand inte kan få ett bättre resultat. Både imponerad av mig själv och maskinen faktiskt! 🤩
IMG_6511.jpeg

Det är faktiskt bortom mitt förstånd hur en graverad text på 0,4mm kan bli så bra. Absolut världsklass som visas upp här 🤩👏🏻

Jobbar vidare på projektet med saker som behöver göras men som inte syns.

Klockan skall ha ett top grade ETA 2824-2 verk och då behövs en verkhållarring och en behöver boetten anpassas med små fickor så man får in tungorna som skruvas fast i verket.

Använder en 2824-2 mainplate för att måtta in var fräsningarna skall vara och plockar fram en T-slot cutter i karbid som ska göra jobbet.
IMG_6885.jpeg

Skönt att ha en reserv tavla att testa med samt en temporär krona/axel så man håller allt centrerat och snyggt.
IMG_6883.jpeg

Sen för att kunna se bättre så har jag införskaffat ett mikroskopisk till svarven med en justerbar arm. Spänner upp allt och kontrollerar att allt är som det ska.
IMG_6898.jpeg

IMG_6887.jpeg

Blir lite mojänger i en sån ”set up”

Men mikroskopet var en succé. Såg perfekt var jag var och fräste 👌
IMG_6889.jpeg

Kommer troligen någon mer uppdatering i veckan.

Jobbar vidare på projektet med saker som behöver göras men som inte syns.

Klockan skall ha ett top grade ETA 2824-2 verk och då behövs en verkhållarring och en behöver boetten anpassas med små fickor så man får in tungorna som skruvas fast i verket.

Använder en 2824-2 mainplate för att måtta in var fräsningarna skall vara och plockar fram en T-slot cutter i karbid som ska göra jobbet.
IMG_6885.jpeg

Skönt att ha en reserv tavla att testa med samt en temporär krona/axel så man håller allt centrerat och snyggt.
IMG_6883.jpeg

Sen för att kunna se bättre så har jag införskaffat ett mikroskopisk till svarven med en justerbar arm. Spänner upp allt och kontrollerar att allt är som det ska.
IMG_6898.jpeg

IMG_6887.jpeg

Blir lite mojänger i en sån ”set up”

Men mikroskopet var en succé. Såg perfekt var jag var och fräste 👌
IMG_6889.jpeg

Kommer troligen någon mer uppdatering i veckan.
Sjukt bra och tack för alla tips från sidan hur jag kan förbättra min egen setup 😃👍

Nu börjar det närma sig mållinjen.

Men boetten behöver poleras på sidorna då de var önskemål för att matcha den inköpta länken med polerade sidor.

Eftersom sidorna är nedfrästa för att få tunnare bandhorn så behövde fräsytan slipas ned med våtslippapper på 2000 grit tills ytan var helt slät och jämn.
IMG_6933.jpeg

Samma med faserna som filades till de ska också bli spegelblanka. Sedan gå lös med polerings maskinen tills jag var nöjd med resultatet.
IMG_6934.jpeg

IMG_6935.jpeg
IMG_6936.jpeg

Därefter rengöring och montera glaset.
IMG_6938.jpeg

Sedan är även bezeln kraftigt modifierad då klockan är 39mm så passar inte standard inserts till bezel ringen. Så ett lila insert fick svarvas ner med stor försiktighet och tunnas av på baksidan för att få plats och ligga jämnt med glaset.
IMG_6939.jpeg

Behöver rengöra baksidan noga med IPA så att ringen av dubbelhäftande tejp fäster bra. (Även om insert sitter tight i bezeln är det skönt att använda lite tejp)

Sedan bygga om verket så att kronan bara får 2 lägen eftersom den inte har datum.

IMG_6940.jpeg

sedan fick jag byggt ihop klockan för att inse att jag beställt fel höjd på tim hjul, minut hjul och sekund hjulet så visarna kommer lite för nära tavlan. Så det måste bytas för att garantera perfekt funktion.

Men jag passa ändå på att ta några bilder på den då den va komplett monterad. Dock med sekundstoppet aktiverat för att inte visarna ska ticka runt och riskera ta i index eller tavla.

IMG_6947.jpeg

IMG_6943.jpeg
IMG_6944.jpeg

IMG_6945.jpeg

För helhetsintrycket skaffade jag även ett praktiskt etui i läder.
IMG_6949.jpeg

Detta bad jag en kompis laser gravera som en kul grej. Dock lite svårt att se den pluttiga texten men ändå.
IMG_6950.jpeg

Nu är det bara att invänta paket från Tyskland med de 3 nya verk delarna sen kan projektet avslutas.

Måste säga att det har varit otroligt roligt och lärorikt att göra detta projekt. 😃

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp