• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En ny keeper! haute horlogerie

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Köpt en ny klocka.

Det är ett märke som jag varit förtjust i ända sedan jag ärvde min morfars gamla guldklocka som han fick för lång och trogen tjänst. Att den klockan var av det fabrikatet har gjort att mitt hjärta alltid klappat lite hårdare för just den här manufakturen. Jag har dock aldrig ägt någon modern variant utan endast morfars gamla guldklocka.
För ett tag sedan gjorde jag även ett livsstilsval, jag valde att att sluta vara en flippare och i stället göra sällanköp och försöka behålla dessa. Det gick så där i början, det senaste året har det kommit och gått en del klockor men huvudinriktningen har varit att lägga mer planering bakom köpen och köpa kvalitet.

Nu föll det sig så att familjen hade en resa planerad sedan länge till Köpenhamn och det är så fiffigt att i Köpenhamn finns min närmsta AD för detta märke. Med fruns goda minne fick jag då så springa ifrån en stund och botanisera lite i deras utbud. Jag hade nästan bestämt mig för vad det skulle bli men behövde kolla lite ändå, pengarna var ihopsparade, nu skulle klockkontot tömas.
Inne i butiken blev jag mycket väl omhändertagen, jag har varit där en gång tidigare och även då var det mycket bra bemötande, butiken är Stenstrups juvelerare på Östergade i Köpenhamn (förlängning av ströget).

Då jag var under tidspress blev det inte mycket botaniserande utan jag dök rakt på godsaken som funnits i bakhuvudet en lång tid. Men när jag fick syn på priset så grumlades förhoppningarna, satan i gatan vad de har höga priser i Danmark! Jag var beredd att gå när de öppnar upp för att prata om priset och då vet jag inte vad som hände? Jag brukar ha mycket svårt för att pruta även om jag står i ett hål i väggen i Thailand och skall köpa en "i love singha" t-shirt, jag bara kan inte pruta. Men denna gången! Jag bara körde och hade långa utläggningar om hur trevliga de var och jag ville verkligen köpa från dem och inte från Nymans i Stockholm och jada jada jada. Helt plötsligt så hade priset sjunkit radikalt, vi var nu nere på uret priser och jag slog till. Jag hade säkert kunnat få den billigare i Stockholm men jag är ändå nöjd med köpet, jag ville köpa av AD och jag ville ha just denna modellen.

Vad har jag köpte?

Det är en kronograf, urverket har 326 delar,
31 juveler,
Urverket tickar på med 36000 svängningar per timme det är inhouse,
Har en gångreserv på 50h,
Den mäter 42mm i diameter,
Bärs upp på ett alligator band som är väldigt rejält, det är styvt och tjockt men kommer nog flexa till sig med åren,
Låset är ett viklås i butterfly modell med två lås, först är fjäder belastat och låses upp med två knapar, det andra är ett friktionslås (två lås för att man inte skall råka tappa klockan när man tar av den tror jag).
Det påstås var det mest exakta mekaniska urverket på marknaden (många kommer säger säga emot men det är inte mina ord)

Tack för mig, bilder kommer sen om ni är sugna.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Då kör vi:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Fint, grattis! Hur är storleken kontra subC?

Den är ju större så klart, men inte jätte märkbart. Subc är ju "endast" 40mm men botten och luggarna är ju tjocka så den bärs större. Zenithen är 42mm och har ju tachymeter skalan på tavlan ist för på en ring som tex speedy pro vilket gör att den ser större ut. När jag skiftade då märktes ju förändringen men jag tycker den sitter bra, den blir inte för stor. Har man en väldigt smal handled kan kanske luggarna på zenithen bli ett bekymmer för de är tätt långa. Lug till lug mäter zenithen 50mm enl mitt skjutmått. Jämförbart med den stora omega PO.
 

chff

Cartier
Grymt snygg, ska jag någon gång byta ut min speedmaster mot en annan kronograf, eller skaffa en till, så ligger denna bra till.

Grattis!
 
Topp