• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En Omega från 1952 får en makover

McGyver

Rolex
Det började med att en klockintresserad kollega frågade om jag inte kunde hjälpa honom att hitta en äldre Omega.
Visst tänkte jag och la upp en köpes annons under köp och sälj.
Fick en del svar, men tyvärr var den ingen klocka som föll kollegan i smaken.
Dock så fanns det en Omega som jag själv blev lite intresserad av!
Gulddublé är normalt inget jag faller för, men denna klocka verkade vara i bra skick och värd att lägga tid och energi på. Jag skall dessutom hjälpa en annan KSare med en liknande Omega och tänkte att det är bäst att serva en egen klocka med samma verk först.
Efter en kortare förhandling så blev det affär och denna 61-åring låg snart på arbetsbänken!

Det är en CK2640 med handjagad caliber 283.

Boetten är lite udda med gulddublé på bandhorn, ringen runt glaset och krona - resten är rostfritt.

138005905609478500_resized.jpg



138005905759246500_resized.jpg


Verket monterades ur.....

138005905515669600_resized.jpg


....och demonterades

138005905704799500_resized.jpg


138005905737476200_resized.jpg


Vet jag är lite överdrivet systematiskt, men delarna från respektive funktion i klockan lades i en egen liten "korg" inuti den stora korgen från min Elmatvätt.

138005906661702000_resized.jpg


Sedan tvättades allt i mitt ultraljudsbad - kör just nu med Elma röd tvättvätska.

138005906720289500_resized.jpg


Efter ultraljudsbadet så kör jag delarna i Elmatvätten (tvättvätska, skölj1, skölj2, torkning)

Urverket monterades ihop igen, smordes och justerades i Timegraphern.

Tavlan hade lite mindre missfärgningar och tvättades därför av i lite vatten med ytterst lite diskmedel.

138005906259304100_resized.jpg


Jag valde att tvätta bort all lack på tavla och index då det fanns så pass mycket lacksläpp samtidigt som tavlan var i nästan perfekt repfritt skick.

Man skall vara medveten om att med lacken borta så är tavlan EXTREMT känslig för ev. fett från fingrar o.s.v. - det syns direkt!

138005906098427300_resized.jpg


Radiumet på indexen hade nästan helt trillat bort från början och de små rester som satt kvar tvättades bort. Velade sedan ett tag om jag skulle fylla i nytt lume eller inte, men jag bestämde mig för att göra det - indexen är gjorda för att ha lume i kanten.
Visarnas lume satt kvar bra, så jag blandade till tavellume m.h.a. lite gråbeige färg och 2µm pigment.

138005906074196700_resized.jpg


138005906693928600_resized.jpg


Applicering i indexen gjordes med hjälp av en röd oljesticka. Det var väldigt pilligt att få det på plats, men det gick. Jag fick lite lume på kanten på två indes, men det vara bara att ha is i magen tills färgen torkat "lagom" och sedan kunde den lätt tas bort med en tandpetare.

Resultatet.

138005906428255400_resized.jpg


Här tog det stopp!

Efter att ha tagit loss och polerat som en galning på glaset, så märkte jag att det fanns mikroskopiska sprickor i det längst ena kanten => bara att beställa ett nytt!

Fortsättning följer när glaset dyker upp!
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
Imponerande. Lämnar man normalt tavlan olackad om lack tagits bort? Det känns ju som ett skydd mot tidens tand att relacka den så att säga. Kanske är sjukt svårt att få jämt?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Oerhört intressant att följa dina trådar.
Ang. lacken, blir tavlan mer matt utan den? Vad är det för typ av lack som används/användes?
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grymt jobbat, kul med folk som tar sig tid att dokumentera och lägga upp så man kan kika hur det går under tiden! Kan kännas lite halvtråkigt och svårt att förstå arbetet bakom om man lägger upp en före och efter-bild..

:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Imponerande. Lämnar man normalt tavlan olackad om lack tagits bort? Det känns ju som ett skydd mot tidens tand att relacka den så att säga. Kanske är sjukt svårt att få jämt?

Kul att se någon som tvättar tavlan! Har alltid hört att det ska krävas specialverktyg/vätskor, snyggt! :) Är det en speciell typ av tavla/lack som det här fungerar på? Intressant att veta om det kommer att slita extra mycket på tavlan nu även om den inte rörs vid, dvs slitage av ålder/syre/gammalt radium eller om det var dåtidens lack som lättare missfärgats...
 

McGyver

Rolex
Att lacka eller inte lacka, - det är frågan! ;)

Av det jag läst på diverse klockforum så verkar tavlorna klara sig bra utan lack men det beror så klart på vilken ytbehandling/färg de har!
I mitt fal såg jag det som ett val mellan att riskera att lackbitar hittar sin väg in i verket (skulle garanterat hända) eller att tvätta bort all lack och ha en lite känsligare tavla vid kommande service - jag valde det senare som ni vet.

Tavlans yta blev betydligt ljusare och en aning mattare, något som iaf jag tyckte blev snyggt och säkert är så nära orginal/nyskick jag lär komma.

Indexen är jag tveksam till om de hade lack på sig från början, i så fall var det mesta redan borta.
Om de skulle oxidera och få en mörkare ton så tror jag bara det skulle bli snyggare - time will tell!
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Att lacka eller inte lacka, - det är frågan! ;)

Av det jag läst på diverse klockforum så verkar tavlorna klara sig bra utan lack men det beror så klart på vilken ytbehandling/färg de har!
I mitt fal såg jag det som ett val mellan att riskera att lackbitar hittar sin väg in i verket (skulle garanterat hända) eller att tvätta bort all lack och ha en lite känsligare tavla vid kommande service - jag valde det senare som ni vet.

Tavlans yta blev betydligt ljusare och en aning mattare, något som iaf jag tyckte blev snyggt och säkert är så nära orginal/nyskick jag lär komma.

Indexen är jag tveksam till om de hade lack på sig från början, i så fall var det mesta redan borta.
Om de skulle oxidera och få en mörkare ton så tror jag bara det skulle bli snyggare - time will tell!


Du har nog rätt, skippa lacken!

Men glöm inte att posta en bild om 50-60 år så får vi se före/efter bilder! ;)
 

McGyver

Rolex
Fick just klartecken att låna en bild av en annan KS-medlem på en liknande Omega som jag skall se över.
Patinan skall i detta fallet behållas (tycker den är stentuff) men här ser ni ett exempel på en 5år nyare klocka med lacken kvar! ;)

xCtP9Hv.jpg


Ser inte att avsaknaden av lack skadar på annat sätt än att tavlan blir lite delikatare att hantera!
En eloxerad yta (om den nu är det, men det ser så ut) så skall det inte vara några som helst problem - aluminiumoxid tål ju en hel del! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fick just klartecken att låna en bild av en annan KS-medlem på en liknande Omega som jag skall se över.
Patinan skall i detta fallet behållas (tycker den är stentuff) men här ser ni ett exempel på en 5år nyare klocka med lacken kvar! ;)

xCtP9Hv.jpg


Ser inte att avsaknaden av lack skadar på annat sätt än att tavlan blir lite delikatare att hantera!
En eloxerad yta (om den nu är det, men det ser så ut) så skall det inte vara några som helst problem - aluminiumoxid tål ju en hel del! :)


hmm... host host, vad tar du för en omegaservice? ;)
 

vonhall

Rolex
Vad man hade önskat att man hade den gåvan att kunna göra sådana här saker själv! Blir själv som en kastrerad hankatt med ett verktyg i handen :(

Skall med glädje följa upp ditt projekt!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kul att se fler som pillar lite med sina ur. Dock tycker jag tavlan ser perfekt ut innan? Nu är det iofs ett dussinur men vintagekänslan försvinner helt. Sedan har jag som du säger aldrig sett en Omega med lackade index, de sätts på efteråt på denna typ av tavla. Kan inte tänka mig att lysmassan skulle vara radium på dessa ur?

Det är kul när folk försöker fixa själv och McGyver visar sig ha en känsla för småfix MEN att tvätta en tavla är lite lurigt. Det är inte alla tavlor som trycket sitter under lacken. Så man bör tänka efter två ggr innan man ger sig på tavlan.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kul att se fler som pillar lite med sina ur. Dock tycker jag tavlan ser perfekt ut innan? Nu är det iofs ett dussinur men vintagekänslan försvinner helt. Sedan har jag som du säger aldrig sett en Omega med lackade index, de sätts på efteråt på denna typ av tavla. Kan inte tänka mig att lysmassan skulle vara radium på dessa ur?

Det är kul när folk försöker fixa själv och McGyver visar sig ha en känsla för småfix MEN att tvätta en tavla är lite lurigt. Det är inte alla tavlor som trycket sitter under lacken. Så man bör tänka efter två ggr innan man ger sig på tavlan.


Finns det något sätt att utröna om trycket sitter under lacken? Så man vet om det finns en sportslig chans att lyckas. :) sitter och funderar om jag ska ge mig i kast att försöka tvätta en gammal lagondatavla...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finns det något sätt att utröna om trycket sitter under lacken? Så man vet om det finns en sportslig chans att lyckas. :) sitter och funderar om jag ska ge mig i kast att försöka tvätta en gammal lagondatavla...
Något mer än förstoringsglas känner jag inte till. Kom sedan att tänka på att det kanske har någon annan förklaring att trycket ibland glider iväg men vet inte vad det skulle vara. Tänk på att även lysmassan löses upp.
 

McGyver

Rolex
Tavlan var i mycket bra skick från början och ursprungstanken vara att bara rengöra den.

Det visade sig dock att lacken satt riktigt dåligt fast och det var inte en fråga om den skulle släppa, utan när den skulle börja lämna tavlan och börja sin färd in i urverket.

Jag gjorde då avvägningen att det var bättre att ta bort all lack och skillnaderna mot ursprungsskicket är inte riktigt så stora som bilderna ger sken av!

Kan inte tänka mig att lysmassan skulle vara radium på dessa ur?

Den info jag hittat, bl.a. här, säger att det är Radium! Toppen om det inte är det dock! :)

Så man bör tänka efter två ggr innan man ger sig på tavlan.

Man bör nog tänka efter både tre och fyra gånger t.o.m. !;)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det visade sig dock att lacken satt riktigt dåligt fast och det var inte en fråga om den skulle släppa, utan när den skulle börja lämna tavlan och börja sin färd in i urverket.

Den info jag hittat, bl.a. här, säger att det är Radium! Toppen om det inte är det dock! :)

Man bör nog tänka efter både tre och fyra gånger t.o.m. !;)
Nu är jag nyfiken, hur menar du att lacken satt dåligt fast? Flagnade den? Det har jag inte stött på själv även om vissa sett riktigt dåliga ut. Dock är det rätt kul att det är skyddslacken som åldras på dessa ur då den är vattenlöslig.

Intressant det där med radium, jag har inte sett de karakteristiska radiumbrännmärken som man ofta ser på äldre ur. Kanske bara var lite svagare blandning här.

Och ja, kanske 4 ggr ja.
 

McGyver

Rolex
Jag kanske överreagerade, men i kanterna tyckte jag det fanns lite för mycket "naggat", om du förstår vad jag menar!?

En tops med lite destvatten på gjorde att det släppte nästan direkt på kanten => en ren fin ytan framträdde=> testade på 1mm till => det släppte lika lätt => körde hela tavlan! :)

Tålamod och en lagom mjuk pensel är ett måste!
 
Topp