• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En positiv effekt av förekomsten av piratkopior?

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har en kollega (i fyrtioårsåldern) som hade en Rolex Submariner Kermit (50-års jubileumsmodellen), fast den var inte riktig. Största tellen var väl att klockan hade PCL (Polished Center Links) i länken. Jag avslöjade honom inte utan frågade honom försiktigt om klockan, omgående avslöjade han ursäktande att den inte var riktig. Jag berättade att jag noterat detta och påvisade vad som avslöjade klockan. Denna klocka bar han i nästan två år för att till slut gå så dåligt att han tvingades dra upp den varje dag och ställa den då den gick fel någon/några minuter per timme!
nmm.png

Likt denna modell

I vilket fall resulterade klockan till ett ökat intresse för klockor och han började notera vad andra bar och intresse för andra fina "äkta" klockor. Han vande sig vid att bära en "nästan" fin klocka och tog höjd för att skaffa sig en riktig. För ett tag sedan kontaktade han mig för att ha mig som bollplank för intressanta objekt. Han ville ha en Tag Heuer Monaco. Efter ett par förslag slog han till och investerade i ett fint begagnat exemplar. Nu tittar han efter en Datejust.
TAG_Heuer_Monaco.jpg


Jag tror detta är en ganska vanlig företeelse, speciellt hos unga människor som kommer över någon 100 kronors kopia på asienresan eller så.
Nu till min hypotes, visst tusan kan kopior vara inkörsporten till tyngre grejer, till en äkta klocka eller tom klockträsket? Det är ju alltid smickrande för tillverkarna av originalen till viss del med efterapningar som även gör de äkta mer eftersträvansvärda? Ser kanske tillverkarna lite mellan fingrarna med detta i tanke?
 

egbert

Panerai
Tja, ligger väl någonting i det. Tror egentligen inte att de stora tillverkarna (de som oftast kopieras) lider så mycket ekonomiskt av kopiorna. De hade ändå inte sålt någon klocka till kategorin av människor som köper en kopia. Men det är klart att de ska verka mer upprörda för sakens skull.
Själv gillade jag chokladcigaretter när jag var liten. Det var kanske min inkörsport till riktiga cigg. :cigar:
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Bra att du inspirerat honom Rozzy ! Tror att det är det som krävs, att det någon vettig person i omgivningen frågar lite och kan inspirera. Tror dock att det generellt sett är små chanser att folk som köper fejks utvecklas på samma sätt.
 

egbert

Panerai
Just det, har en liknande historia som styrker din tes Rozzy. Har en kollega som avverkat fyra rolex sub-kopior på raken. Han köpte dem alla på en asienresa och de har lagt av att funka en efter en. Jag har tjatat på honom att man bara inte kan vara en upplyst ungkarl i fyrtioårsåldern med hyfsad inkomst - och samtidigt gå runt med en kopia på armen. Nu har han kommit till sans och unnat sig en Omega SMP.
 

egbert

Panerai
Man kanske skall fundera hur, av vem och under vilka omständigheter dessa fejkur tillverkas, och inte bara mållåsa på om tex rolex inte lider ekonomiskt av det. Det finns många aspekter av pirattillverkning

Givetvis. Generellt (inte bara klockor) gäller väl detta mången utlokaliserad tillverkning i utvecklingsländer. Även av legitima originaltillverkare. Om redan dessa vatten är grumliga, vad ska då inte kopietillverkningen vara.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Intressant.. Själv påpekade jag för en ganska klockintresserad vän att hans klocka var fejk. Blev ganska livliga diskussioner.. Men några månader senare visade han stolt en äkta Rolex som han köpt begagnat.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Rena kopior som försöker lura en betraktare att det är ett annat märke tycker jag är åt helvete och skulle aldrig bära. Märken som står för att de lånat en hel del tycker jag inte är så farligt och har i mitt fall varit en bra affär för bl.a. Rolex.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
stämmer mycket väl. Senast i veckan köpte en nära barndomsvän en Longines conquest efter flera års användning av diverse piratkopior.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Att det kan vara en inkörsport till riktiga klockor; definitivt. Om den som köper ens snuddar vid tanken om förhållandena kring hur tillverkningen ser ut? Kan jag inte tänka mig. Jag är dock helt övertygad om att tillverkarna som kopieras inte enbart förlorar på att de kopieras då jag tror att det är rätt vanligt att man börjar med nåt billigt som ser ut att vara nåt det inte är för att sedan känna att det inte känns på riktigt och därför ta steget till nåt som är på riktigt.
Att säga att det finns annat som är bättre i den låga prisklassen men som inte är en kopia tror jag biter lika dåligt som vatten på en gås. Status och design är det som efterfrågas men utan att det gör hål i plånboken. Men så med tiden börjar den smaka beskt vilket gör att steget tas. Och där har tillverkaren av det exklusiva uret fått sin kund. Utan kopian hade det dock aldrig blitt nåt alls eftersom det är sjukt att lägga mer än 5000 på en klocka för de allra flesta.
Det tror jag.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Utan att försvara piratkopior så tror jag det ligger något i det som skrivs här. Även om långt ifrån alla som köper en kopia kommer köpa ett original så finns det de som gör det. Avgörande tror jag kan vara att någon annan visar intresse för klockan och kanske tar diskussionen om kopior. Även om det kanske inte är kul för stunden så blir personen uppmärksammad på att andra noterar och intresserar sig för klockan. På så vis växer förhoppningsvis också det egna intresset.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Det kan mycket väl vara som att få en halvdan jungfrusil och känna att det pirrade till men att det skulle vara softare om man tog mer och då blir det dyrare men det är det ju värt då liksom---
 

Rookien

Panerai
Tyvärr tror jag inte ett dugg på din tes.
Det kan aldrig komma någonting gott ur piratkopior vare sig det är klockor, kläder, väskor eller annat.
Denna typ av "bransch" är väldigt infekterad och kan i princip jämföras med droghandel om man hård drar det, och då med tanke på all skit som ligger bakom dessa organisationer och handel.
Tror inte heller att man har tex.en LV väska i plast, får för sig att köpa ett original för att intresset växt för mode.

Skoj dock att din kollega tog sitt förnuft till fånga!
 

Areschoug

Breitling
Jag har just nu en lista på 4 klockor jag vill ha.
Lognines hydroconquest (byttes från submariner, pga ekonomin), Omega seamaster, Rolex explorer 2, Rolex Daytona rosé.
De är nämnda i inköpsordning, dock misstänker jag att den sista kommer förbli en dröm.

Iallafall, Omegan blev jag tokkär i då jag som 10åring fick en hundrakronors kopia av den i Spanien.
Hade inte kunnat med att köpa en kopia idag, men det var så jag föll för den. Så för mig så stämmer din tes.
 

Hugii

Audemars
Jag har just nu en lista på 4 klockor jag vill ha.
Lognines hydroconquest (byttes från submariner, pga ekonomin), Omega seamaster, Rolex explorer 2, Rolex Daytona rosé.
De är nämnda i inköpsordning, dock misstänker jag att den sista kommer förbli en dröm.

Iallafall, Omegan blev jag tokkär i då jag som 10åring fick en hundrakronors kopia av den i Spanien.
Hade inte kunnat med att köpa en kopia idag, men det var så jag föll för den. Så för mig så stämmer din tes.


Menar du att du hade varit mindre intresserad av klockor i fall du hade fått en Cirizen, Seiko eller en parfymklocka?

Om det är så som ni säger så tycker jag att alla ADs ska lämna sina fina och dyra lokaler och istället köpa en korvvagn som de gör om till en "klockvagn" och sen kör runt med den nattetid. :) Jag kan tänka mig att många kopior köptes på fyllan :) och där är det där potentiella kunder finns. :)
 

Corrado

Breitling
Kan bara instämma i att intresse för klockor kan väckas via kopior. Mitt eget intresse startade så. Började med en kopia köpt i Thailand. Blev ganska snabbt irriterad på att det syntes att det var en kopia, så den blev liggande hemma. Intalade mig själv att det bara fanns en sak att göra. Dvs spara ihop till en äkta. Tar fram den ibland för att konstatera att den fortfarande är ful.
 

M021

Rolex
2-Faktor
fick en daytona av en vän som 16åring, satte upp målet att en rolex så småningom skulle inhandlas, resan började med en Certina, följt av en Longiness, sedermera andra ur och nu sitter jag med ett par finur i lådan.

Tror kopian hade stor del i detta, nu försvarar jag inte kopior och industrin bakom, men jag ser med ett annat öga till en 40 åring i jämförelse med en fjuning 16 åring.
 
Tyvärr tror jag inte ett dugg på din tes.
Det kan aldrig komma någonting gott ur piratkopior vare sig det är klockor, kläder, väskor eller annat.
Denna typ av "bransch" är väldigt infekterad och kan i princip jämföras med droghandel om man hård drar det, och då med tanke på all skit som ligger bakom dessa organisationer och handel.
Tror inte heller att man har tex.en LV väska i plast, får för sig att köpa ett original för att intresset växt för mode.

Skoj dock att din kollega tog sitt förnuft till fånga!


Lite OT kanske, men många (de flesta) LV-väskor är gjorda av en blandning av palst och bomull.
 
Topp