• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En raritet tror jag>>

Andsan

Rolex
En arbetskamrat bar en klocka på sig som jag tyckte verkade bekant. Det var en Omega Seamaster 300 från ca 1965. Han berättade att han köpte den i mitten av 60-talet för flera tusen kronor och han använde den i ca 7-8 år. Sedan har han inte använt den utan använt "snikklockor" från Ur&Penn och liknande. Han hade nu "hittat" den i en byrålåda. Vad tror ni om värdet? Den är i mkt bra skick förutom glaset som jag kommer att slipa upp i morgon.



/Anders.S
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
:) feck, bara den originaldykringen finns det italienare som gärna byter till sig mot en liten bil... ...be honom vara försiktig med den... eller sälja hela skiten till nån nörd för 30+... (men jag har dålig koll på värdet, kolla på omegaforums.net)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Dom där är svinigt dyra.....stalltipset är runt 50 rök om allt är originnalez mm....bara bakelit insertet kostar en lymfa...går inte att få tag på. Bara gratulera till ett lådfynd!

Vet att en forummedlem har en sådan....minst :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Jösses Anders, din arbetsplats verkar vara rena guldgruvan vad gäller vintage...:)

/K
 

Rille

Rolex
Riktigt snygg! Att han har burit ur&penn klockor medans den legat och "skräpat" får en att må lite illa :)
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Tänk om jag hade fått köpa den där lemanian... Har han renoverat den ännu? Vore kul isåfall kul att få se bilder på arbetet
 

Andsan

Rolex
Din var verkligen fin, grattis! Jag tror han är ganska försiktig i hanteringen och han har inget arbete liknande "grovjobbare".
I morgon skall glaset poleras och ny bild visas efter det.

/Anders
 

Landshark

Cartier
Han har tyvärr ännu inte lämnat in den. Farfars Klocka är vidtalad och är villig att ta emot den. Den ligger nu i en byrålåda på hans jobb. Kanske skall ge honom ett skambud.

Det vore väl oetiskt att ge ett skambud. Men du kan väl erbjuda honom att i utbyte hämta ut ett valfritt sprilans nytt ur hos närmsta Ur&Penn. Och därutöver så pröjsar du en god middag samt efterföljande krogrunda...! :p
 

Andsan

Rolex
Det vore väl oetiskt att ge ett skambud. Men du kan väl erbjuda honom att i utbyte hämta ut ett valfritt sprilans nytt ur hos närmsta Ur&Penn. Och därutöver så pröjsar du en god middag samt efterföljande krogrunda...! :p
Jag förstår inte varför han inte får arslet ur vagnen och lämnar in den. Det kanske slutar med att det räcker att bjuda honom på krogen som du nämner. Jag kan nog också ge honom ett kvalitetsur från Ur&Penn ;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Säg till killen med Omegan att serva urverket direkt, så det inte skavs sönder. Oljan i den är obefintlig om han inte servat den på länge.
 

Andsan

Rolex
Då var det polerat. Det blev ganska bra. Tyvärr är det troligen en liten spricka i glaset kl 6.Som ni ser så är boetten i utmärkt skick. Ägaren blev mkt nöjd med resultatet. Nu skall han byta band till något annat. Har ni förslag?







HAGWE
Anders.S
 

hejo

Panerai
Riktigt roligt det där :)

Det där kan vara en CK 2913 (den första seamastern), skulle även kunna vara en senare variant (första hälften 60) 165.014.
Är det en 2913 pratar vi som NiklasArvid sa runt 30 000:-.
Är det en 165.014 pratar vi runt 18-20 000:-

Visaruppsättningen tyder dock på att det är en 2913.

Som sagt riktigt roligt!

/Henrik
 

Andsan

Rolex
Riktigt roligt det där :)

Det där kan vara en CK 2913 (den första seamastern), skulle även kunna vara en senare variant (första hälften 60) 165.014.
Är det en 2913 pratar vi som NiklasArvid sa runt 30 000:-.
Är det en 165.014 pratar vi runt 18-20 000:-

Visaruppsättningen tyder dock på att det är en 2913.

Som sagt riktigt roligt!

/Henrik

Tack för den infon
Jag skall framföra detta till honom.
Vid en eventuell glasbyte så bör man genom serienumret på maskinen fastställa året.

HAGWE
Anders.S
 

Patrik J

Rolex
Tack för den infon
Jag skall framföra detta till honom.
Vid en eventuell glasbyte så bör man genom serienumret på maskinen fastställa året.

HAGWE
Anders.S
Mycket vackert. Tror att det är ref CK14755 som kom mellan 2913 och 165.014. Jämför med den här (snodda) bilden.
Här finns mer info: http://chronomaddox.com/seamaster_3oo_a_history.html

fe30f570.jpg
 

Andsan

Rolex
Äntligen. Men det tog ett mer än ett år.

Flera urmakare senare så är denna nu lagad. Det som tog tid var att hitta tryckknappar. Har fått lite tips om vilka som kan passa, bl.a någon från TTT :!AA , minns inte vem. Vidarebefordrade detta till urmakaren. Vet inte om detta tips hjälpte, men jag misstänker så. Urverket är ett 321, samma som Omegas Moonwatch. Tyvärr äger jag inte klockan själv utan den ägs av en arbetskamrat till mig och jag har hjälpt honom med en del sökande efter reservdelar och dess ursprung/historia.
Det som är intressant är att jag inte funnit någon som har exakt detta utseende och jag har ställt frågan till flera utländska forum men ingen har funnit en exakt lika dan.
Klockan är köpt i Hudiksvall ca 1965 i en uraffär som drevs av urmakare Falk.































/Anders
 
Topp