• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En respektabel klocka till en ung herre, tips mottages.

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Hej allesammans, här ryker svendomen på klocksnack.

Jag har på senare tid byggt upp ett intresse för både kläder och klockor, men än så länge är jag bara och skrapar på ytan. Ett annat intresse är vintage-gitarrer, där jag har grävt ner mig DJUPT(60-tals gibson, fender m.fl.) och jag vet att det kan bli dyrt, dyrt och dyrt detta intresse. Inom gitarrsvängen har jag lärt mig oerhört mycket och jag vet precis var en gitarr står i värde, men inte med klockor. Där kanske ni kan hjälpa mig?

I Augusti byter jag arbete och då måste en helt okej klocka sitta på handleden, men vad ska jag leta efter? Den ska passa i business sammanhang. I skrivande stund har jag undanlagt runt 4000 kr, men om jag köper en klocka i Juli för 15.000 kr som behåller värdet skulle eventuellt kunna vara någonting.

Så, vad har ni för tips? Ett automat-ur är det jag är ute efter, det vet jag i alla fall. Gärna med möjlighet att kunna byta armband.

Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar, Christian
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej allesammans, här ryker svendomen på klocksnack.

Jag har på senare tid byggt upp ett intresse för både kläder och klockor, men än så länge är jag bara och skrapar på ytan. Ett annat intresse är vintage-gitarrer, där jag har grävt ner mig DJUPT(60-tals gibson, fender m.fl.) och jag vet att det kan bli dyrt, dyrt och dyrt detta intresse. Inom gitarrsvängen har jag lärt mig oerhört mycket och jag vet precis var en gitarr står i värde, men inte med klockor. Där kanske ni kan hjälpa mig?

I Augusti byter jag arbete och då måste en helt okej klocka sitta på handleden, men vad ska jag leta efter? Den ska passa i business sammanhang. I skrivande stund har jag undanlagt runt 4000 kr, men om jag köper en klocka i Juli för 15.000 kr som behåller värdet skulle eventuellt kunna vara någonting.

Så, vad har ni för tips? Ett automat-ur är det jag är ute efter, det vet jag i alla fall. Gärna med möjlighet att kunna byta armband.

Tack på förhand.

Med vänliga hälsningar, Christian
Utan att ha någon aning om vad som faller herrn i smaken skulle jag börja med det bästa förslaget, Rolex Datejust. Värdebeständig modell som är vattentät och lite tilltuffat dressur.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Det blir svårt att säga annat än datejust med den specifikationen!

Eller tänker du dig nyinköp? I så fall är 15 000 en lite ljummen prisklass i mitt tycke. Bättre då att lägga 4000 på en tissot visodate, och sen gå på de tyngre grejerna när du vet vad du verkligen gillar...
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Utan att ha någon aning om vad som faller herrn i smaken skulle jag börja med det bästa förslaget, Rolex Datejust. Värdebeständig modell som är vattentät och lite tilltuffat dressur.

Ja, en datejust har jag gått och småsneglat på. Likadant med Omega Speedmaster, men med min nuvarande budget har jag siktat in mig på seamaster, geneve m.m.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Beror mycket på om det skall vara vintage eller ej och vilken storlek du siktar in dig på. Min favorit är den första Seamastern. Finns i 34 och 36 mm, den senare dock rätt ovanlig. Mycket mer välbyggd än de senare varianterna. Typ som denna, i bra skick ligger de på ca 2500 och uppåt.

SNC14933.jpg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Den seamastern du länkade Aurum skulle jag definitivt kunna tänka mig att ha på handleden, likaså den longines som länkades ovan. Här är även en modell jag har snöat in mig på. Det finns en sådan ute här på klocksnack och har jag tur kanske säcken kan knytas ihop.

704051d1336584616-vintage-mens-omega-geneve-steel-calibre-1012-automatic-swiss-watch-may6th-180.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Den seamastern du länkade Aurum skulle jag definitivt kunna tänka mig att ha på handleden, likaså den longines som länkades ovan. Här är även en modell jag har snöat in mig på. Det finns en sådan ute här på klocksnack och har jag tur kanske säcken kan knytas ihop.
Ja, det är ju egentligen bara att leta tills man hittar något som faller en i smaken. Tänk dock på att du inte kan byta band på denna modell.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Ja, det är ju egentligen bara att leta tills man hittar något som faller en i smaken. Tänk dock på att du inte kan byta band på denna modell.
Jo, precis, det är trist.

Förresten, känner ni till GAS? Ett väldigt välkänt uttryck bland alla gitarrfreaks. Gear acquisition syndrome. Det har slagit till igen...
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
För 15 000 får du en fin Datejust. Vilket är det bästa valet, enligt mig.

Det känns mer än rätt, jag får helt enkelt ta och införskaffa mig en sådan till hösten. En bra födelsedagspresent till mig själv! Men tillsvidare får det bli en klocka som slår aningen mildare mot plånboken. Jag får väl slänga ut lite strö-inlägg så att jag kan lägga upp en annons under köpes! Har ni något i byrålådan får ni gärna hojta till!

Tack för alla svar!
 
Rolex Datejust eller Omega Speedmaster...

Datejust lite mindre och gubbigare och Speedmaster lite större och sportigare, men båda är kanonval...
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Rolex Datejust eller Omega Speedmaster...

Datejust lite mindre och gubbigare och Speedmaster lite större och sportigare, men båda är kanonval...

Jag klär mig faktiskt åt det gubbigare hållet, men på ett bra sätt har jag fått höra. Skosamlingen börjar växa till sig och garderoben likaså, kul! Efter ett tvärt stopp med ishockeyn lade jag på mig några pinnar men nu är jag i bättre form än tidigare, så hela garderoben gick i graven förra året och nu uppdateras den! Jag tror därför att en datejust kan vara rätta valet.

Pengar finns undanlagda(men långt ifrån ämnade för en klocka), frågan är om jag ska börja leta redan nu och vill det sig riktigt illa så åker det väl ut en säljes-annons...
 
Topp