• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En riktigt bra duo!

Ricrob

Patek
Jag sprang på en Speedy Pro lite spontant igår och slog till. Väl använd som den är, så blev det en dryg timmes puts och gnugg innan den ska in till urmakarn i morgon och sedär, den blev ju ren och jävligt cool!

När jag sedan tänkte efter, så slog det mig vilken grym duo de utgör, två riktiga klassiker, Sub'en och Speedy'n. En dykare och en kronograf, en var (rätta mig om jag är helt ute och hojar) väl i grunden den första riktigt vattentäta klockan och den andra var först på månen. Att min Sub dessutom är en LV och har grön vridring gör duon ännu bättre, då de skiljer sig mer från varandra än om den haft svart vridring. Jag gillar att se på dem när de kramas på bordet och visst, jag är inte så bra på att hålla i klockor speciellt länge men det här är banne mig en snyggt par! Eller..?

image.jpg


Tjäääna!
 

Wi

NLA
2-Faktor
Jag ger det en vecka..


Nejrå ;) Riktigt trevlig och tidlös duo. Missade faktiskt totalt att du köpte en klocka igår
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Bra och användbar duo helt klart!

Jag kan inte min historia riktigt men att säga att Suben är världens första vattentäta klocka är väl att fila lite på sanningen? Egentligen var väl inte ens Rolex först med vattentätt...
 

Ricrob

Patek
Bra och användbar duo helt klart!

Jag kan inte min historia riktigt men att säga att Suben är världens första vattentäta klocka är väl att fila lite på sanningen? Egentligen var väl inte ens Rolex först med vattentätt...
Tack! Jag safe'ade ju lite där med parentesen men det jag syftade på kommer från wörldwajdwäbben, närmare bestämt Wikipedia som skriver: "1926 patenterade Rolex världens första vattensäkra boett och modellen fick namnet Oyster." :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack! Jag safe'ade ju lite där med parentesen men det jag syftade på kommer från wörldwajdwäbben, närmare bestämt Wikipedia som skriver: "1926 patenterade Rolex världens första vattensäkra boett och modellen fick namnet Oyster." :)


Det där är ju helt korrekt, men jag tror att det magiska ordet där är 'vattensäker'. Och isf. tror jag att det ska räknas som den första patenterade vattensäkra uret, för vattensäkra boetter fanns tidigare.

Den första vattenTÄTA klockan, alltså med WR på 100 meter eller mer (som det går att dyka med) brukar väl, om jag minns rätt, räknas som Omega Marine från 1932.

...men i sammanhanget av dina fina klockor så är ju allt det där ändå bara mossig historia! :)
 
Topp