• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En rolex, men vilken? - behöver vägledning

Professor.K

Breitling
Hej,
Nu står det still, riktigt still.
Jag tog beslutet efter att diverse pusselbitar föll på plats i livet att unna mig något riktigt fint, en fin klocka. Intresset för klockor har alltid funnits där men inte förrens nu har jag känt att det är dags att lägga min gamla omega på hyllan och investera i en rolex. Problemet jag har är ett resultat av min extrema ovisshet och okunnande när det kommer till rolex ur. Frågan jag inte kan svara på är: vilken modell ska man välja? Och varför den modellen?

Innan var jag bombsäker att valet skulle falla på en DJ 2 stål/guld och besökte Nymans UR i Stockholm för att genomföra köpet. Dock efter en usel!! Kundservice beslutade jag mig för att lämna butiken, trotts att jag var fast inställd på att gå hem med ett nytt ur under dagen(typiskt).

Jag sitter nu och velar, dj 2, daytona, sub, gmt 2 vilken ska man rikta sig in på? Märk väl att detta är mitt första köp av ett rolex ur och jag vänder mig till er, i hopp om att få vägledning i köpet. Vad tycker ni skulle fungera bra som "sin första rolex". Vilken modell har ni och varför är den att föredra?

Budget är 100k och jag vägrar ta mig in till Nymans UR igen. Begagnat är inte att föredra men är öppen för förslag.
Klockan kommer inte att fungera som kostymklocka, det finns en annan som uppfyller de kriterierna, alltså en everyday all day klocka.

Med vänlig hälsning A.K
 

max

Dancing Queen
Du bör absolut undvika nymans de är kända för sin genomusla service, gå till Rob engström på drottninggatan där är det alltid exemplarisk service och du kan testa sortimentet i lugn och ro!
Hade satsat på en explorer2, daytona eller kanske nua gmt2an men tycker som sagt du skall ta dig till rob och testa dig fram för alla personer passar i olika klockor, alla modeller de har är bra klockor rent tekniskt så det är bara att se vilken du faller för och slå till.
 

Professor.K

Breitling
Du bör absolut undvika nymans, gå till Rob engström på drottninggatan där är det alltid exemplarisk service och du kan testa sortimentet i lugn och ro!

Tack för tippset, problemet är att det är ca 30mil mellan mig och huvudstaden. Låt mig få ställa en följdfråga, hur är Engströms sortiment, finns de flesta modellerna jag grubblade på där? För jag vägrar sätta min fot i tidigare nämnd butik igen.
 

max

Dancing Queen
Tack för tippset, problemet är att det är ca 30mil mellan mig och huvudstaden. Låt mig få ställa en följdfråga, hur är Engströms sortiment, finns de flesta modellerna jag grubblade på där? För jag vägrar sätta min fot i tidigare nämnd butik igen.
De har ett mycket stort sortiment och minst en av varje modell, kanske inte alla färgkombinationer men de flesta och om du sållar ut modell först så kommer de ta fram katalog och förklara vilka alternativ för den valda modellen som finns och beställer såklart hem det åt dig. Du kan säga att du fick tips om dem på klocksnack så förstår de att du är klockintresserad och får troligtvis lite extra ingående genomgång av klockmodellerna.

Tråkigt att du råkade ut för nymans när du var här i stan, de flesta här inne har tyvärr gått på den minan någon gång :(
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ta det du gillar och trivs med, men som första Rolex så hade jag gått på en SubC (vilket jag kommer göra när det är dags). Angående vilken AD så säger jag med att du bör välja Rob E..
 

Professor.K

Breitling
De har ett mycket stort sortiment och minst en av varje modell, kanske inte alla färgkombinationer men de flesta och om du sållar ut modell först så kommer de ta fram katalog och förklara vilka alternativ för den valda modellen som finns och beställer såklart hem det åt dig.
Tråkigt att du råkade ut för nymans när du var här :(

Jag lyfter på hatten för dig och ditt svar, tackar.
Ja det var riktigt surt, aldrig känt mig så illa bemött av butikspersonal någon gång. Var nära på att fråga om det fodrades kostym för att få ett gediget bemötande och service.
Jag ska ta ditt tips och planera in en resa inom 2v till Engströms. Förhoppningsvis kommer det upp en ny tråd av mig här, som visar köpet :). Trevlig kväll
 

AgE

Omega
Håller med 80-talisten om SubC. Om jag valde bland nya modeller skulle jag nog tagit 114060, dvs suben utan datum. Men det är ju jävligt bekvämt med datum har jag insett nu när jag bär Speedmaster på jobbet.. Om du ska använda varje dag så kanske datum är att föredra!
 

Ninen79

Audemars
116610 hade jag valt bland alla klockor under 100k. Bästa tipset är att besöka rob e och provar dig fram, det är inte förrän man har klockan på handleden som man vet vilken känns bäst!
Lycka till på klockjakten!
 

Professor.K

Breitling
116610 hade jag valt bland alla klockor under 100k. Bästa tipset är att besöka rob e och provar dig fram, det är inte förrän man har klockan på handleden som man vet vilken känns bäst!
Lycka till på klockjakten!

Precis, svaret på mina frågor är nog att besöka Engström och prova mig fram. Funderar mycket på en 116333.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag köpte nyss min första rolex. Det blev en stål subc med datum. Den är ju rätt rejält under ditt budget tak. Men jag tycker att den är en grym allround klocka. Om du redan har ditt dress ur och vill ha en för all övrig verksamhet så skulle jag satsat på sub.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Hej!
Angenämt problem. Har inte exakt koll på nypriserna men mina favoriter skulle ha varit:
Daytona med vit tavla
Gmt, passar bra i guld/stål.

Tycker Dj2 är för stor och historiskt sett har sport rollarna haft mycket bättre andrahandsvärde, om man nu ska ta hänsyn till det.

Lycka till hos Rob!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vänta till juni och köp nya GMT:n. :)

atdcoyL.jpg
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tycker du ska satsa på en Explorer i 39mm utförande (214270) och/eller satsa på vintage. :)

 

vekktah

Cartier
Tänk om ang begagnat! Finns ju konstiga mängder helt "nya" klockor ute för lägre priser. En beg daytona eller sub skulle jag kika. Själv kör jag en sub fr 1978 (1680) och en från 2012 (114060) och jag måste fråga, vill du verkligen ha en tvåtons? Lycka till och visa vad det blir sen. Trist att höra med nymans. Själv ser jag ut som en luffare men har alltid fått tiptop bemötande där.
 

Josef B

Bestraffaren
Nya GMTII blå/svart ring eller ExpII 216570! Funkar för sport, casual och dressat! Perfekta valen! :)
 

Cosmograph

Cartier
2-Faktor
Jag instämmer med övriga, gå till Rob E, klart bra bemötande även om man inte är där för att köpa. Dessutom vill jag slå ett slag för GMTII, en riktigt bra bruksklocka, som dessutom passar till kostym om det behövs. Sub eller GMT är ett svårt val, dock tyckte jag att GMTII gav mer med en extra tidzon. Vill du sticka ut lite, titta på "nya" Explorer II.

Lycka till! Vad härligt att få välja från början, inget val kan bli fel.
 

Professor.K

Breitling
Tack för alla rekommendationer/tips och inlägg. Önskar att jag kunde säga att det har gjort det lättare för mig, men så är inte fallet. DOCK! Måste jag säga att en sub verkligen tilltalar mig, 116613 och 116610 är väldigt läckra... Nästa anhalt, Engström.
Bokade in resan nu med. om 20dagar, och då ska en klocka införskaffas.
 

morrism

Audemars
Var inne hos rob igår, de har väldigt få DJ 2 inne, inga snygga, de har däremot hela spannet av subbar inne
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
En fråga till alla:
Numera finns ju Submariner i många roliga utförande, men tidigare har det varit ganska enformigt. Varför väljer man en Sub framför en Gmt Master? Det är ju nästan samma klocka. Även om den inte har samma vattentäthet.
 

morrism

Audemars
En fråga till alla:
Numera finns ju Submariner i många roliga utförande, men tidigare har det varit ganska enformigt. Varför väljer man en Sub framför en Gmt Master? Det är ju nästan samma klocka. Även om den inte har samma vattentäthet.

Snyggare vridring och den ligger lite högre på handleden vilket känns "fetare", tyckte gmt-funktionen var överflödig.
 

vekktah

Cartier
En fråga till alla:
Numera finns ju Submariner i många roliga utförande, men tidigare har det varit ganska enformigt. Varför väljer man en Sub framför en Gmt Master? Det är ju nästan samma klocka. Även om den inte har samma vattentäthet.

Samma klocka, hur i helvete ?!?! :)
...Eller så tycker man rolex fördärvade gmt:n medan de lyckades behålla subbens själ. Gröna pilen och den billiga typografin på ringen kommer aldrig funka på mig. Generellt tycker jag faktiskt rolex har gått vilse i design. Exp ll och sub är än så länge ok, liksom milgauss. I övrigt ser det mörkt ut tycker jag.
 
  • Like
Reactions: POO

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tänk om ang begagnat! Finns ju konstiga mängder helt "nya" klockor ute för lägre priser. En beg daytona eller sub skulle jag kika. Själv kör jag en sub fr 1978 (1680) och en från 2012 (114060) och jag måste fråga, vill du verkligen ha en tvåtons? Lycka till och visa vad det blir sen. Trist att höra med nymans. Själv ser jag ut som en luffare men har alltid fått tiptop bemötande där.
Kan du inte lägga upp en bild på dina 2 subbar bredvid varandra, de är båda kandidater för nästa köp för mig
 

vekktah

Cartier
u8asa5ut.jpg


Kan ta fler bilder det där var den enda jag hade i luren just nu. De är inte jämförbara tycker jag. Bara loggan och visare som är lika :)
 

meo_swe

Audemars
RobE äger!
Gick dit en dag, iklädd Tshirt, grön sommarjacka och jeans. Fick bemötande i världsklass och en trevlig pratstund med en säljare.
Var i samma veva inne på Franks Ur, och fick där ett helt jävla hemskt bemötande. Gick efter två minuter..
 
Topp