• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En rymdbeater (G-shock DW5600E)

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Casio g-shock är en serie icke-automatiska (i många fall kvarts) klockor tillverkade i japan. G-shock är väldigt motståndskraftiga mot stötar och vibrationer. Klockserien inriktar sig (officiellt) mot folk med en aktiv fritid eller ett aktivt arbete, om det sedan är scouter, militärer eller skogsarbetare (lumberjack) spelar ingen roll (idag används vissa modeller på IIS..., enligt uppgift användes gshock av amerikanska soldater i samband med slaget om mogadishu (blackhawk down)) I princip alla klockorna i serien är vattentäta, har bakgrundsbelysning samt har stoppursfunktion. Vissa har analog visning, andra enbart digital.

Den första klockan designades för triple 10 konceptet, tio års batteritid, wr på 10 atm och skulle klara ett fall från tio meters höjd. Klockan kom 1983.

Klockserien är populär även utanför sitt tänkta användningsområde, och det finns ett antal kända sammarbete, exempelvis med marlbro, cocacola och stussy. Vissa sammarbete har inneburit eftertraktade modeller.
Casio G-shock dw-5600E introducerades 1996, och är en av få(?) fyrkavtiga modeller i serien. Jag tycker att den har lite retrostuk över sig, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att modellen är knappt 20 år gammal. Modellen är godkänd av NASA för rymdäventyr, och har varit på ett antal uppdrag.

Jag var på jakt efter ett ur att nyttja när man inte vill vara rädd om klockan öht. Jag tycker att de runda gshock ger ett lite för stort intryck, kanske för mycket plast. Jag satsade således på att hitta en fyrkantig modell, ock slog till när jag hittade den till ett bra pris. Köper man från asien får man en sprillans för under 500, i sverige ca det dubbla. Tycker man om modellen är det alltså inte vidare mycket pengar man måste hosta upp.

Jag tycker att man kan använda modellen även till skjorta. Den är tunn nog att glida under manchetten, och är tillräckligt proper att passa en tjänsteman på ett statligt verk. För att inte framstå som en förväxt tonnåring måste man dock kombinera klockan med andra, mer "vuxna", klockor.
bild 3.JPG
bild 2.JPG
bild 1.JPG
bild 5.JPG
bild 4.JPG
bild 3.JPG
bild 2.JPG
bild 1.JPG
bild.JPG


och så några bilder...
 

hans

Petrus Kenicius
Jag fick just hem en DW5600E köpt på ebay. Kalaset landade på 402:-. Alltså mycket klocka för lite pengar. Bra inlägg Kejsaren!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Bra fråga. Min klarade iaf skånsk vinter med bravur... Om det nu säger något.
Typiskt tar väl batterierna stryk. Och lcd-displayen.
Vart jag vill komma är väll:
Kan man frysa ner klockan i ennkub ed is?
Läst på nån hemsida att den ska klara -20, men det står inte på alla så känns dumt att testa.
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jo med precis, men när man läser runt lite så verkar casio ha olika temperaturkrav på olika klockor. Så bara för att man kan frysa en G-shock betyder det inte att man kan frysa alla. Eller har jag missuppfattat allt?
Ingen aning heller men jag vill tro att kan du frysa en modell så klarar all det. Inget belägg för det men de är ju trots allt G-Shocks ;)
 
Topp