• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En simpel fundering som kanske saknar eller har flera svar?

Kello

Omega
Efter att börjat läsa på detta forum har det ena lett till det andra och har således börjat notera vad folk har för klockor och hur de bär sina klockor ute i den riktiga världen. Har noterat att det finns en del medmänniskor, inte många men noterbart, som bär sina klockor på undersidan av handleden och jag undrar ju naturligtvis varför då....?
Skyddar man sin klocka bättre, lättare att vrida på handleden åt vänster, snyggare, bekvämare, trendigare.
Kan inte påstå att frågan håller mig vaken om nätterna men är det någon som kan sprida ljus över detta ?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Varför andra gör det vet jag inte men jag gör det och jag gör det för att på vissa av mina klockor så är det bekvämare helt enkelt :)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
image.jpg
 

Case

Panerai
När far min jobbade som timmerman hade han klockan på insidan, för att inte slå i den. För att skydda den alltså. Det är sällan man råkar banka insidan av handleden emot något. Jag tror de flesta gubbarna gjorde på samma sätt.

När han blev projektledare hamnade den på utsidan då han jobbar mest vid ett skrivbord. Samma för mig, som också mest jobbar vid skrivbord. IOM att jag vilar handleden mot bordet och skulle jag nog repa boetten.
 

tissoter

Audemars
När far min jobbade som timmerman hade han klockan på insidan, för att inte slå i den. För att skydda den alltså. Det är sällan man råkar banka insidan av handleden emot något. Jag tror de flesta gubbarna gjorde på samma sätt.

När han blev projektledare hamnade den på utsidan då han jobbar mest vid ett skrivbord. Samma för mig, som också mest jobbar vid skrivbord. IOM att jag vilar handleden mot bordet och skulle jag nog repa boetten.
Låter helt rimligt!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ursprungligen militärer som gjorde detta under krigen. För att undvika att upptäckas pga bländande/reflekterande glas.
Framförallt går det ju läsa av tiden i skytteposition vilket knte går annars.

Farsan hade alltid sin klocka med boetten på insidan av handleden. Tycker det ser rätt gubbcool ut men det resulterade i att klockan fick rätt mycket spö.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ursprungligen militärer som gjorde detta under krigen. För att undvika att upptäckas pga bländande/reflekterande glas.
Nja, testa att vrida handleden åt båda hållen så märker du att det är lättare när man har boetten på undersidan av handleden. Mao har jag mycket svårt att se att det just är skjutglada som satt standarden.
 
Topp