• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En Sinus med ett FHF186- verk får sig en körare ..

alexndr

Rolex
2-Faktor
Köpte det här lilla renoveringsprojektet från @grodslukarenx (https://klocksnack.se/threads/två-mindre-vintageklockor-birka-och-sinus-250-respektive-50-kr.49281/):

DSCF2818.JPG


Trots att den inte mäter mer än 33mm inklusive krona så tycker jag den är tilltalande. Verkar vara från sent 40-tal eller tidigt 50-tal? Tim och minutvisarna rörde sig inte under gång och man kände att något inte lirade när man skall ställa tiden. Lätt att kronan hamnade i uppdragsläge.

Först en koll med Timegraphern. Inga siffror som gläder en annars glad amatör. Slagsida, medelmåttig amplitud och ganska stor gångavvikelse.

DSCF2819.JPG


Vad fann vi här då? Ett FHF kaliber 186. En tillverkare jag aldrig skruvat i tidigare och en typ av stötsystem som jag aldrig sett.

DSCF2824.JPG


DSCF2822.JPG


DSCF2829.JPG

Här ser man att regelfjädern gått av och därför lätt att man hamnade i uppdragsläge när man skulle ställa tiden.

DSCF2835.JPG


DSCF2839.JPG

Fick för mig att det var minutrörets grepp på centrumhjulet som var för dåligt och att det var därför minut och tim- visare slirade. Tycker dock att greppet kändes tajt när jag testade det? Återstår att se vid monteringen om något behöver göras där.

Öppnade fjäderhuset och insåg att fjädern var ganska slut. Aldrig bytt? Den exakta fjädern hade utgått ur Cousins sortiment men hittade en annan med nästan exakt samma dimensioner. Dock 1,3mm hög istället för 1,4mm. Tror nog att det skall gå.

DSCF2850.JPG


Trassligt stötsystem. Motstenen i balansen hålls fast av en platta som är skruvad från undersidan av balansbryggan.

DSCF2843.JPG


DSCF2851.JPG


Således behöver spiralen demonteras för att komma åt att rengöra/olja. Att hantera spiralen känns fortfarande lite riskfyllt för min egen del. Av kom den i alla fall och den ser intakt ut.

DSCF2859.JPG


DSCF2856.JPG


DSCF2861.JPG

Här upptäckte jag även att balansaxeln var bruten på en sidan.
DSCF2863.JPG


Kompletta balansen säljs inte heller av Cousins längre så det blir till att byta bara axeln. Kul men inte okomplicerat moment. Blir inte lättare av att Cousins erbjuder 7 olika balansaxlar för kalibern. Det är ju en shockproof jag behöver men vilken vet jag inte? Någon med någon idé kanske? Hade inte du ett liknande trassel nyligen @eriksson850?

PastedGraphic-3.png
 

Bilagor

  • DSCF2817.JPG
    DSCF2817.JPG
    121.4 KB · Visningar: 47
  • DSCF2856.JPG
    DSCF2856.JPG
    54 KB · Visningar: 40

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Hoppas du får igång den! Tyckte det var väldigt tråkigt att bara sekundvisaren gick, speciellt eftersom att tavla osv. var i så fint skick! :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Har du kollat i servicemanualen (om det finns någon)? Kanske specificerar den skillnaden mellan fhf shockproof balanserna 724/725/726. (Jag antar att cal 175 är baskaliber för 186)
Ronda är ju en tredjeparts tillverkare, så någon av dem kommer säkert också fungera om man kan lista ut vilken...
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Det är oftast det billigaste alternativet, men många gånger är det inte slutprodukten utan vägen dit som är det roligaste. Hittar man rätt balansaxel och byter själv, så känns det skönt efteråt. :)

Det är jag helt enig om men när nu ändå ställarmen till keyless var av med så kan det vara svårt om dock inte omöjligt alls att hitta dom separat för att inte tala om frakten :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är jag helt enig om men när nu ändå ställarmen till keyless var av med så kan det vara svårt om dock inte omöjligt alls att hitta dom separat för att inte tala om frakten :)
Absolut, du har rätt.
Nästan alltid dyrare att köpa lösa nya reservdelar än att köpa ett reservdelsobjekt om man behöver mer än en del. Dock vet jag inte hur vanlig kaliber 186 är och utbudet på reservdelsobjekt.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Det är jag helt enig om men när nu ändå ställarmen till keyless var av med så kan det vara svårt om dock inte omöjligt alls att hitta dom separat för att inte tala om frakten :)

Frakten från Cousins är rimliga £1.91 vid småplock så det är inget stort problem.

Jag har redan beställt nya fjädrar och nu får det bli en ny axel också. Helt klart billigare att hitta en donator men risken är ju att man inte riktigt vet vad man får. Bara för att verket fungerar behöver ju de delar man behöver inte vara i gott skick.

Har du kollat i servicemanualen (om det finns någon)? Kanske specificerar den skillnaden mellan fhf shockproof balanserna 724/725/726. (Jag antar att cal 175 är baskaliber för 186)
Ronda är ju en tredjeparts tillverkare, så någon av dem kommer säkert också fungera om man kan lista ut vilken...

Hittar ingen servicemanual så om någon har en liggandes är det väldigt intressant.
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nu är balansen i småbitar. Spiralen petade jag av med borttagningsarmar för visare. Liverrullen och balanshjulet separerade jag med stansen.

J och K har jag lyckats mäta och de måtten stämmer med bilden ovan. A kan jag bara uppskatta eftersom axeln är av. B måttet borde jag kunna mäta men hur det skall gå till med en vanlig mikrometer förstår jag inte riktigt. Greppar jag fasningen vid J finns det ingen anläggning vid balansaxelns ända. Tips?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
B måttet borde jag kunna mäta men hur det skall gå till med en vanlig mikrometer förstår jag inte riktigt. Greppar jag fasningen vid J finns det ingen anläggning vid balansaxelns ända. Tips?

Petade ner balansen i ett litet hål i mitt ministäd så att fasningen låg an. Då var det ganska enkelt att mäta hela klabbet eftersom axeln inte enkelt ruckades i sidled. Därefter mätte jag städet. Det ena minus det andra gav 1,41mm. Känns som det är inom felmarginalen för 1,40mm. Det ger dock inte så mycket efter som just den delen av axeln är lika lång på de olika varianterna jag undersökt.

DSCF2885.JPG

DSCF2886.JPG

Jag tror jag kör på den förslagna axeln ovan. En Ronda 638 får det bli.
 

Bilagor

  • DSCF2884.JPG
    DSCF2884.JPG
    105.3 KB · Visningar: 30

alexndr

Rolex
2-Faktor
Fick hem ny balansaxel i veckan. Eller 3 stycken faktiskt. Det var så de såldes.
DSCF2887.JPG

Hel och trasig. Här ser man tydligt att den övre tappen är bruten på den gamla balansen.
DSCF2891.JPG

Nya axeln i stansen redo att nitas fast
DSCF2893.JPG

På med balanshjulet på axeln. Därefter några lätta klapp med en rund puns ..
DSCF2895.JPG

Kontroll att hjulet sitter på axeln. Punsen trycks ned med tummen samtidigt som man försöker vrida balanshjulet med korntången. Kan man det behöver man klappa mer med hammaren. I mitt fall satt det fast. Därefter några klapp med en platt puns för att platta ut metallen.
DSCF2896.JPG

När jag kollade resultatet insåg jag att hjulet hamnat snett på axeln. Tur att jag fick 3 axlar. Bara att börja om. Resultatet vid andra försöket blev bra. Dags att kolla att balanshjulet/axeln är rät.
DSCF2897.JPG
Såg bra ut! Hjulet snurrade fritt utan att vobbla. Tyvärr insåg jag nu att liverrullen var böjd på alla möjliga vis. Kan ha blivit så under demonteringen men jag tror hellre att det orsakats av den trasiga balansaxeln. Jag gjorde ett försök att försöka platta till den. Hittade ingen bra puns till det så jag fick ta vad som fanns.
DSCF2900.JPG

Undre delen blev ganska bra och platt men även övre delen var sned. Tyvärr lyckades jag trycka sönder den delen när jag försökte platta till den. Suck. Cousins säljer tyvärr inte separata liverrullar med stötskydd för kal. 186. Hittade dock att man säljer kompletta stötskyddade balanser för baskalibern 175. Det blir att testa med en sådan .. To be continued.
 

Bilagor

  • DSCF2896.JPG
    DSCF2896.JPG
    119.4 KB · Visningar: 33

alexndr

Rolex
2-Faktor
Nu har jag fått hem och testat balansen för baskalibern 175. Stor besvikelse. Balansen passade inte rakt av eftersom spiralen verkar förväntat sig en annorlunda brygga. Jag försökte rikta spiralen och resultatet blev tveksamt. Klockan tickar men dålig amplitud. Jag får går på jakt efter komplett balans någon annanstans helt enkelt. Börjar bli dyrt det här :) . Klockan kostade 50:- men har spenderat snart 1000:- på reservdelar ..
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Nu har jag fått hem och testat balansen för baskalibern 175. Stor besvikelse. Balansen passade inte rakt av eftersom spiralen verkar förväntat sig en annorlunda brygga. Jag försökte rikta spiralen och resultatet blev tveksamt. Klockan tickar men dålig amplitud. Jag får går på jakt efter komplett balans någon annanstans helt enkelt. Börjar bli dyrt det här :) . Klockan kostade 50:- men har spenderat snart 1000:- på reservdelar ..
Känner igen det där, reservdelar kan lätt bli dyrt... :(
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Känner igen det där, reservdelar kan lätt bli dyrt... :(

Det här med spiraler är sjukt utmanande. Minsta lilla felhantering och de har en tendens att spreta fel. Jag har en oerhörd respekt för dem som kan rikta en spiral med bra resultat. Till mitt försvar tror jag FHF 186 är ett av de mindre urverken jag jobbat med. När jag satt med mitt första fickur för några månader sedan kunde man i stort sett rikta om balansen med fingrarna :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det här med spiraler är sjukt utmanande. Minsta lilla felhantering och de har en tendens att spreta fel. Jag har en oerhörd respekt för dem som kan rikta en spiral med bra resultat. Till mitt försvar tror jag FHF 186 är ett av de mindre urverken jag jobbat med. När jag satt med mitt första fickur för några månader sedan kunde man i stort sett rikta om balansen med fingrarna :)
Håller med, har lyckats räta några fåtal som har varit skeva i någon av de yttre ringarna och bara skeva i en riktning. Är de både horisontellt och vertikalt skeva eller i närheten av centrum går det aldrig väl :)
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Sjuttiotre bedrövelser och 1,5 år senare är hon nu "klar". Jag budade hem minst 3 olika reservdelsverk från eBay men samtliga hade en annan typ av balans där axeln antingen var för lång eller för kort.
Till slut gav jag upp med det verk som från början satt i klockan :oops:. Jag servade helt enkelt ett av reservdelsverken istället. Resultatet blev inte perfekt men skapligt. Gången är inte helt jämn i olika positioner men tidshållningen är inom 10-20 sekunders avvikelse per dygn.
För att få bukt med ett ganska kraftigt "beat error" fick jag praktisera att rotera spiralen på balansaxeln enligt den metod som Mark Lovick föreslår och jag anser mig behärska den ganska bra nu.
Helst vill jag aldrig se ett FHF186 igen. Det började med en 50:- klocka men jag kan tänka att jag nu spenderat nästan 2000:- på reservdelar och desto mer på nya verktyg som jag tyckt mig behöva. Nåja, med många erfarenheter (och verktyg) rikare; Här är hon ..

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7c04.jpg

Ingen stor pjäs men jag är löjligt förtjust i boettformen.
 

Fadershan

Patek
Sjuttiotre bedrövelser och 1,5 år senare är hon nu "klar". Jag budade hem minst 3 olika reservdelsverk från eBay men samtliga hade en annan typ av balans där axeln antingen var för lång eller för kort.
Till slut gav jag upp med det verk som från början satt i klockan :oops:. Jag servade helt enkelt ett av reservdelsverken istället. Resultatet blev inte perfekt men skapligt. Gången är inte helt jämn i olika positioner men tidshållningen är inom 10-20 sekunders avvikelse per dygn.
För att få bukt med ett ganska kraftigt "beat error" fick jag praktisera att rotera spiralen på balansaxeln enligt den metod som Mark Lovick föreslår och jag anser mig behärska den ganska bra nu.
Helst vill jag aldrig se ett FHF186 igen. Det började med en 50:- klocka men jag kan tänka att jag nu spenderat nästan 2000:- på reservdelar och desto mer på nya verktyg som jag tyckt mig behöva. Nåja, med många erfarenheter (och verktyg) rikare; Här är hon ..

UNADJUSTEDNONRAW_thumb_7c04.jpg

Ingen stor pjäs men jag är löjligt förtjust i boettformen.
Kul att du fick ihop det till slut! Fin klocka oxå! :)
 
Topp