• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En spontan liten mini GTG med Hejo och NiklasArvid.

Ministern

Founder
2-Faktor
Hade haft lite mailkontakter med Hejo till och från om att träffas tillfälle. Nu var han på jobb i Stockholm och jag passade på! Tyvärr ville även NiklasArvid vara med och träffas, dock tidigare så jag hann inte hem och byta klocka:(..
Konsekvensen blev att jag satt med en sketen DSSD, NiklasArvid med en Speedmaster samt en skön 5512, Hejo slog på stort och hade en flygar Lemania i nära mint med fantastiskt gulnade index. Men inte stoppade han där, han hade även med en trevlig 1675 för att tillfredställa mina behov:) och den hade ett skönt fadat insert. Kuriosa är att jag fick en lektion i hur man fixar ett fadat insert utan att förstöra baksidan (av NA). Kunskapen här på KS är förbluffande:D

6AB8ACCA-2181-488F-BF2B-38AF64EFF069-4770-000008370BA8A2E9.jpg


861D7A73-CBE1-4B2D-B74F-23A1647870B2-4770-0000083713DAAC25.jpg


32BCA642-B559-4C5A-ADC4-CEA5615A60F3-4770-00000837105366A1.jpg



209B7B02-8C76-4083-8EB3-14DCF6CF1090-4770-000008371796ADCE.jpg


Jag kommer aldrig mer ha på mig skämsmössan när jag träffar dessa herrar!
 

hejo

Panerai
Tusen tack för en riktigt trevlig kväll.
Man lär sig alltid nya saker, det positiva med att
du inte hann byta klocka var att jag fick en ny erfarenhet

/Henrik
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Tack själva!

Lite synd om Henrik som inte fick klämma på dina finaste vintage, men den Viggen-Lemanian är ju galet fin! Men shit va fort timmarna går när man har nån att tjöta klockor med.

Re: tidiga Rolexverk, var av märket Aegler, (s.k. Rebberg-verk) Aegler ädes dock av Rolex, Gruen och Hermann Aegler själv.

Men; mer från "internet": In 1919 Wilsdorf decided to relocate the headquarters of Rolex from London to Geneva. 1919 also witnessed another major development in the history of Rolex when Wilsdorf and Davis gave nearly 15% of equity in their company to Herman Aegler. With this exchange, Aegler became the sole supplier of movements to Rolex and in exchange the company's name was changed to Aegler S.A. Rolex Watch Co. så därifrån är det väl "inhouse" varför nu det skulle va viktigt... jag har lika gärna en Heuer kronograf med ett Valjoux 72 eller en Omega med ett Lemania som en Inhouse Universal Geneve...

läs mer om det fantastiska ebauche-systemet i Schweizisk urindistri här:
http://people.timezone.com/library/cjrml/cjrml0030


Re: faded inserts och baksidan... jo det var mest för att jag har sett på VRM att nån har skrivit att "...kolla baksidan är inte blekt det betyder att framsidan är naturligt solblekt..." så till varning för er gökar som tycker att det spelar roll om insertet är naturligt eller fabriksblekt så kan jag bara säga - DET är inte sättet att skilja dem åt... nuff said...

look - perfect match... ;-)

77f2c74a.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tack för igår och infon om hur man inte kan spotta om den är naturligt fadad eller ej. Det blev väl lite av en sanning därute att man kunde se på baksidan.. PS Hejo, blå baksida 16750, kollade nu på det jag hade liggande.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hehe jasså du sitter på en Deepsea Spence :) mitt favorit dykarur och kanske till och med favoritklocka överhuvudtaget :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
WTF.....Att inte ens bli tillfrågad........skammen och förnedringen är total i förorten :twisted:

NA.....sablar vad jag gillar din 5512:a.......och den har du mig att tacka för....till mikroskopisk del......det enda som tröstar just nu är att jag VET att jag en dag kommer vara dess ägare........det är precis som med Frodos ring.......den vill hem till sin rättmätige ägare. Du kan sprattla bäst du vill...men den kommer att svika & förgöra dig.....mohahahah.........


17: 00...mot Arlanda...Terminal 5...destination...okänd....
 

Hugge

Breitling
Den där 5512:an är riktigt fin! Men snälla använd aldrig den på haj(?)-bandet som du visade i bildtråden. Det ser FÖRJÄVLIGT ut!
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
@davvan, Henrik måste sakta återvänjas och återanpassas till Stockholm och stockholmarna, hade du vatt där hade det blivit fetöverdos... redan Spencers backslick var på gränsen, dina utstuderade sneakers hade vatt way too-much... ;-)

- och jag är dig stort tack skyldig för att jag vågade ta steget till en vintage Sub!!! ...och då 2915-franken är på väg ut så vet jag ju att keepers inte är min grej så vem vet, kanske en dag blir 5512-grå din... keep hoping bubba... men vad ska du med den till när du har din perfekta flinga?
-trevlig semester, eller nåt? not?

@Hugge, tycker nog att det Rockabandet är lite coolt... fult? well ja kanske det också...;-)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
NiklasArvid skrev:
@davvan, Henrik måste sakta återvänjas och återanpassas till Stockholm och stockholmarna, hade du vatt där hade det blivit fetöverdos... redan Spencers backslick var på gränsen, dina utstuderade sneakers hade vatt way too-much... ;-)

- och jag är dig stort tack skyldig för att jag vågade ta steget till en vintage Sub!!! ...och då 2915-franken är på väg ut så vet jag ju att keepers inte är min grej så vem vet, kanske en dag blir 5512-grå din... keep hoping bubba... men vad ska du med den till när du har din perfekta flinga?
-trevlig semester, eller nåt? not?

@Hugge, tycker nog att det Rockabandet är lite coolt... fult? well ja kanske det också...;-)

De la luuugnt.....Spencer håller på att fasa ut mig....blev inte som han hade tänkt sig :)

En 5512 och en 94010 är ett perfect pair i boxen.......!!!
 

hejo

Panerai
Per o Daavan nu får ni allt skärpa er

Jag annonserar mitt storstadsbesök på 2 TVÅ forum och uppmanar
de som är intresserade att maila mig. Två tappra svar kommer
och jag trodde att övriga känningar vänt mig ryggen :cry:

För att reta er för er lättja så kan jag säga att vi hade en fantastiskt
trevlig kväll :lol:

Säger bara skyll er själva ;)

Om ni vill så mailar jag er explicit nästa gång huvudstaden får förmånen
av ett besök ;)

Skön kväll på er!

/Henrik
 
Topp