• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tjockis Certina ,vintage chronograph damp ner i lådan idag

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Denna charmiga klocka kom idag !
Certina ds2 chronolympic [emoji39]

Ref 8105 800
42mm utan krona
45mm med krona
16.5mm tjock
Cal: valjoux 72

Gillar den som fan , hoppas det svarta som finns lite här å där inne på dom vita skalorna bara är smuts.
Det återstår och se när den skall till urmakaren för service.
Lite dingad boett klockan 6, men märks inte så jättemycket, annars skapligt skick [emoji2]

Original blått certina band, inte världens snyggaste.
Tror att ett hirsch robby , antingen gult eller rött kan bli snyggt för att locka fram färgerna i tavlan !
ImageUploadedByTapatalk1428595892.004970.jpg

ImageUploadedByTapatalk1428595902.701850.jpg

ImageUploadedByTapatalk1428595914.519811.jpg

ImageUploadedByTapatalk1428595924.688318.jpg

ImageUploadedByTapatalk1428595933.739164.jpg

ImageUploadedByTapatalk1428595943.244933.jpg

ImageUploadedByTapatalk1428595952.141949.jpg
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Ett tunt snyggt tidsenligt läderband är vad jag hade valt. Hade nog satsat på röda kontrastsömmar eller helt svart för den delen. Gärna med hål, ungefär som Hirschet ovan eller lite mer klassiskt racing/rallystuk.

Väldigt läcker klocka oavsett bandval :)
 

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ett tunt snyggt tidsenligt läderband är vad jag hade valt. Hade nog satsat på röda kontrastsömmar eller helt svart för den delen. Gärna med hål, ungefär som Hirschet ovan eller lite mer klassiskt racing/rallystuk.

Väldigt läcker klocka oavsett bandval :)

Tunt band kan bli för mjäkigt , den är rätt stor och väger en del. Jaja vi får helt enkelt testa oss fram [emoji2]
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Stenhård bitig Certina kronograf!
Grattis till en riktig gobit
Bara vintage som kommer undan med överbiffiga boetter:)
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Me den tjockleken på klockan tror man att den ska klara mer.
Men å andra sidan har den inte ens en skruvad krona [emoji2]
Jag har ingen aning egentligen. Har inte koll på certina. Kolla om du kan luska i om sköldpaddan på baksidan ger någon indikation. Typ "de som har sköldpaddan har det för att de är täta till..." eller något sånt. Ska se om jag kan hitta något.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Grattis till en biffig gamling, akta dig för stressfrakturer när du bär den där bildsköna klumpen!:)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Nån som vet hur pass vanlig denna är, riktigt cool i alla fall
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Också blå urtavla eller ?
Vet du något om vattentätheten på dessa klockor?
Har googlat ihjäl mig nästan men inte hittat något [emoji16]


Har kollat runt lite och DS skrivs det bland annat detta om:

In 1959, Certina developed its famous Double Security DS Concept, to bring to its watches exceptional sturdiness and outstanding water resistance.

For sale original Certina DS-2. One of the most wanted by collectors line DS which has typical engraved turtle on the back. DS is the highest line in Certina Corp. DS mean double security. Double safe for the movement. Double thick glass and back, double thicker seals.

Så jag tror nog att den kan vara mer än 30m.

men kolla med denna snubben. Han borde veta:
http://www.vintagecertinas.ch/en/chronolympiceng.html
 

_jonte

Patek
Svincool modell, kul! Har provat den ett par ggr, oväntat bekväm på handleden trots den är en sån knubbis.. :)
 
Topp