• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En tråd tillägnad Rolex explorer II (16570)

mofo

Audemars
2-Faktor
Så lika men så stor skillnad!
IMG_20201223_105956.jpg
IMG_20201223_105820.jpg
Har inte sett dem side by side så här..

Man ser tydlig vad många av oss redan konstaterat, den 6-siffriga ser ut som den tjocka kompisen som inte riktigt passar in :)
Tycker inte proportionerna är rätt på den, bezlen ser alldeles för stor ut och så mycket bättre Rolex var innan maxi-case..
(Detta är min åsikt)

Hur upplever du det själv som äger/bär båda?
 

pelagos1

Cartier
2-Faktor
Har inte sett dem side by side så här..

Man ser tydlig vad många av oss redan konstaterat, den 6-siffriga ser ut som den tjocka kompisen som inte riktigt passar in :)
Tycker inte proportionerna är rätt på den, bezlen ser alldeles för stor ut och så mycket bättre Rolex var innan maxi-case..
(Detta är min åsikt)

Hur upplever du det själv som äger/bär båda?
Precis som du säger och vad många konstaterat är proportionerna bättre på 5-siffriga. Förutom storleken/höjden så är ju däremot 216570 "bättre" på allt annat dvs länk urverk osv, inte världens största förändringar men små förbättringar. 216570 känns ju mer gedigen vilket alla 6-siffriga gör. Det man inte kan ta ifrån 5-siffrigt är storlekarna/charmen vilket väger in tungt för min egen del. Båda bra på olika sätt😀
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Va tror ni, ny Explorer II 2021? Följer Rolex sina tidigare "årsjubileum" så bör det komma en ny Explorer. Gamla caset, nya tavlan hade ju varit suveränt.

Med Kermit så blev det ju så. Gamla caset med maxi dial :)
 

Reko

Cartier
2-Faktor
Tror ni att de kommer behålla storleken på 42mm? Jag tycker iof inte att den år så farlig, men proportionerna på visare etc. är galna i mina ögon. Jag är egentligen väldigt nöjd med "stilen" på nuvarande modell, men hade velat se den i 40mm och med bättre proportioner på visare och index. Det är vad jag önskar mig!
Och uppdaterat urverk förstås!

Edit: Eller en modern, stilfull, tolkning av 1655 vore förstås spännande!
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag tror att de drar ner den till 41mm så att det är samma som Sub, OP och troligtvis blir även Exp1 41mm. Och keramisk bezel som sagt!
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Det bästa hade ju varit om de hade gått ner i storlek från 40mm, fattar inte varför allt ska vara så stort?

36-38mm hade varit att föredra om något, den finns ju redan i 40-42mm den som vill ha stora klockor kan ju välja och vraka där..
 

OldSport

Omega
Kan du se på övre bilden vilken font siffrorna har? Den undre är ju @christian-h s, jag syftade på den andra där tavlan ser lite krämigare ut.
Sådan falksyn har jag tyvärr inte.
Det har inte jag heller haha, gick lite väl fort där då jag inte uppfattade att det var två olika klockor (snygg klocka du har där @christian-h). Angående den andra bilden kan det vara bildredigering som gör att tavlan ser ovanligt krämig ut, himlen ser likaså väldigt krämig ut. Däremot är det inte omöjligt att det faktiskt är en 16550, ursäktar:bag:
 
Topp