• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En trevlig kväll, Frederique Constant

Syven

Panerai
2-Faktor
I onsdags var jag inbjuden av Engströms i Jönköping på vinprovning och introduktion av Frederique Constant.

Tänkte dela med mig lite av den kvällen.
Ber om ursäkt för de dåliga mobilbilderna i förväg.
Skriver detta med mobilen så eventuella fel skyller jag på det;)

Kvällen började med en kort och intensiv vin provning.
Vinerna var trevliga och hade som ledord prisvärda.
Tanken var nog att de skulle avspegla klockorna...

IMAG1058.jpg


Efter avklarad vinprovning var det tid för inspektion av klockorna.
Ulf från FC berättade om historik och idé bakom märket.
Let more people enjoy luxury. Detta är tanken bakom märket, att erbjuda hög kvalité till mycket lägre priser än konkurrenterna.
IMAG1066.jpg

Ulf från FC
Nu kommer klockorna. Ursäkta kvalitén som sagt...
IMAG1061.jpg


IMAG1060.jpg

IMAG1062.jpg

IMAG1063.jpg


IMAG1064.jpg

Överlag var jag imponerad av klockorna. De billigare uren har sellita verk medans de som började strax över 20k har in house verk. Prisvärt tycker jag!
Tavlor och boett hade hög finish.
Tror att de i dagsläget har ca 130 referenser så det finns mycket att välja på.
För mig blev det inga inköp. Dock slog svärfar till på en klocka i deras slimLine serie.
Enkel stilren och med en mycket trevlig länk.

Tack för att du läste mitt första försök till att bidra till KS.
/syven
 

mouqvist

Rolex
Har en följdfråga.
Finns en FC Paris to Peking på blocket. Vad tycks om denna klocka? Är priset rimligt? Går en sådan klocka att jämföra kvalitetsmässigt med ex en Speedy?
 
Har en följdfråga.
Finns en FC Paris to Peking på blocket. Vad tycks om denna klocka? Är priset rimligt? Går en sådan klocka att jämföra kvalitetsmässigt med ex en Speedy?
FC har lyckats är väldigt bra på design sidan med de flesta av sina klockor, Peking to Paris inkluderad. Men du kan inte jämföra kvalitén med en Speedmaster eller något av Omega's verk.
 

JesperO

Rolex
Trevligt att läsa och se bilder av något annat... Har kikat på FC men aldrig provat.
Har lite svårt att gå grepp om dem, känns som de lirar i en svår tier... I den häraden finns mycket roligt som alternativ.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Trevligt att läsa och se bilder av något annat... Har kikat på FC men aldrig provat.
Har lite svårt att gå grepp om dem, känns som de lirar i en svår tier... I den häraden finns mycket roligt som alternativ.
Håller med. Frågan är hur den står sig jämfört med annan på marknaden i den prisklassen.

Jag skulle vilja ha någon bättre bild. Svårt att få en uppfattning om FC utan det.
 

Apansson

Torpare
Mycket bra finish på dem faktiskt med klassisk look om man nu gillar det. Skulle kunna köpa en dressare om det inte varit för att storlekarna ligger runt 40mm. Gillar man störrre dressklockor känns det helt klart prisvärt.
 

Syven

Panerai
2-Faktor
Är man ute efter hög finish, och ett lite annorlunda märke är FC helt klart ett alternativ.

Tyckte att klockorna i slimline serien inte kändes så stora. Låga på armen med skön känsla.

Kan bjuda på en bättre bild på när svärfar har hämtat ut sin.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De hade en specialmonter mitt i Terminalen på Schipol härom veckan. Precis utanför Ghassan.
Fick en liten lektion i historien jag också.
Några riktigt stiliga klockor!!
 

point1

Cartier
FC har lyckats är väldigt bra på design sidan med de flesta av sina klockor, Peking to Paris inkluderad. Men du kan inte jämföra kvalitén med en Speedmaster eller något av Omega's verk.


Varför inte? Skulle verkligen tycka att de är jämförbara. Deras klockor med in-house urverk tycker jag är på samma eller bättre nivå än Omega.
 

David

Bödeln
Tycker den här är rätt kul.

AD-Double-Heart-Beat-A4.jpg


Tyvärr vill min fru inte ha något annat än Rolex, men det är klart, det är svårt att klandra henne för det.
 

paradis

Audemars
Gillar dom på första bilden, mycket elegant .Dom som hade ,Moonphase , också vackra. Senare på dom andra modeler som , Worldtimer tycker jag finns lite för mycket på tavlan. Som vanligt, några gillar detta några kör på annat........... :)
 
Topp