• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En trogen automatisk

Proust

Omega
2-Faktor
Behöver input från er. Jag letar efter en automatisk klocka med maxpris ca 6000 kr.

Mina preferenser är:
  • Automatisk (inte absolut nödvändigt men bytas enbart bort mot månfas, vilket knappast kan bli troligt)
  • Inte asiatisk
-stål (alltså inte guld)
-ljus tavla
-helst inte siffror hela vägen, helst enbart på 12,9,3,6
- inte för rund
-transparant baksida



Just nu lutar det åt tissot visodate, även om det känns som att något saknas på den så är den väldigt fin. Provade den på armen idag och det kändes bra men inte helt rätt.

Denna klockan kan vara utgångspunkt (för dyr, annars hade jag köpt den):
c9jumpinghour_swtr_mk2_1.jpg


Slutligen vill jag på förhand tacka alla som tar sig tiden. Återkommer självklart med resultatet!

Mvh
 
Senast ändrad:

Proust

Omega
2-Faktor
Kan tyvärr inte komma på något bättre än Tissot visodate men å andra sidan är det ju en fantastisk klocka för pengarna.

Eller hur är det svårt!? Du har en poäng, men jag vill gärna se den överbevisas. Spenderat flera timmar om dagen på konstant letande, därmed inte sagt att det är en ren njutning. En fröjd för ögat, lärorikt är det också.
 

Proust

Omega
2-Faktor
frederique-constant-classics-index-automatic-stainless-steel-mens-watch-303s5b6-19.jpg

Den här (Frederique Constant index classic) passar mig som handen i handsken, om det inte vore för priset. Tror den hade landat på ca 8000 kr i Sverige dock..
 

UNO

Panerai
Svaret på denna fråga och alla andra är;


ROLEX

Utan ROLEX skulle inte detta forum äga bestånd.
I begynnelsen: ROLEX
I evig tid: ROLEX

Allt annat är bara irrläror och svekfullhet.

:woot:
 

Proust

Omega
2-Faktor
Slår ofta ett slag för Hamilton i den här prisklassen. Nöjd med min Intra-matic, funkar bra både på länk och läder.
j6dqd8i.jpg


Annars kan du kolla på Thin-o-matic om du vill ha en lite mer ornamenterad tavla med siffror.
http://www.hamiltonwatch.com/collec.../timeless-classic/thin-o-matic-auto/h38715581


Thin-o-matic är exakt vad jag vill ha. Tack så mycket. Den enda invändnings är att den är för stor, mina handleder är 16.5 cm så 40mm hade varit perfekt. Det kan jag överleva dock.

Det finns två problem med den klockan.
Problem 1: De verkar ha systematiskt undangömt klockans baksida!!!! Ingenstans hittar jag bild på baksidan....blir galen. Vill veta om den är transparant eller inte.

Problem 2: Hur får man tag på en sån här klocka? De har inga svenska återförsäljare vare sig fysiskt eller på nätet... ebay från usa blir väl stora tull-avgifter?
 

Proust

Omega
2-Faktor
Blir uppriktigt sagt upprörd av att vara inne på Hamiltons hemsida. Hur kan man inte visa mer av en klocka än enbart framsidan? Det är ju helt efterblivet, det finns många andra aspekter av en klocka som framhävs av exempelvis backsidan, sidan i allmänhet och etc..
 

GurraG

Cartier
Thin-o-matic är exakt vad jag vill ha. Tack så mycket. Den enda invändnings är att den är för stor, mina handleder är 16.5 cm så 40mm hade varit perfekt. Det kan jag överleva dock.

Det finns två problem med den klockan.
Problem 1: De verkar ha systematiskt undangömt klockans baksida!!!! Ingenstans hittar jag bild på baksidan....blir galen. Vill veta om den är transparant eller inte.

Problem 2: Hur får man tag på en sån här klocka? De har inga svenska återförsäljare vare sig fysiskt eller på nätet... ebay från usa blir väl stora tull-avgifter?


Kul att du gillade den. Kollade inte så noga eftersom den inte varit så intressant för mig. Intra-matic:en finns i två storlekar och jag antog (men hade fel) att dom gjort likadant med Thin-o-matic:en.

Problem 1: Den verkar inte ha safirglas på baksidan, om du jämför med Intra-matic:en så specar Hamilton "Open case". Jag klämde på Thin-o-matic:en i butik för snart två år sen men minns inte. (Dessutom är jag inte så förtjust i glasbaksida.)

Problem 2: Enligt Hamiltons hemsida är Time Shop på Kungsgatan i Sthlm ÅF. Jag bor i USA så jag har inte järnkoll på vad som finns eller inte finns i Sverige. I övrigt finns den ju på nätet inom EU, amazon.co.uk har: (http://www.amazon.co.uk/HAMILTON-TI...sr=8-1&keywords=hamilton+watches+thin-o-matic) och det verkar dessutom vara en 38mm. (Så kanske hade jag rätt om fler modeller iallafall.)

För att också passa på att svara på ditt nästa inlägg håller jag med om att Hamiltons hemsida suger och det är ovanligt dåligt med bilder på just Thin-o-matic:en, på dom flesta andra modeller finns det en "Gallery-knapp".
 

KMS

Rolex
Longines Conquest, Seiko Sarb linjen. Vintage Omega klockor, finns ju en uppsjö av klockor som ser ut som Hamilton om du vill ge dig på vintage tex.
 

Proust

Omega
2-Faktor
Conquest - fin klocka, hittar den dock inte med läderarmband. Även lite dyr (7000 kr) men ska definitivt ha den i åtanke, men hade velat se den med läder innan man köper den.

Tack alla ni, känns nästan ovälförtjänt att alla är så hjälpsamma!

Glädjande att hamiltonen finns i 38mm. Hittat den här:
http://www.chrono24.se/hamilton/thi...ka&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

För 4500 kr. Frågan är om det är säkert att handla på detta sättet. Aldrig handlat klockor på nätet förut, ej heller en automatisk för den delen. Kronograf har börjat bli lockande men det är väl i princip orimligt att få för dessa pengarna..

Jag återkommer med hur det ser ut på klockfronten!
 

GurraG

Cartier
Conquest - fin klocka, hittar den dock inte med läderarmband. Även lite dyr (7000 kr) men ska definitivt ha den i åtanke, men hade velat se den med läder innan man köper den.

Tack alla ni, känns nästan ovälförtjänt att alla är så hjälpsamma!

Glädjande att hamiltonen finns i 38mm. Hittat den här:
http://www.chrono24.se/hamilton/thin-o-matic-automatikuhr-h38415581--id2171959.htm?dosearch=true&goal_suggest=1&query=hamilton thinomatic&resultview=list&searchexplain=1&sortorder=1&suchen=Söka&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

För 4500 kr. Frågan är om det är säkert att handla på detta sättet. Aldrig handlat klockor på nätet förut, ej heller en automatisk för den delen. Kronograf har börjat bli lockande men det är väl i princip orimligt att få för dessa pengarna..

Jag återkommer med hur det ser ut på klockfronten!


Om du är i Sthlm gå och känn på den på Time Shop. Och oroa dig inte för att handla på nätet, jag handlat klockor på eBay för bra mycke' mer pengar än denna utan problem.
 
Topp