• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En vecka med Sjöö Sandström UTC Skydiver Black Night

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Förra fredagen vid den här tiden hämtade jag min första Sjöö Sandström, en UTC Skydiver Black Night, efter en mycket smidig affär med @Ola G (Tack Ola!) och tänkte att jag skulle skriva några rader om min upplevelse så här långt av den klocka som självaste svenska flygvapnet valt till sina stridspiloter.

UTC-Skydiver-Image-no2.jpg


Modellen är modiga 44,2mm stor och det var egentligen mitt största huvudbry inför köpet. Den såg okej ut när jag provade den på Engströms i Jönköping, men det är ändå en bit utanför min normala referensram där jag helst bär 39-40mm på min 18,5cm handled.
Med detta sagt så känns den inte så stor. Den upplevs plattare jämfört med min favorit Sinn 103 tack vare ett mer avvägt förhållande mot diametern, och jag skulle säga att man upplever 103:an som något klumpigare, trots den mindre diametern.

IMG_20200605_113038__01.jpg


IMG_20200605_110124__01.jpg


De funktioner som erbjuds är två tidzoner, vanligt larm, återkommande larm som ställs med tid och datum, kronograf, evighetskalender, vecka och dag. Alla funktioner är mycket enkla att använda och jag har märkt att jag mer än gärna ställer timers och sätter komihåg-larm med datum, eftersom det är så enkelt. Signalen från larm och timer är tydlig och hörs precis lagom. Jag skulle tro att det blir svårt att höra i en industrimiljön eller så, men till vardags funkar det ypperligt. Man navigerar med ett snabbt knyck upp eller ned på kronan och ställer aktuell funktion genom att dra ut kronan. Mycket intuitivt!

IMG_20200602_201014.jpg


De digitala fälten är också upplysta och man tänder genom att trycka på kronan. Jag är småbarnsförälder och tittar på klockan ett flertal gånger per natt (pust) och uppskattar verkligen funktionen – inte minst eftersom lumen är lite sisådär. Den är egentligen inte dålig, men de lumade ytorna är lite för små för att man enkelt ska kunna avläsa i nattmörkret utan glasögon, något jag brukar kunna. Med glasögon läser jag dock av klockan enkelt även på visarna, men belysningen är så bra att jag oftast bara ger kronan ett snabbt tryck. Den lyser inte för starkt så att det stör ögonen, och den håller belysningen igång medan man navigerar och manövrerar funktionerna. Det enda jag upplever som lite jobbigt är att läsa av digitaldelen i lite dåligt upplysta rum under dagen. Där räcker inte belysningen för att hjälpa till, och siffrorna är helt enkelt lite för mörka.

IMG_20200603_223243.jpg


Estetiskt är klockan stenhård. Jag älskar den mattsvarta boetten som har tacksamt korta luggar som gör att diametern blir användbar även för "normala" handleder. Kronan på baksidan är ett riktigt ballt inslag. Gummiarmbandet är mycket bekvämt och känns exklusivt – det är mjukt och följsamt och samlar inte dam. Varje exemplar är numrerat vilket jag tycker är en kul detalj. Just detta ex är från 2017 och jag kommer sannolikt lämna in den för att kolla att den inte läcker och även se över en grej som stör mig något – när klockan ligger horisontell så hoppar både minut och timvisare lite fram och tillbaka för varje rörelse från sekundvisaren! Jag vet inte om detta är ett fel, men jag hade gärna sett att det går att åtgärda eftersom det ger ett lite dåligt intryck, kvalitetsmässigt.

IMG_20200605_115159.jpg


IMG_20200605_115151.jpg


Sammantaget är jag positivt överraskad av denna kvartsklocka. Jag älskar mekaniska/automatiska klockor och trodde jag skulle tycka det känns lite... Töntigt... Men icke! Kvalitetskänslan är total. Boetten har en underbar tyngd och krona och pushers känns helt rätt! Är man inte rädd för diametern så skulle jag säga att det är ett mycket bra alternativ till den betydligt dyrare Breitling Aerospacen, som fått ett sådant uppsving i och med att forumets största influenser @Affe köpt en! ;)

IMG_20200530_144908.jpg
 
Senast ändrad:

Ola G

Cartier
Skönt att se att klockan nu får se dagens ljus, hos mig provades den bara en eller två gånger på armen
Tack för smidig affär @Olipheus och lycka till med alla funktionerna :)
Mvh
Ola G
 

MAIN

Cartier
Förra fredagen vid den här tiden hämtade jag min första Sjöö Sandström, en UTC Skydiver Black Night, efter en mycket smidig affär med @Ola G (Tack Ola!) och tänkte att jag skulle skriva några rader om min upplevelse så här långt av den klocka som självaste svenska flygvapnet valt till sina stridspiloter.

UTC-Skydiver-Image-no2.jpg


Modellen är modiga 44,2mm stor och det var egentligen mitt största huvudbry inför köpet. Den såg okej ut när jag provade den på Engströms i Jönköping, men det är ändå en bit utanför min normala referensram där jag helst bör 39-40mm på min 18,5cm handled.
Med detta sagt så känns den inte så stor. Den upplevs plattare jämfört med min favorit Sinn 103 tack vare ett mer avvägt förhållande mot diametern, och jag skulle säga att man upplever 103:an som något klumpigare, trots den mindre diametern.

IMG_20200605_113038__01.jpg


IMG_20200605_110124__01.jpg


De funktioner som erbjuds är två tidzoner, vanligt larm, återkommande larm som ställs med tid och datum, kronograf, evighetskalender, vecka och dag. Alla funktioner är mycket enkla att använda och jag har märkt att jag mer än gärna ställer timers och sätter komihåg-larm med datum, eftersom det är så enkelt. Signalen från larm och timer är tydlig och hörs precis lagom. Jag skulle tro att det blir svårt att höra i en industrimiljön eller så, men till vardags funkar det ypperligt. Man navigerar med ett snabbt knyck upp eller ned på kronan och ställer aktuell funktion genom att dra ut kronan. Mycket intuitivt!

IMG_20200602_201014.jpg


De digitala fälten är också upplysta och man tänder genom att trycka på kronan. Jag är småbarnsförälder och tittar på klockan ett flertal gånger per natt (pust) och uppskattar verkligen funktionen – inte minst eftersom lumen är lite sisådär. Den är egentligen inte dålig, men de lumade ytorna är lite för små för att man enkelt ska kunna avläsa i nattmörkret utan glasögon, något jag brukar kunna. Med glasögon läser jag dock av klockan enkelt även på visarna, men belysningen är så bra att jag oftast bara ger kronan ett snabbt tryck. Den lyser inte för starkt så att det stör ögonen, och den håller belysningen igång medan man navigerar och manövrerar funktionerna. Det enda jag upplever som lite jobbigt är att läsa av digitaldelen i lite dåligt upplysta rum under dagen. Där räcker inte belysningen för att hjälpa till, och siffrorna är helt enkelt lite för mörka.

IMG_20200603_223243.jpg


Estetiskt är klockan stenhård. Jag älskar den mattsvarta boetten som har tacksamt korta luggar som gör att diametern blir användbar även för "normala" handleder. Kronan på baksidan är ett riktigt ballt inslag. Gummiarmbandet är mycket bekvämt och känns exklusivt – det är mjukt och följsamt och samlar inte dam. Varje exemplar är numrerat vilket jag tycker är en kul detalj. Just detta ex är från 2017 och jag kommer sannolikt lämna in den för att kolla att den inte läcker och även se över en grej som stör mig något – när klockan ligger horisontalt så hoppar både minut och timvisare lite fram och tillbaka för varje rörelse från minutvisaren! Jag vet inte om detta är ett fel, men jag hade gärna sett att det går att åtgärda eftersom det ger ett lite dåligt intryck, kvalitetsmässigt.

IMG_20200605_115159.jpg


IMG_20200605_115151.jpg


Sammantaget är jag positivt överraskad av denna kvartsklocka. Jag älskar mekaniska/automatiska klockor och trodde jag skulle tycka det känns lite... Töntigt... Men icke! Kvalitetskänslan är total. Boetten har en underbar tyngd och krona och pushers känns helt rätt! Är man inte rädd för diametern så skulle jag säga att det är ett mycket bra alternativ till den betydligt dyrare Breitling Aerospacen, som fått ett sådant uppsving i och med att forumets största influenser @Affe köpt en! ;)

IMG_20200530_144908.jpg
"... när klockan ligger horisontalt så hoppar både minut och timvisare lite fram och tillbaka för varje rörelse från minutvisaren! "

SjööS åtgärdar detta när du lämnar in klockan för service. Visarna ska inte hoppa lite fram och tillbaka som på din klocka.

Trevligt att läsa din recension och att du uppskattar funktionerna och Skydivern i sin helhet. :)
 

Olipheus

Rolex
2-Faktor
"... när klockan ligger horisontalt så hoppar både minut och timvisare lite fram och tillbaka för varje rörelse från minutvisaren! "

SjööS åtgärdar detta när du lämnar in klockan för service. Visarna ska inte hoppa lite fram och tillbaka som på din klocka.

Trevligt att läsa din recension och att du uppskattar funktionerna och Skydivern i sin helhet. :)
Det ante mig!

Tack för responsen, det är min första recension så det är kul att den uppskattas. Jag tänker som sagt lämna in den, det är alltid skönt med en nyinförskaffad klocka, oavsett om den tagits väl om hand :)
 

vonhall

Rolex
Tackar för en trevlig recension på en mycket intressant klocka! Har själv börjat fundera på ett inköp vad det lider :)
 

Klockentusiasten

Cartier
2-Faktor
Informativ och trevlig recension, grymt!

En sommar för kanske 2-3 år sedan stod jag ute på jobbet med en kollega när det tydligen vankades flyguppvisning. Plötsligt drar ett Jas plan rätt upp med full kraft precis ovanför våra huvuden. Ljudet och den kraften kändes i hela kroppen. Givetvis passade jag på att informera den tämligen ointresserade kollegan om vilket ur som högst troligt satt runt stridspilotens handled! Var nog mest impad själv.., men bestämde mig där och då att jag minsann ska köpa mig en Skydiver en dag!:D:D
 
Topp