• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

En veckas bad i Medelhavet med BB58 925

Fluffy67

Silver
2-Faktor
Tänkte det kunde vara intressant för en del på forumet att få veta vad som händer med en BB58 925 efter en veckas bad, simning i Medelhavet 😎💦.

När jag köpte klockan diskuterades det flitigt om hur patineringen skulle bli?
Skulle den skifta i grått, gult, brunt eller stanna utan patinering?

Jag frågade min AD och han sa såklart att den inte skulle ändra sig alls under förutsättning att jag inte badade i saltvatten 😁.

Detta har legat och gnagt och det är ju trots allt min klocka 😉.

Det fanns en del patina innan jag åkte:
7FEC0357-13DF-4670-A913-E73FE313C3A7.jpeg

Här kommer några bilder på efteråt:
D68A2E5C-968E-4DEB-83C5-1D554C084653.png
C600F783-7A1C-4A2A-B6F0-83D6A352240E.jpeg
CA954743-0DCD-4559-ABEA-12676E0F2180.png
EA904E8A-FCC2-4E8F-BE6A-D04D00C29BBF.png

Alla bilderna tagna sista dagen på resan efter sju dagar i vattnet.
Ljuset gör att klockan ser nästan ny ut, grå, guld eller brun.

Hoppas någon tyckte det var kul!
Och en liten uppmaning: bada med 925 💦!

Senast ändrad:
Många beskriver en förändring initialt och att den stannar oavsett vad man gör med den.
Utsatte min för riktigt salt vatten i en vecka och kunde se att den blev förändrad enligt bilderna ovan.
I solljus ser den fortfarande ut som tidigare men ngt mer matt.
Jag kommer fortsätta bada med den och använda den frekvent.
Spännande att se om den ” stannat” i patina el om det fortsätter?
Bild på klockan i solljus:
31952E00-B750-4B4D-ABAA-F480329E5DB3.jpeg

Många beskriver en förändring initialt och att den stannar oavsett vad man gör med den.
Utsatte min för riktigt salt vatten i en vecka och kunde se att den blev förändrad enligt bilderna ovan.
I solljus ser den fortfarande ut som tidigare men ngt mer matt.
Jag kommer fortsätta bada med den och använda den frekvent.
Spännande att se om den ” stannat” i patina el om det fortsätter?
Bild på klockan i solljus:
31952E00-B750-4B4D-ABAA-F480329E5DB3.jpeg
Skulle jag köpa den skulle det vara just för att få den där personliga patinan på klockan. Precis som hairlines, repor etc. på andra klockor. Det är det dom ger charm, provinsens och affektionsvärde.

Som före detta försäljare hos juvelerare så upplever jag att det är väldigt individuellt hur mycket silver oxiderar. Vissa hade silversmycken som efter flera år fortfarande såg nya ut medan andra kom in med smycken som var kolsvarta efter två veckor. Antar att det hänger på diverse ämnen i huden och användningsmiljön.

Förstår inte tråden, du har en dykarklocka som kostar en helsikes massa pengar och använder den till sitt ändamål, eller ja i alla fall så badar du med den i medelhavet. Tror knappast en Tudor BB får patina efter en vecka i saltvatten.

Förstår inte tråden, du har en dykarklocka som kostar en helsikes massa pengar och använder den till sitt ändamål, eller ja i alla fall så badar du med den i medelhavet. Tror knappast en Tudor BB får patina efter en vecka i saltvatten.
Det gällde väl mer som ett svar till alla som ojat sig om det tidigare? Klart viss oxidering kan inträffa direkt. Möjligt att det senare saktar ned. Kör på imo! 👍

Håller med, låter ju fullkomligt befängt att klockan skulle få patina efter en veckas chartersemester. Om nåt så lär den väl va lite skitig, och kanske ha lite salt på sig som kanske ger den lite mattare look. Kan gissningsvis tvättas av med lite ljummet vatten och diskmedel.

Tydligen ska ett bad i bakpulver blandat med vinäger återställa klockan. Även Tudor ska komma med någon blandning som kan få bort patinan för den som vill det enligt AD.

Många kemister aktiva i sommarvärmen. 🙂
Över lag verkar folk ha lite olika erfarenhet

Patina eller inte, alltid trevligt med folk som använder sina klockor eller skriver spaltmeter om hur skandalöst att en klocka får en repa. ✌️

Har du missat materialet? Det är inte stål.

Yes det hade jag missat. Sitter och läser om det nu....

Härligt att se att den är i sitt rätta element! Jag körde salta bad med min hela förra sommaren. Var inte så noga med att skölja av den direkt heller mer än när man duschade🙂

Inget direkt större som stör mer än att den gulnade lite mellan bandhornen när jag hade badat med gummi. Detta åtgärdades med fördel genom lätt puts med tandkräm. I mitt fall var det Pepsodent😊

20220414_163435.jpg

Härligt att se att den är i sitt rätta element! Jag körde salta bad med min hela förra sommaren. Var inte så noga med att skölja av den direkt heller mer än när man duschade🙂

Inget direkt större som stör mer än att den gulnade lite mellan bandhornen när jag hade badat med gummi. Detta åtgärdades med fördel genom lätt puts med tandkräm. I mitt fall var det Pepsodent😊

20220414_163435.jpg
Bra tips om jag vill återställa den 👍🏻!
Och jag gillar att använda min 925!
Härligt att veta att fler gör det.

Yes det hade jag missat. Sitter och läser om det nu....

Haha, så bitter, så är det du som missat hela syftet med tråden! ;)

Tillbaka
Topp