• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En vintage Cartier-samling tar form

cjperry

Audemars
2-Faktor
Cartier, kanske ett av de mest historiskt betydande producenterna av armbandsur. Som många vet så var deras modell Santos-Dumont från 1904 det första armbandsuret att vara specifikt formgivet för män.

Jag bestämde mig för några veckor sedan att fokusera mitt samlande på just Cartier på grund av dess betydelse i horologins historia. Jag ska erkänna att jag kan väldigt lite Cartiers olika referenser och modeller. Litteratur är beställt och jag hoppas i och med mitt nya fokus kunna lära mig så mycket som möjligt.

Som första klocka i den nya samlingen så ville jag ha just den första från Cartier. Att köpa en Santos från tidiga 1900-talet kändes dock som ett lite väl ambitiöst första steg. 1978 introducerade Cartier den nya modellen av Santos och att sikta på en Santos kring början på 1980-talet kändes mer rimligt. För att vara så lik den första modellen av Santos så ville jag ha en i helstål och självklart automatiskt urverk(quartz fanns ju inte 1904;)).

Cartier.jpg


Efter mycket letande så hamnade jag av ren slump i Kaplans butik och där fanns exakt vad jag letade efter. En automatisk Santos från 1984 i helstål och med den ovanliga grå urtavlan utan indexmarkering. Jag har hört att denna tavla är en jubileumstavla(80år) men det kanske någon mer kunnig intyga? På bilden saknade klockan krona, men med tanke på priset och att jag ändå skulle serva klockan så brydde jag mig inte om detta. Ett mail till Rob E och jag fick snabbt svar att krona fanns att beställa.

Cartier1.jpg


Cartier2.jpg


Till min förvåning så låg det en liten påse i botten av lådan som innehöll kronan. Det var alltså bara kronaxeln som saknas.

Cartier3.jpg


En service och ny kronaxel så är den redo att bäras.

Cartier4.jpg


Utan tvivel den skönaste länken som omfamnat min handled och otroligt styv.

Cartier5.jpg


Cartier6.jpg

Urtavlan skiftar i olika gråtoner och den guldiga texten är bara synlig i vissa ljus. Känns fantastiskt på handleden men tyvärr blir det inga handledsskott förens klockan är servad och kronan sitter på plats ;)

Kommer posta fler bilder här allt eftersom Cartier-samlingen blir större.

Tack för mig!
 

Miami

Rolex
2-Faktor
Cartier, kanske ett av de mest historiskt betydande producenterna av armbandsur. Som många vet så var deras modell Santos-Dumont från 1904 det första armbandsuret att vara specifikt formgivet för män.

Jag bestämde mig för några veckor sedan att fokusera mitt samlande på just Cartier på grund av dess betydelse i horologins historia. Jag ska erkänna att jag kan väldigt lite Cartiers olika referenser och modeller. Litteratur är beställt och jag hoppas i och med mitt nya fokus kunna lära mig så mycket som möjligt.

Som första klocka i den nya samlingen så ville jag ha just den första från Cartier. Att köpa en Santos från tidiga 1900-talet kändes dock som ett lite väl ambitiöst första steg. 1978 introducerade Cartier den nya modellen av Santos och att sikta på en Santos kring början på 1980-talet kändes mer rimligt. För att vara så lik den första modellen av Santos så ville jag ha en i helstål och självklart automatiskt urverk(quartz fanns ju inte 1904;)).

Cartier.jpg


Efter mycket letande så hamnade jag av ren slump i Kaplans butik och där fanns exakt vad jag letade efter. En automatisk Santos från 1984 i helstål och med den ovanliga grå urtavlan utan indexmarkering. Jag har hört att denna tavla är en jubileumstavla(80år) men det kanske någon mer kunnig intyga? På bilden saknade klockan krona, men med tanke på priset och att jag ändå skulle serva klockan så brydde jag mig inte om detta. Ett mail till Rob E och jag fick snabbt svar att krona fanns att beställa.

Cartier1.jpg


Cartier2.jpg


Till min förvåning så låg det en liten påse i botten av lådan som innehöll kronan. Det var alltså bara kronaxeln som saknas.

Cartier3.jpg


En service och ny kronaxel så är den redo att bäras.

Cartier4.jpg


Utan tvivel den skönaste länken som omfamnat min handled och otroligt styv.

Cartier5.jpg


Cartier6.jpg

Urtavlan skiftar i olika gråtoner och den guldiga texten är bara synlig i vissa ljus. Känns fantastiskt på handleden men tyvärr blir det inga handledsskott förens klockan är servad och kronan sitter på plats ;)

Kommer posta fler bilder här allt eftersom Cartier-samlingen blir större.

Tack för mig!

Kul att du bestämde dig för Cartier!
Bra årtal på klockan med :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Snyggt! Själv funderat på det där exet ett par gånger men beslutade mig för att inte köpa då jag inte hade tillfälle att titta på den irl först. Hade jag vetat att kronan fanns hade jag dock klippt den. Din ser opolerad ut så jag personligen hade nöjt mig med att polera upp glasringen och lämnar testen orört. Man kan inte polera dessa länkar på ett fullgott vis så lämna den som den är. Kul att snöa in på Cartier, leker själv med tanken att utöka min cartierhög lite. Hade varit kul med en trippel, eller kvartett med 29mm Santos.
 

Calle med C

Panerai
Cartier, kanske ett av de mest historiskt betydande producenterna av armbandsur. Som många vet så var deras modell Santos-Dumont från 1904 det första armbandsuret att vara specifikt formgivet för män.

Jag bestämde mig för några veckor sedan att fokusera mitt samlande på just Cartier på grund av dess betydelse i horologins historia. Jag ska erkänna att jag kan väldigt lite Cartiers olika referenser och modeller. Litteratur är beställt och jag hoppas i och med mitt nya fokus kunna lära mig så mycket som möjligt.

Som första klocka i den nya samlingen så ville jag ha just den första från Cartier. Att köpa en Santos från tidiga 1900-talet kändes dock som ett lite väl ambitiöst första steg. 1978 introducerade Cartier den nya modellen av Santos och att sikta på en Santos kring början på 1980-talet kändes mer rimligt. För att vara så lik den första modellen av Santos så ville jag ha en i helstål och självklart automatiskt urverk(quartz fanns ju inte 1904;)).

Cartier.jpg


Efter mycket letande så hamnade jag av ren slump i Kaplans butik och där fanns exakt vad jag letade efter. En automatisk Santos från 1984 i helstål och med den ovanliga grå urtavlan utan indexmarkering. Jag har hört att denna tavla är en jubileumstavla(80år) men det kanske någon mer kunnig intyga? På bilden saknade klockan krona, men med tanke på priset och att jag ändå skulle serva klockan så brydde jag mig inte om detta. Ett mail till Rob E och jag fick snabbt svar att krona fanns att beställa.

Cartier1.jpg


Cartier2.jpg


Till min förvåning så låg det en liten påse i botten av lådan som innehöll kronan. Det var alltså bara kronaxeln som saknas.

Cartier3.jpg


En service och ny kronaxel så är den redo att bäras.

Cartier4.jpg


Utan tvivel den skönaste länken som omfamnat min handled och otroligt styv.

Cartier5.jpg


Cartier6.jpg

Urtavlan skiftar i olika gråtoner och den guldiga texten är bara synlig i vissa ljus. Känns fantastiskt på handleden men tyvärr blir det inga handledsskott förens klockan är servad och kronan sitter på plats ;)

Kommer posta fler bilder här allt eftersom Cartier-samlingen blir större.

Tack för mig!

Den såg riktigt trevligt ut! Risken att springa på någon annan med en likadan är nog rätt liten. Grattis!
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Snyggt! Själv funderat på det där exet ett par gånger men beslutade mig för att inte köpa då jag inte hade tillfälle att titta på den irl först. Hade jag vetat att kronan fanns hade jag dock klippt den. Din ser opolerad ut så jag personligen hade nöjt mig med att polera upp glasringen och lämnar testen orört. Man kan inte polera dessa länkar på ett fullgott vis så lämna den som den är. Kul att snöa in på Cartier, leker själv med tanken att utöka min cartierhög lite. Hade varit kul med en trippel, eller kvartett med 29mm Santos.
Tack! Ja, kronan var nära att hindra mig med, blev definitivt en glad överraskning när jag öppnade lådan.
Vet du något om tavlan?

Den såg riktigt trevligt ut! Risken att springa på någon annan med en likadan är nog rätt liten. Grattis!
Tackar :) ja det tror jag med.
Japp, sitter något äldre modifierat dam-eta har jag för mig. :)
(Tror för övrigt att alla santos som har datum kl 3 är automatiska?)
ETA 2670 om jag inte minns fel? Ja det har du nog rätt i :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack! Ja, kronan var nära att hindra mig med, blev definitivt en glad överraskning när jag öppnade lådan.
Vet du något om tavlan?
Njae, funderade på om den verkligen hör hemma i en stålboett med dessa guldiga visare och text men gick aldrig vidare med det. År har jag dålig koll på med.
 

Calle med C

Panerai
Tack! Ja, kronan var nära att hindra mig med, blev definitivt en glad överraskning när jag öppnade lådan.
Vet du något om tavlan?


Tackar :) ja det tror jag med.

ETA 2670 om jag inte minns fel? Ja det har du nog rätt i :)

Det var så lite! Hoppas du får fart på den snart så vi kan njuta av en drös med handledsbilder och annat smått och gott! :)
Lycka till i samlandet, det ska bli spännande att följa!
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Kul med en inrikting i samlandet. Ska bli kul att följa! Mycket bra val av klocka också, extra vacker med den grå tavlan!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Snyggt! Själv funderat på det där exet ett par gånger men beslutade mig för att inte köpa då jag inte hade tillfälle att titta på den irl först. Hade jag vetat att kronan fanns hade jag dock klippt den. Din ser opolerad ut så jag personligen hade nöjt mig med att polera upp glasringen och lämnar testen orört. Man kan inte polera dessa länkar på ett fullgott vis så lämna den som den är. Kul att snöa in på Cartier, leker själv med tanken att utöka min cartierhög lite. Hade varit kul med en trippel, eller kvartett med 29mm Santos.

Vad kompletterar du med för att komma till kvartett?

Sitter på helguld och guld med läder i dagsläget?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Helguld, tvåtonsguld på skinn och stål på skinn är vad jag har. Kvartetten är väl helguld, helstål, helplatina, stål/guld. Alla dessa i 29 mm och automatiska. Vitguld väljer jag bort...

Men visarå! :)

...måste googla platina, har inte tänkt på att de finns.

Hur känns dom på band? Det är inte dom med DD att lite av 'grejjen' försvinner?

Och hur är en på band jämfört med tex en Americaine som du också haft?
 

KMS

Rolex
Jäkligt cool! Jag har spanat in en med likadan tavla fast i tvåton guld/stål, vad är rimligt att betala för en i sjysst skick?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Men visarå! :)

...måste googla platina, har inte tänkt på att de finns.

Hur känns dom på band? Det är inte dom med DD att lite av 'grejjen' försvinner?

Och hur är en på band jämfört med tex en Americaine som du också haft?
Inte jag heller förrän Goldberger lade upp en...

Tycker Rolex DD fungerar utmärkt på läder. Den automatiska Santosen i stål på 29 mm är inte gjord för läderband, alldeles för tight mellan boett och sprint. Min Santos Dumont är däremot galet bra och läcker.
IMG_9181.JPG
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Inte jag heller förrän Goldberger lade upp en...

Tycker Rolex DD fungerar utmärkt på läder. Den automatiska Santosen i stål på 29 mm är inte gjord för läderband, alldeles för tight mellan boett och sprint. Min Santos Dumont är däremot galet bra och läcker.
IMG_9181.JPG

Tack!

Riktigt cool trio! Måste bli lite mer påläst kring Cartier inser jag, Dumont måste jag erkänna gått mig helt förbi. Tack för hemläxan!
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jakten på vintage Cartier är inte lätt men jag ger inte upp och har ett par i sikte.
Det senaste tillskottet i Cartier-samlingen är dock inte vintage men den har tillhört min pappa som är vintage.
Klockan är en Cartier Cougar Chronoflex i 18k som pappa köpte i London 1998 när han var ute efter en mindre dressklocka.
Han var lite osäker på om han ville ha svart urtavla så han köpte med en extra vit/silvrig urtavla. Den har i princip spenderat hela sitt liv i ett kassaskåp och är ett fullset, självklart med pappas namn på cert. Klockan mäter nätta 33mm och är endast 6mm hög. På insidan finns Cartiers quartzverk, kaliber 212p.

CartierCougar.jpg


CartierCougar1.jpg
 
Topp