• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

En vintagekvartett

Galaxy

Rolex
Hej!

Varit fast i det moderna träsket alldeles för länge och tröttnat. Har därför börjat snegla mer och mer åt vintagehållet, där jag skulle vilja bygga upp en liten roligare samling än det jag har idag, en PAM380 från 2016. Jag tänker därför att jag gärna vill ha en kronograf, en dressare, en vintagedykare och en lite mer allround. Spontant kommer jag att tänka på en Chronographe Suisse som kronograf, en 50-tals Seamaster som dressare, någon kul Longines som vintagedykare (eller skaffa en LLD och gå lite modernt). Vad tror ni om den kombinationen, tillsammans med någon ytterligare vardagsklocka (skicka gärna tips på en sådan). Har ni några andra tips? Total budget typ 30-35k! :)

G
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Det låter ju som du är ute efter en väldigt klassisk, och riktigt bra kvartett :D en 50-tals omega är verkligen ett bra val. Kanske en titus calypsomatic som dykarkomplement?

Bifogar bild på min gamla titus samt min duo som ska kompletteras med någon bra dykare:

IMG_1503.PNG
IMG_2225.JPG
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Varit fast i det moderna träsket alldeles för länge och tröttnat. Har därför börjat snegla mer och mer åt vintagehållet, där jag skulle vilja bygga upp en liten roligare samling än det jag har idag, en PAM380 från 2016. Jag tänker därför att jag gärna vill ha en kronograf, en dressare, en vintagedykare och en lite mer allround. Spontant kommer jag att tänka på en Chronographe Suisse som kronograf, en 50-tals Seamaster som dressare, någon kul Longines som vintagedykare (eller skaffa en LLD och gå lite modernt). Vad tror ni om den kombinationen, tillsammans med någon ytterligare vardagsklocka (skicka gärna tips på en sådan). Har ni några andra tips? Total budget typ 30-35k! :)

G
Grattis, och välkommen ner i vintageträsket :) Spontant så är 4 st klockor alldeles för få, finns så mycket härliga vintageur :) En annan spontan tanke är att skippa Chronograph Suisse, om du tänker de i lövtunt guld? Oftast inte speciellt roliga någonstans. Finns betydligt bättre vintagekronografer IMHO.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Den kvartett som du är inne på är, lite förmätet utryckt, en vintageversion på en "radhussamling". ;)
Inom din budget skulle rymmas t ex en King Seiko kronometer som kan fås för 5-7k
King Seiko  Chronometer 160617.jpg


Jag håller med argonauten om att Chronograph Suisse är lite rackliga. Jag föreslår lite udda märken med bra verk. Som t ex den här som senast såldes för 9k på forumet. Lorenz med Lemania 5100.
IMG_3887.jpg

Lemania 5100 är ett grymt stryktåligt verk med långt serviceintervall.
g-kraft.jpg

Kronografen funkar felfritt upp till 7G. Du kan koka perfekt löskokta ägg fast du ser ut så här i synen... ;)

Som alternativ till LLD skulle jag snegla efter andra dykare från Longines. Även en sådan här borde få plats inom budget även om även de blivit dyrare.

long div 3.jpg


Ett alternativ till en SM 50-tal kunde vara en Longines Conquest 5-8 k .
IMG_1304.jpg


Lycka till :)
 
Senast ändrad:

Strindberg

Patek
2-Faktor
Gå på guld i dressuret. Med din budget skippar du förtjänstur, utan går på något fyrkantigt kanske?
Oavsett, köp ett ur som var ett dressur från början, inte bara en "nätt 50-talsklocka" som du använder som dress.
IMG_9265.JPG




Kronografen, satsa på en vattentät (well, en som var det i alla fall) i stål med rolig tavla.
IMG_9264.JPG




Bruksur, såklart DS, även om @Aurum inte tycker att de är bruks. Behöver inte vara guld, men kanske med rolig tavla? På flex såklart.
IMG_9263.JPG





Dykare har jag ingen aning om. De där Calypsomatic tycker jag i och för sig är fina.

Mina exempel ligger kanske lite lågt i budget, men då kan du leta riktigt bra exemplar i stället.
 

JohanHLM

Rolex
Kan tyvärr inte hjälpa dig med en kvartett eftersom jag själv saknar en kronograf.
Är sugen på någon färgglad (dvs. ej svart eller vit tavla) 60/70-tal i det lägre prissegmentet typ Certina Chronolympic eller likvärdig. Detta är enligt mig den svåraste kategorins eftersom det mesta stuckit iväg prismässigt.

Under kategorin dressklockor finns det hur mycket som helst att välja på till rimliga pengar. Vill man kosta på det lite extra i denna kategori kan man få väldigt mycket klocka för pengen. Svart tavla kostar extra vilket inte gör mig något då jag föredrar ljusa tavlor på dressklockor.

Här är de som finns i min samling (Tissoten är väll gränsfall om det är dress eller allround).
IMG_1471.JPG

IMG_1472.JPG
IMG_1473.JPG
IMG_1474.JPG
IMG_1475.JPG


Det finns en hel del roliga dykare också om man blickar bort från de mer välkända märkena. Även om min Candino ska klara 1000m badar jag helst inte med den. Ska du hålla dig till fyra klockor tycker jag du ska satsa på något nytt eller lätt beg och gärna något ganska billigt som du även kan ha på handleden vid lite vildare aktiviteter.

Nedan är det som finns hos mig.
IMG_1468.JPG
IMG_1469.JPG
IMG_1470.JPG


Är inte hundra på vad du syftar på med allround men om det är en klocka man ska kunna slänga på när som skulle jag nog kört en lite roligare quartzare som alltid är redo en stressig morgon. Bästa kombon är såklart en batteriklocka med flytande sekundvisaren som min Omega nedan. Alternativt skaffar du dig en Bell-Matic för att säkerställa att du kommer upp i tid för att ställa dina klockor :)
IMG_1476.JPG

IMG_1479.JPG
IMG_1477.JPG


Blev några snabba bilder på kvällskvisten så kvalitén blev inte de bästa men förhoppningsvis gav det lite inspiration.

Tycker du ska satsa på bra skick med fin tavla istället för välkänt varumärke och med lite tålamod ska det inte vara några bekymmers att hitta en kombo för 30-35 tkr.
Tot har jag nog lagt lika mycket på samtliga klockor ovan som en halvsliten Rolex 14060 kostar.
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Kan tyvärr inte hjälpa dig med en kvartett eftersom jag själv saknar en kronograf.
Är sugen på någon färgglad (dvs. ej svart eller vit tavla) 60/70-tal i det lägre prissegmentet typ Certina Chronolympic eller likvärdig. Detta är enligt mig den svåraste kategorins eftersom det mesta stuckit iväg prismässigt.

Under kategorin dressklockor finns det hur mycket som helst att välja på till rimliga pengar. Vill man kosta på det lite extra i denna kategori kan man få väldigt mycket klocka för pengen. Svart tavla kostar extra vilket inte gör mig något då jag föredrar ljusa tavlor på dressklockor.

Här är de som finns i min samling (Tissoten är väll gränsfall om det är dress eller allround).
IMG_1471.JPG

IMG_1472.JPG
IMG_1473.JPG
IMG_1474.JPG
IMG_1475.JPG


Det finns en hel del roliga dykare också om man blickar bort från de mer välkända märkena. Även om min Candino ska klara 1000m badar jag helst inte med den. Ska du hålla dig till fyra klockor tycker jag du ska satsa på något nytt eller lätt beg och gärna något ganska billigt som du även kan ha på handleden vid lite vildare aktiviteter.

Nedan är det som finns hos mig.
IMG_1468.JPG
IMG_1469.JPG
IMG_1470.JPG


Är inte hundra på vad du syftar på med allround men om det är en klocka man ska kunna slänga på när som skulle jag nog kört en lite roligare quartzare som alltid är redo en stressig morgon. Bästa kombon är såklart en quartzare med flytande sekundvisaren som min Omega nedan. Alternativt skaffar du dig en Bell-Matic för att säkerställa att du kommer upp i tid för att ställa dina klockor :)
IMG_1476.JPG

IMG_1479.JPG
IMG_1477.JPG


Blev några snabba bilder på kvällskvisten så kvalitén blev inte de bästa men förhoppningsvis gav det lite inspiration.

Tycker du ska satsa på bra skick med fin tavla istället för välkänt varumärke och med lite tålamod ska det inte vara några bekymmers att hitta en kombo för 30-35 tkr.
Tot har jag nog lagt lika mycket på samtliga klockor ovan som en halvsliten Rolex 14060 kostar.

Inte Quartz, om man ska vara riktigt petnoga. ...Men jag gillar hur du tänker!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Snacka om att märka ord :D
Eftersom @Galaxy verkar lite novis på vintage får du gärna bidra med lite mer info kring stämgaffelverk :)

Hehe! Sorry! ;)
Har ingen möjlighet att skriva ihop något nu, men jag ska försöka hitta tiden nånstans.
Tycker dock att åtminstone en stämgaffel bör vara del in en vintagesamling. Din är riktigt fin!

Flytande sekund är väl förvisso nice, men hela grejen är ju annars att man tror att det kommit in en mygga i rummet!
 

JohanHLM

Rolex
Hehe! Sorry! ;)
Har ingen möjlighet att skriva ihop något nu, men jag ska försöka hitta tiden nånstans.
Tycker dock att åtminstone en stämgaffel bör vara del in en vintagesamling. Din är riktigt fin!

Flytande sekund är väl förvisso nice, men hela grejen är ju annars att man tror att det kommit in en mygga i rummet!
Hehe, var bara en snäll pik till att bidra med lite inspiration. Tycker inte du behöver leta tid till det.

Förstår vad du menar med myggan, det gäller att ha tjocka kuddar att stoppa in armen under när man ska sova. :)
 

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Gällande dressare så tycker jag "Tanks" är fina. Kika i tråden "vintage-tanks" för inspiration.
https://klocksnack.se/threads/den-stora-tråden-med-vintage-tanks.31874/
Jag har själv en Omega Tank T17. Jag har även en Seiko King Quartz som jag tycker både passar som allround och som dressare. Dessa två kostade mig ca 5' tillsammans.
867FEE91-39E4-4D3E-AB27-6C70A1DD2E04.jpg

AEB53B59-0C62-40C6-B131-3FFCAF30C612.jpg
Vill man gå upp en prisnivå så gillar jag personligen Cartier Tank, gärna i guld likt denna https://klocksnack.se/threads/cartier-tank-paris-manuell-och-18kt.86876/
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Om man nu ändå ska skilja på Dressare och "all round" så kan man ju faktiskt välja en riktig dressare, en tunn jävel med två visare. Sen beror det ju lite på vad man tycker om för stil hur resten ska se ut. Jag gillar dressade klockor överlag, och min kvartett hade nog varit en Cartier Tank i guld som dressare, en Tissot Worldtimer (1994 Re-Issue, "nästanvintage" med plexi och rätt diameter) alternativt en DS eller 50-tals Seamaster som all rounder, en kompressordykare likt den @Criss Cross nämner samt en Val7734 månfaskronograf. :)

Min nuvarande kvartett på detta tema, som har kostat mig 10kkr-ish, består av:

Vintage 9k guldtank som dressare. (Nästan så att denna inte skulle få gå under dressare om man ska hårddra det)
54A7A6CD-8AED-4381-9BDB-A7B74E701A1A.jpeg

Tissot Worldtimer Re-Issue
7a7028fe-717d-41e8-9fd9-b49defeb4294-jpeg.719321

En gammal pepsidykare (behöver lite kärlek i nuläget)
W6SwI7M.jpg

Samt en 7734-Månfas :)
img_0018-jpg.614899

Hoppas kunna lägga till en kompressordykare i framtiden. :)
 

TibbeTabb

Panerai
2-Faktor
Blev lite sugen att se hur man själv skulle välja bland de man har hemma.
Just idag skulle det bli denna kvartett.
En skön chrono. Gilson "Big boy"
En daglig beater. Marathon Navigator Quartz.
En dressare. Valde en ljustavlad Longines som kompliment till de svarttavlade.
Dykare. Breil depthometer med Mekanisk djupmätare.
Totalsumma inköp och service på ett par av dem. Ca 28k.
Imorgon kan dock kvartetten se annorlunda ut....
IMG_20180716_135619.jpg
 
Senast ändrad:
Topp