• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Endast killar som gillar klockor ;-)?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag skulle nog vilja påstå att en övervägande majoritet är män. Dock är det svårt att säga exakt, då man aldrig vet vem som sitter bakom skärmen men det är några damer som är här på forumet, men det är som sagt är det övervägande män här.
Angående intresse så har jag sett att det finns kvinnor som har ett eget intresse för det men de är inte alls lika vanligt som bland män.

Många tjejer som helt enkelt inte vet att det finns men så fort de blir bitna är de minst lika hängivna. Tjejer har en fördel i att de kan både välja de mindre klockorna som man kan få för småpengar idag eller herrmodellerna då de är lagom stora idag, annars tycker jag de små automaterna var höjden av mekanisk kunnande på sin tid och är väl värda att samla på.

Sist jag servade och sålde en damklocka vad det just en liten Omega automat från 1961 och den sålde jag för 2300kr så visst är det sug efter dessa också.

Senast ändrad:
Fler och fler kvinnor bryr sig om vilken klocka dom bär. En av dom som skriver bäst och kan mest om klockor är en svensk kvinna, Britta Rossander. Det finns ett podavsnitt någonstans med henne.
Annars är ju förväntningarna just män.
B6B5E08A-B87F-4289-9007-FF84CA2D1BAC.jpeg

Dom riktigt små damuren(automater) fungerar ofta lite sämre och har haft sämre värdeutveckling men även det kanske ändrar sig.

Jag är väl ingen inbiten "klocknörd" (eller säger man klockentusiast kanske?). Inte än iaf. Men med tanke på att jag börjat få upp ögonen lite så växer intresset sakta men säkert. Jag har alltid använt armbandsur, men sällan något mer avancerat än ett barnur med kardborreband. Har haft en sportig stil och levt lite friluftsliv så har behövt en klocka som orkar med. Men en god vän visade på att det finns en hel värld utanför "ur och penn" sortimentet. Idag har jag 4 klockor som jag går runt på utifrån tillfälle och humör.
Dock hör jag till den lite gammeldagsa stilen och tycker att klockor ska vara små ^^ så inga 40mm klockor på mina taniga handleder haha ^^ vore kul om man kunde hitta en tråd med bara damur ^^

Jag är väl ingen inbiten "klocknörd" (eller säger man klockentusiast kanske?). Inte än iaf. Men med tanke på att jag börjat få upp ögonen lite så växer intresset sakta men säkert. Jag har alltid använt armbandsur, men sällan något mer avancerat än ett barnur med kardborreband. Har haft en sportig stil och levt lite friluftsliv så har behövt en klocka som orkar med. Men en god vän visade på att det finns en hel värld utanför "ur och penn" sortimentet. Idag har jag 4 klockor som jag går runt på utifrån tillfälle och humör.
Dock hör jag till den lite gammeldagsa stilen och tycker att klockor ska vara små ^^ så inga 40mm klockor på mina taniga handleder haha ^^ vore kul om man kunde hitta en tråd med bara damur ^^
Använd sökfunktionen både här och på vintagedelen så kommer du hitta mycket skoj!

https://klocksnack.se/threads/den-lilla-tråden-om-damklockor.46567/

Fler och fler kvinnor bryr sig om vilken klocka dom bär. En av dom som skriver bäst och kan mest om klockor är en svensk kvinna, Britta Rossander. Det finns ett podavsnitt någonstans med henne.
Annars är ju förväntningarna just män.
B6B5E08A-B87F-4289-9007-FF84CA2D1BAC.jpeg

Dom riktigt små damuren(automater) fungerar ofta lite sämre och har haft sämre värdeutveckling men även det kanske ändrar sig.

Vi får verkligen inte hoppas att damuren utvecklas bra. Dam-ur likt dam-parfym är ett satans oskick. Kvinnor bör bära samma klockor som män (och vice versa).

(Jag raljerar naturligtvis och det är bara min personliga uppfattnign).

On topic:
Flest samlare jag träffat är män, säkert 99%. Samtidigt är det lite märkligt, för klock-kretsar är väldigt ”o-grabbiga” och inkluderande (det viktiga är klockorna, vem du är blir mindre intressant).

Välkommen!

Vi får verkligen inte hoppas att damuren utvecklas bra. Dam-ur likt dam-parfym är ett satans oskick. Kvinnor bör bära samma klockor som män (och vice versa).

On topic:
Flest samlare jag träffat är män, säkert 99%. Samtidigt är det lite märkligt, för klock-kretsar är väldigt ”o-grabbiga” och inkluderande (det viktiga är klockorna, vem du är blir mindre intressant).

Välkommen!
Samma klockor vet jag inte, gillar de mindre damuren så de kan gärna få ta plats.

On topic:

Välkommen!
Damur är ju coolt!
Jag vill verkligen inte att Cartier eller Rolex ska sluta utveckla smutta och stiliga klockor.

Samma klockor vet jag inte, gillar de mindre damuren så de kan gärna få ta plats.

Det är en smak/stilfråga. Jag gillar inte damur rent stilistiskt. Jag gillar mindre herrur däremot (på kvinnor också).

Damur är ju coolt!
Jag vill verkligen inte att Cartier eller Rolex ska sluta utveckla smutta och stiliga klockor.

Finns inte en Rolex jag gillar på damsidan. Däremot äldre herrur på kvinnor. (Eller för den delen nyare, men det är en smaksak). Tycker lätt det blir tantigt.

Men som sagt, det var lite av ett flame-bait och rätt OT - sorry!

Det är en smak/stilfråga. Jag gillar inte damur rent stilistiskt. Jag gillar mindre herrur däremot (på kvinnor också).

Finns inte en Rolex jag gillar på damsidan. Däremot äldre herrur på kvinnor. (Eller för den delen nyare, men det är en smaksak). Tycker lätt det blir tantigt.

Kolla in @MissDatejust DJ i 31 mm. Hur smutt som helst! :)

det är inte du som ska gilla damuren, det är damerna som ska:)

Jag tror generellt att det är en killgrej.. och...
1. Det handlar om jagandet efter det perfekta. Som inte finns. Nedärvt?
2. Bekräftelse

Jag är man och har haft andra intressen på samma tema/drivkraft. Jag ser hos min hustru en garderob proppad med kläder som prislapparna sitter kvar på och undrar varför. Jag tror generellt att vi är olika och tur är det. Otroligt kul med kvinnor/tjejer på detta forum tycker jag.

Hittills mest hört från hustrun att l ”jag har ju mobilen” men nya INOX V i rosa gav en annan mer intresserad reaktion. Vi få se. Tyvärr betraktas en DJ som gubbklocka.

Jag har stött på många tjejer som gillar klockor genom åren, dock verkar det vara utseendet/designen som är av intresse mer än själva insidan på klockan. Även om detta förmodligen stämmer in på de flesta killar också :)

Jag har stött på flera tjejer som gillar klockor, men inga riktiga nördiga än.. De finns därute men kanske inte lika fascinerade som vi män.. Kanske beror på att klockor är en av de få smycken vi kan bära...
Datejust med jubilee på yngre män är avtändande har jag iaf fått berättat av tjejerna.. Kanske bra att veta.. ;)

OnT: jag tror att många tjejer är klockintresserade på samma sätt som många här, dvs uppskattar fin design. Men jag tror de drar sig från att hänga på forum.

Jag har stött på flera tjejer som gillar klockor, men inga riktiga nördiga än.. De finns därute men kanske inte lika fascinerade som vi män.. Kanske beror på att klockor är en av de få smycken vi kan bära...
Datejust med jubilee på yngre män är avtändande har jag iaf fått berättat av tjejerna.. Kanske bra att veta.. ;)

Jag tror det ligger mycket i det där, jag har träffat många kvinnor som gillar klockor men det får inte samma fokus som den enda accessoar män faktiskt använder.

Tycker en kvinna att en DJ med jubilee är avtändande är hon inte värd besväret.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp