Det du missar är att det inte är urverket som gör klockan. Det är bara en av många komponenter. De flesta låser sig i att de måste ha mekaniska ur. En del växer ifrån det när man i ser hur själlösa och massproducerade 99% av verken är. Med det sagt är det såklart inget fel att avstå batteridrivet. Bara irrationella resonemang som bygger på felaktigheter jag avskyr.
Nej, självklart är det inte enbart urverket som gör klockan, på samma sätt som att det inte bara är motorn som gör bilen.
Massproduktion är väl inte det skojigaste man kan hitta på marknaden, men någonstans får man nog sätta sin egen gräns, villket oftast är ekonomin.
En klocka är väl oftast en kompromiss, skulle jag kunna tänka mig.
Vilka "felaktigheter" finner du i mina inlägg?
Stämmer det inte överens med din känsla eller är det något faktafel?
Rent "kvalitetsmässigt" så är självklart ett kvartsur som regel bättre, men det känns fel för min del.
Som enbart smycke, så finns det väl bättre saker än en klocka. Och vill man så kan man utforma valfritt smycke till en klocka om man skulle tycka att formen av en klocka är det bästa man vet. Tycker man att den ska kunna visa någon form av tid, så bakar man in ett urverk av valfri modell.
Nu börjar det lukta parfym i tråden. Klistra på valfritt märke, förutom Felix, Lambi, Arla, Norrmejerier eller kanske H&M så har vi gjort tråden komplett.
Du har rätt i ditt påstående om att urverket inte gör klockan.
Men att köpa en Bentley med 1,8l Diesel känns fel. Inte för att en 1,8l diesel är fel i alla sammanhang, men med en Bentley så fungerar det inte. Åtminstone inte för min del.