• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Endast killar som gillar klockor ;-)?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag är tjej och har ett ganska stort intresse för klockor skulle jag säga :) har sett några tjejer på forumet men majoriteten är garanterat män, så vore kul med fler klockintresserade tjejer. Välkommen till forumet @Toasty !
Borde det inte finnas en egen avdelning för damerna på forumet? Då menar jag inte att ni skulle vara hänvisade dit på något sätt, men att ni skulle kunna hitta varandra på ett enkelt sätt :)

Jag har stött på flera tjejer som gillar klockor, men inga riktiga nördiga än.. De finns därute men kanske inte lika fascinerade som vi män.. Kanske beror på att klockor är en av de få smycken vi kan bära...
Datejust med jubilee på yngre män är avtändande har jag iaf fått berättat av tjejerna.. Kanske bra att veta.. ;)
När får man börja med jubilee, vilken ålder är ok? Alltid misstänkt att det är ngt fuffens med jubilee länkarna...

Vet inte.. Jag tycker DJ med jubilee är trevlig.. kan definitiv tänka mig en 1600 med slät ring.

Älskar när folk klumpar ihop ett helt kön sv miljoner människor och tillskriver alla samma åsikter.

Back to topic?

Jag har stött på flera tjejer som gillar klockor, men inga riktiga nördiga än.. De finns därute men kanske inte lika fascinerade som vi män.. Kanske beror på att klockor är en av de få smycken vi kan bära...
Datejust med jubilee på yngre män är avtändande har jag iaf fått berättat av tjejerna.. Kanske bra att veta.. ;)

Ja, jag har också fått förklarat för mig av en manlig bekant att just klockor är i princip det enda smycket/enda assecoaren en man kan/bör bära förutom eventull förlovning och vigselring. Kvinnor kan ju ha massor med örhängen, ringa, armband, halsband mm. Därav tror jag att det är vanligare bland män att vara väldigt intresserade av klockor. Jag har själv för bara ca 1,5 år sedan fått upp ögonen för exklusivare klockor. Dock sträcker sig inte intresset så långt (än) att jag tänker på urverket mm. Dessutom är det vanligare att damur är batteridrivna till skillnad från herrur som är automatiska. Jag är som sagt rätt gammeldags och föredrar mindre storlekar på ur. Men i allmänhet tycker jag oftast att div herrur är otroligt mycket snyggare och mer intressanta och kan bli riktigt frustrerad över det. Jag är inte särskilt förtjust i glammiga och glittriga klockor men tycker det är svårt att hitta damur som inte har en massa diamanter och annat bling. Jag vill ha dem stilrena och då har herruren väldigt mycket mer att välja på. Men jag har jäkligt taniga handleder så något som är större än 34 mm skulle bara se fruktansvärt illa ut på mig.

Ja, jag har också fått förklarat för mig av en manlig bekant att just klockor är i princip det enda smycket/enda assecoaren en man kan/bör bära förutom eventull förlovning och vigselring. Kvinnor kan ju ha massor med örhängen, ringa, armband, halsband mm. Därav tror jag att det är vanligare bland män att vara väldigt intresserade av klockor. Jag har själv för bara ca 1,5 år sedan fått upp ögonen för exklusivare klockor. Dock sträcker sig inte intresset så långt (än) att jag tänker på urverket mm. Dessutom är det vanligare att damur är batteridrivna till skillnad från herrur som är automatiska. Jag är som sagt rätt gammeldags och föredrar mindre storlekar på ur. Men i allmänhet tycker jag oftast att div herrur är otroligt mycket snyggare och mer intressanta och kan bli riktigt frustrerad över det. Jag är inte särskilt förtjust i glammiga och glittriga klockor men tycker det är svårt att hitta damur som inte har en massa diamanter och annat bling. Jag vill ha dem stilrena och då har herruren väldigt mycket mer att välja på. Men jag har jäkligt taniga handleder så något som är större än 34 mm skulle bara se fruktansvärt illa ut på mig.

Ja, det är ett bekymmer med dessa damur. Ska man nu köpa ett kvartsur så kan man ju nästan lika gärna köpa en Q&Q från OK...känns det som och komplettera med något smycke.
Det finns en del Rolex, men för min del så gillar jag inte Rolex, varesig som herrur eller damur.
Chopard tycker jag däremot är rätt ok damur och Happy Diamonds tror jag är rätt populära (nåja, det säljer nog inte lika bra som div Diesel eller Tommy Hilfiger).
Happy diamonds har ju en del diamanter, om än rätt smakfullt om man inte tar en diamantprydd bezel. Men en 30mm med diamant bezel är inte så tokig, då den är rätt liten.

Men som du säger så har man ett större urval om man går på "herrur", som jag i många fall anser vara unisex.

Det finns mest pojkar här, med inslag av några män och lite goa gubbar. Sen är vi några av det bättre könet och sen finns det en och annan som är där mittemellan. :)

Välkommen hit, om du söker i forumet så hittar du en del damur. Vi har en egen liten damurstråd och bakom skärmarna så har vi några nissar som har små damur i sina gömmor. Hoppas du känner dig välkommen, tro inte på allt som sägs och tänk på att de flesta skäller mer än vad de bits. :D

Ja, det är ett bekymmer med dessa damur. Ska man nu köpa ett kvartsur så kan man ju nästan lika gärna köpa en Q&Q från OK...känns det som och komplettera med något smycke.
Det där var inte så genomtänkt va? Få nya mekaniska verk som är något speciellt egentligen och då är ju bara verket en liten del av helheten.

Det där var inte så genomtänkt va? Få nya mekaniska verk som är något speciellt egentligen och då är ju bara verket en liten del av helheten.

Genomtänkt var det absolut.
Det är dock kombinationen med mekanik samt det som mekaniken är monterat i som gör det intressant med en klocka.
An Apple watch visar ju tiden mer korrekt än vilken PP som helst. Skottår, sommartid, väder, lufttryck och allt annat är ju bättre på en kvarts/digital klocka.
Du hade nog aldrig brakat loss på en Richard Mille med kvarts eller för så vitt, tomt case.

Det är väl inget armbandsforum?

Så, inget fel i ett kvartsur, då dom är pålitligare än mekaniska urverk.
Det är bara det att tjusningen försvinner för min del och man kan lika gärna limma fast en Q&Q på ett armband från Chopard.

Det är dock kombinationen med mekanik samt det som mekaniken är monterat i som gör det intressant med en klocka.
An Apple watch visar ju tiden mer korrekt än vilken PP som helst. Skottår, sommartid, väder, lufttryck och allt annat är ju bättre på en kvarts/digital klocka.
Du hade nog aldrig brakat loss på en Richard Mille med kvarts eller för så vitt, tomt case.

Det är bara det att tjusningen försvinner för min del och man kan lika gärna limma fast en Q&Q på ett armband från Chopard.
Vad är intressant i ett massproducerat eta eller rolex-verk? Tillverkat av maskiner. Ser väldigt lite tjusning eller hantverk i det.

Jag känner igen ditt resonemang från min tid som whiskysnobb. "Det är bara single malts som är bra. Ju rökigare desto bättre. Du kan väl inte dricka blended?"

Äh, så talar en rookie. ;)
Mitt riktiga klockintresse började med mekaniska ur, brann för dessa, men nu uppskattar jag kvartsur mer och mer.

Ja, det är möjligt att jag har en del rookie tendenser.
Vad är orsaken till att du uppskattar kvartsuren mer än de mekaniska?

Jag skrev rookie-kommentaren med en liten glimt i ögat. Hoppas att du inte tog illa upp.

Fördelarna med kvarts är välkända men de är ju allt vad mekaniska ur inte är :
- Tål stötar,
- Håller tiden bäst,
- Bara att plocka fram en ur lådan och bära, gärna under språng,
- "gratis service", behöver bara byta batteri vartannat år som mest,
- Avsevärt billigare i inköp jämfört med mekaniska ur,
- Har samma yttre förpackning som den mekaniska versionen (t ex Omega SMP, Grand Seiko).
- Finns även high-end kvarts som går några sekunder fel per år som kompenserar för temperatursförändringar mm.

Enda nackdelarna som jag ser det är andrahandsvärdet om man är en flippare och att sekundvisaren hackar sig fram.
Och att klockan enligt många saknar "själ" för att den inte har en balans och kugghjul som driver fram visarna men tekniken i en kvartsklocka kan likväl sägas innehålla en "själ" i en modern tappning?
Med det sagt har mekaniska ur sin charm, absolut. Jag äger flera mekaniska ur.

Senast ändrad:
Jag skrev rookie-kommentaren med en liten glimt i ögat. Hoppas att du inte tog illa upp.

Fördelarna med kvarts är välkända men de är ju allt vad mekaniska ur inte är :
- Tål stötar,
- Håller tiden bäst,
- Bara att plocka fram en ur lådan och bära, gärna under språng,
- "gratis service", behöver bara byta batteri vartannat år som mest,
- Avsevärt billigare i inköp jämfört med mekaniska ur,
- Har samma yttre förpackning som den mekaniska versionen (t ex Omega SMP, Grand Seiko).
- Finns även high-end kvarts som går några sekunder fel per år som kompenserar för temperatursförändringar mm.

Enda nackdelarna som jag ser det är andrahandsvärdet om man är en flippare och att sekundvisaren hackar sig fram.
Och att klockan enligt många saknar "själ" för att den inte har en balans och kugghjul som driver fram visarna men tekniken i en kvartsklocka kan likväl sägas innehålla en "själ" i en modern tappning?
Med det sagt har mekaniska ur har sin charm, absolut. Jag äger flera mekaniska ur.

Jag är en rookie och tar sällan illa upp, så det är lugnt.
Som verktyg för att endast visa tid, så fungerar ju som bekant kvartsur bättre och går man på digitala grejer så kan man säkert även läsa på Klocksnack via klockan. Det lär vara svårt med mekaniska ur.

För min del känns kvartsur som att tjusningen försvinner. Då kan man nästan gå rakt på en digital Hello Kitty

Andrahandsvärden är jag egentligen inte så intresserad av...förutom vid köp.
Jag är så pass dålig business man så jag bör hålla mig från att omsätta saker och ting.

Som verktyg för att endast visa tid, så fungerar ju som bekant kvartsur bättre och går man på digitala grejer så kan man säkert även läsa på Klocksnack via klockan. Det lär vara svårt med mekaniska ur.

För min del känns kvartsur som att tjusningen försvinner. Då kan man nästan gå rakt på en digital Hello Kitty

Jag är så pass dålig business man så jag bör hålla mig från att omsätta saker och ting.

Jag förstår.
Men Hello-kitty jämförelsen går ju att tillämpa på mekaniska klockor också? Du kan ju köpa en billig automatisk Seiko 5 hos Ur och Penn och den får väl dig inte att gå i brygga? Jag skulle må illa av att bära Regal-kvarts klockor men finare kvartsur eller genomtänkta kvartsur som G-shock gör mig glad. Det finns hemskt fula mekaniska och kvartsur och så finns det fina / bättre på den andra änden. Så tänker jag. :)

Det du missar är att det inte är urverket som gör klockan. Det är bara en av många komponenter. De flesta låser sig i att de måste ha mekaniska ur. En del växer ifrån det när man i ser hur själlösa och massproducerade 99% av verken är. Med det sagt är det såklart inget fel att avstå batteridrivet. Bara irrationella resonemang som bygger på felaktigheter jag avskyr.

Jag förstår.
Men Hello-kitty jämförelsen går ju att tillämpa på mekaniska klockor också? Du kan ju köpa en billig automatisk Seiko 5 hos Ur och Penn och den får väl dig inte att gå i brygga? Jag skulle må illa av att bära Regal-kvarts klockor men finare kvartsur eller genomtänkta kvartsur som G-shock gör mig glad. Det finns hemskt fula mekaniska och kvartsur och så finns det fina / bättre på den andra änden. Så tänker jag. :)

Det är nog inte många som lägger av ett kalsongskott bara för att en klocka är automatisk...och i tillägg väldigt basic sådan.
Hello Kitty jämförelsen är väl lite hårddragen, men en Hello Kitty kan ha bättre precision än en Rolex om det är tiden som är det primära.
Klappa in ett ok kvartsurverk i en PP, AP eller valfri modell så tror jag att de flesta skulle dra sig för att gå på kvarsturet trots att det med stärsta sannolikhet har bättre precision...under förutsättning att priset är det samma.
Det går säkert att hitta undantag med fenomenala kvartsur, men jag är inte något vidare påläst i djungeln av urverk, varesig kvarts eller mekaniska sådana.

Själv gillar jag ingeniörkonsten och tankeverksamheten bakom det mekaniska, även om det bara är copy/paste när det sätts i produktion.

Det du missar är att det inte är urverket som gör klockan. Det är bara en av många komponenter. De flesta låser sig i att de måste ha mekaniska ur. En del växer ifrån det när man i ser hur själlösa och massproducerade 99% av verken är. Med det sagt är det såklart inget fel att avstå batteridrivet. Bara irrationella resonemang som bygger på felaktigheter jag avskyr.

Nej, självklart är det inte enbart urverket som gör klockan, på samma sätt som att det inte bara är motorn som gör bilen.
Massproduktion är väl inte det skojigaste man kan hitta på marknaden, men någonstans får man nog sätta sin egen gräns, villket oftast är ekonomin.
En klocka är väl oftast en kompromiss, skulle jag kunna tänka mig.

Vilka "felaktigheter" finner du i mina inlägg?
Stämmer det inte överens med din känsla eller är det något faktafel?

Rent "kvalitetsmässigt" så är självklart ett kvartsur som regel bättre, men det känns fel för min del.
Som enbart smycke, så finns det väl bättre saker än en klocka. Och vill man så kan man utforma valfritt smycke till en klocka om man skulle tycka att formen av en klocka är det bästa man vet. Tycker man att den ska kunna visa någon form av tid, så bakar man in ett urverk av valfri modell.
Nu börjar det lukta parfym i tråden. Klistra på valfritt märke, förutom Felix, Lambi, Arla, Norrmejerier eller kanske H&M så har vi gjort tråden komplett.

Du har rätt i ditt påstående om att urverket inte gör klockan.
Men att köpa en Bentley med 1,8l Diesel känns fel. Inte för att en 1,8l diesel är fel i alla sammanhang, men med en Bentley så fungerar det inte. Åtminstone inte för min del.

Nej, självklart är det inte enbart urverket som gör klockan, på samma sätt som att det inte bara är motorn som gör bilen.
Massproduktion är väl inte det skojigaste man kan hitta på marknaden, men någonstans får man nog sätta sin egen gräns, villket oftast är ekonomin.

Rent "kvalitetsmässigt" så är självklart ett kvartsur som regel bättre, men det känns fel för min del.
Som enbart smycke, så finns det väl bättre saker än en klocka. Och vill man så kan man utforma valfritt smycke till en klocka om man skulle tycka att formen av en klocka är det bästa man vet. Tycker man att den ska kunna visa någon form av tid, så bakar man in ett urverk av valfri modell.
Nu börjar det lukta parfym i tråden. Klistra på valfritt märke, förutom Felix, Lambi, Arla, Norrmejerier eller kanske H&M så har vi gjort tråden komplett.

Men att köpa en Bentley med 1,8l Diesel känns fel. Inte för att en 1,8l diesel är fel i alla sammanhang, men med en Bentley så fungerar det inte. Åtminstone inte för min del.
Förstår inte vad du skriver. Läs mina inlägg igen och är det något du inte förstår förtydligar jag gärna. Tror insikten kommer med tiden. Köp det du gillar men tänk efter vad det är du gillar och varför.

Märklig argumentation från din sida.

Vad @Aurum försöker förklara är att det finns massvis med anledningar att köpa en klocka, och att urverket är mekaniskt behöver inte vara en.

T.ex så bär jag ju hellre en Cartier i guld med kvartsverk än en kinatillverkad klocka med nån logga stämplad och ett mekaniskt urverk för typ 15 spänn inuti.

Förstår inte vad du skriver. Läs mina inlägg igen och är det något du inte förstår förtydligar jag gärna. Tror insikten kommer med tiden. Köp det du gillar men tänk efter vad det är du gillar och varför.

Jag gillar mekaniken och tanken bakom den hela.
Produktionen är sekundär, då det mesta kan massproduceras.
Självklart köper jag det jag gillar efter avvägning av diverse kriterier.

Märklig argumentation från din sida.

Vad @Aurum försöker förklara är att det finns massvis med anledningar att köpa en klocka, och att urverket är mekaniskt behöver inte vara en.

T.ex så bär jag ju hellre en Cartier i guld med kvartsverk än en kinatillverkad klocka med nån logga stämplad och ett mekaniskt urverk för typ 15 spänn inuti.

Själv hade jag nog valt bort både Cartier i Guld med kvartsverk och kinaklockan.
Vad är det för speciellt med Cartier klockan i guld och kvartsverk? (Nåja, inget speciellt med ett automatiskt verk heller egentligen)

Är det rent utav ”smycket” du är ute efter.
Det är väl inga direkta problem att göra en identisk kopia av en Cartier. Sen om man stämplar Cartier eller Certiar på tavlan, har egentligen ingen betydelse.

Självklart bär jag hellre en Cartier i guld med ett kvartsur. Frågan är om jag skulle betala för en.
Angående kinauret så skulle jag nog varken bära det eller betala för det.

Vad Aurum beskriver.
Ja, urverket behöver inte vara orsaken att man köper en klocka. Det är dock en del av köpet, annars hade ni knappast brytt er över huvudtaget.

Själv hade jag nog valt bort både Cartier i Guld med kvartsverk och kinaklockan.
Vad är det för speciellt med Cartier klockan i guld och kvartsverk? (Nåja, inget speciellt med ett automatiskt verk heller egentligen)

Är det rent utav ”smycket” du är ute efter.
Det är väl inga direkta problem att göra en identisk kopia av en Cartier. Sen om man stämplar Cartier eller Certiar på tavlan, har egentligen ingen betydelse.

Självklart bär jag hellre en Cartier i guld med ett kvartsur. Frågan är om jag skulle betala för en.
Angående kinauret så skulle jag nog varken bära det eller betala för det.
Förstår faktisk knappt vart du vill komma nu.

Du förstår inte vad som är speciellt med en klocka utöver urverket? Och tycker att allt exteriört går att kopiera rakt av, och är således samma sak och utan betydelse?

Är du säker på att du hittat rätt sida i form av klocksnack.se? :)

Jag gillar mekaniken och tanken bakom den hela.
Produktionen är sekundär, då det mesta kan massproduceras.
Självklart köper jag det jag gillar efter avvägning av diverse kriterier.
Du verkar inte ha mycket till kriterier då du pratar kopior och bara fokuserar på mekanisk konstruktion.

Sedan är detta en tråd om damur, och där passar inte automatiska verk små boetter särskilt väl.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp