• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Endast killar som gillar klockor ;-)?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag känner igen ditt resonemang från min tid som whiskysnobb. "Det är bara single malts som är bra. Ju rökigare desto bättre. Du kan väl inte dricka blended?"

Jag kan gärna köpa ett kvartsur, men summan jag betalar för ett kvartsur är inte helt i paritet med vad jag betalar för samma klocka med ett mekaniskt urverk (förutsatt att det inte är något helt värdelöst).
Kanske en konstig anledning enligt många på forumet, men utanför forumet så är nog de flesta på detta forum väldigt udda.

Ja, whisky”snobb” har även jag varit. Jag föredrog oftast peated, men jag hade inte problem med varken blended, sherry cask eller andra typer.

Jag kan gärna köpa ett kvartsur, men summan jag betalar för ett kvartsur är inte helt i paritet med vad jag betalar för samma klocka med ett mekaniskt urverk (förutsatt att det inte är något helt värdelöst).
Kanske en konstig anledning enligt många på forumet, men utanför forumet så är nog de flesta på detta forum väldigt udda.

Ja, whisky”snobb” har även jag varit. Jag föredrog oftast peated, men jag hade inte problem med varken blended, sherry cask eller andra typer.
Peated har ju inget med single malt eller blended att göra egentligen. Inte heller Cherry cask. Det du säger är väl att du gillade rökigare whisky antar jag?

Du verkar inte ha mycket till kriterier då du pratar kopior och bara fokuserar på mekanisk konstruktion.

Sedan är detta en tråd om damur, och där passar inte automatiska verk små boetter särskilt väl.

Kopior har jag nämnt en gång. Är det bara designen som är viktig, så går det ju lika bra med en kopia eller ett plagiat, för den delen.
Var anser du att gränsen för små boetter går?
Finns massor av mekaniska urverk i små boetter, dock är det enklare att få plats med ett kvartsur...kan jag tänka mig och marknaden är mycket bredare på just den punkten.

Vad är dina kriterier? Design och material?
En klocka som visar tiden med en sjuhelvetes precision?
Vad bör (ska) kriterierna vara?

För min del är mekaniskt urverk ett av kriterierna, denna gång.
Självklart kan jag komplettera med ett kvartsur. Dock så känns det fel att lägga pengar på en Chopard, Cartier, PP, AP eller annat i den prisklassen, bara för design och material.
På samma sätt känns det faktiskt lika fel att betala ohemult mycket för diamanter i tveksam kvalitet.

Jag gillar mekanik och tycker att det är fascinerande med det bakomliggande arbetet. Ja, utvecklandet av urverken.
Massproduktion är väl lite tråkigt, men oundvikligt om man har en begränsad budget.

Nej det tycker jag inte.
Finns gott om kvinnor med fina armbandsur.
Många i det övre prissegmentet är gissningsvis gåvor.
Men frugan har själv fått upp ögonen rejält för klockor p.g.a mitt intresse.
Det har gått så långt att hon frågat mig om köpråd av klocka i en viss prisklass, och vilken typ av klocka hon borde välja m.m

Peated har ju inget med single malt eller blended att göra egentligen. Inte heller Cherry cask. Det du säger är väl att du gillade rökigare whisky antar jag?

Topic?

Själv hade jag nog valt bort både Cartier i Guld med kvartsverk och kinaklockan.
Vad är det för speciellt med Cartier klockan i guld och kvartsverk? (Nåja, inget speciellt med ett automatiskt verk heller egentligen)

Är det rent utav ”smycket” du är ute efter.
Det är väl inga direkta problem att göra en identisk kopia av en Cartier. Sen om man stämplar Cartier eller Certiar på tavlan, har egentligen ingen betydelse.

Självklart bär jag hellre en Cartier i guld med ett kvartsur. Frågan är om jag skulle betala för en.
Angående kinauret så skulle jag nog varken bära det eller betala för det.

Vad Aurum beskriver.
Ja, urverket behöver inte vara orsaken att man köper en klocka. Det är dock en del av köpet, annars hade ni knappast brytt er över huvudtaget.
Apapap, det finns många fina kinaklockor. En klocka behöver inte vara tillverkad i Schweiz för att vara något att hänga i granen.

Kopior har jag nämnt en gång. Är det bara designen som är viktig, så går det ju lika bra med en kopia eller ett plagiat, för den delen.
Var anser du att gränsen för små boetter går?
Finns massor av mekaniska urverk i små boetter, dock är det enklare att få plats med ett kvartsur...kan jag tänka mig och marknaden är mycket bredare på just den punkten.

Vad är dina kriterier? Design och material?
En klocka som visar tiden med en sjuhelvetes precision?
Vad bör (ska) kriterierna vara?

För min del är mekaniskt urverk ett av kriterierna, denna gång.
Självklart kan jag komplettera med ett kvartsur. Dock så känns det fel att lägga pengar på en Chopard, Cartier, PP, AP eller annat i den prisklassen, bara för design och material.
På samma sätt känns det faktiskt lika fel att betala ohemult mycket för diamanter i tveksam kvalitet.

Jag gillar mekanik och tycker att det är fascinerande med det bakomliggande arbetet. Ja, utvecklandet av urverken.
Massproduktion är väl lite tråkigt, men oundvikligt om man har en begränsad budget.
Du säger att man borde gilla kopior bara för att man inte dissar batteriverk? Idiotiskt resonemang.

För automatiska verk bör boetten oftast vara över 30 mm, gärna 34.

Jag bedömmer ett urefter dess komponenter, helheten mao.

Har många olika sorters ur i samlingen. Gillar man mekanik och hantverk är det 1950-talet som gäller om man tar hänsyn till pris.

Ja, jag föredrog rökig whisky, men jag hade inte några som helst problem med diverse andra typer.
Laphroaig PX cask är lagrad på sherry fat och relativt rökig, så det är ju ingen motsättning direkt.

I övrigt, för att gå över till damur och klockor, så kan jag inte direkt finna något uppseendeväckande fantastiskt med någon design, rent formmässigt.
Jag kan tycka att en klocka ser bra ut, men någon häpnadsväckande design vill jag inte direkt påstå att det är...i de flesta fall.

Jag är ingen estet, utan snarare tvärt om, och det är väl där det faller på just ett kvartsur.
Jag gillar mekanik helt enkelt.

Du säger att man borde gilla kopior bara för att man inte dissar batteriverk? Idiotiskt resonemang.

För automatiska verk bör boetten oftast vara över 30 mm, gärna 34.

Jag bedömmer ett urefter dess komponenter, helheten mao.

Har många olika sorters ur i samlingen. Gillar man mekanik och hantverk är det 1950-talet som gäller om man tar hänsyn till pris.

Var säger jag att man borde gilla kopior bara för att man inte dissar batteriverk?
Jag säger däremot att det känns så för min del.

Varför bör boetten vara över 30mm?
Jag räknar kallt med att du har informerat tillverkarna om detta.
En annan avvikande åsikt som jag tydligen besitter är att alla klockor bör vara 30mm och uppåt och absolut inget fel om klockan skulle vara 34mm oavsett typen av urverk.

Det finns givetvis gränser både uppåt och neråt, rent storleksmässigt och beroende på utformning, bara så att det är sagt.

Var säger jag att man borde gilla kopior bara för att man inte dissar batteriverk?
Jag säger däremot att det känns så för min del.

Varför bör boetten vara över 30mm?
Jag räknar kallt med att du har informerat tillverkarna om detta.
En annan avvikande åsikt som jag tydligen besitter är att alla klockor bör vara 30mm och uppåt och absolut inget fel om klockan skulle vara 34mm oavsett typen av urverk.

Det finns givetvis gränser både uppåt och neråt, rent storleksmässigt och beroende på utformning, bara så att det är sagt.
Orkar inte med ditt trolleri längre. Uppenbarligen är ditt enda kriterie mekaniskt verk för att det skall vara så. Det är väldigt långt ofrån vad vi diskuterar på ett klockforum.

Apapap, det finns många fina kinaklockor. En klocka behöver inte vara tillverkad i Schweiz för att vara något att hänga i granen.

Det finns med stor säkerhet fina kinaklockor.
ALS är ingen kinaklocka, men ej heller schweizisk.

”Kompletteringsklockor” kan jag gärna köpa till sambon i kvantiteter och vid vissa tillfällen så bör man kanske inte bära den dyraste klockan man äger.
Jag har bara svårigheten att betala 6-siffriga belopp för ett kvartsur.

Själv gillar jag ingeniörkonsten och tankeverksamheten bakom det mekaniska, även om det bara är copy/paste när det sätts i produktion.
Bakom kvarts krävdes det rätt mycket ingenjörskonst och tankeverksamhet;
https://klocksnack.se/threads/kvart...njär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/

Vintage kvarts är kul! Men det finns mycket fin modern kvarts vid sidan av massproducerade kinesiska och japanska lågprisverk.

caliber-GP13500.jpg
Grand-Seiko-SBGT241-SBGV238-9F-watch-2.jpg
F-P-Journe-Womens-Watch-Elegante-Quartz-Titanium-Gold-Platinum-aBlogtoWatch-34.jpg

Senast ändrad:
Orkar inte med ditt trolleri längre. Uppenbarligen är ditt enda kriterie mekaniskt verk för att det skall vara så. Det är väldigt långt ofrån vad vi diskuterar på ett klockforum.

Jasså, jag trodde ni diskuterade det mesta rörandes klockor.
Jag gillar mekaniken i klockor och tycker gärna man kan diskutera den.
Att jag sedan tycker att det tar emot att köpa ett kvartsur verkar få dig att må dåligt.
Jag beklagar å det grövsta

Det finns med stor säkerhet fina kinaklockor.
ALS är ingen kinaklocka, men ej heller schweizisk.

”Kompletteringsklockor” kan jag gärna köpa till sambon i kvantiteter och vid vissa tillfällen så bör man kanske inte bära den dyraste klockan man äger.
Jag har bara svårigheten att betala 6-siffriga belopp för ett kvartsur.
Kanske borde hålla mig borta härifrån eftersom jag antagligen är den mesta kvartskramaren på KS :hilarious:

Finns väldigt mycket kvarts som kan mäta sig med mekaniska ur både till finish, kvalitet, prestanda och pris.

Bakom kvarts krävdes rätt det mycket ingenjörskonst och tankeverksamhet;
https://klocksnack.se/threads/kvart...njär-girard-perregaux-laureato-del-1-2.33655/

Vintage kvarts är kul! Men det finns mycket fin modern kvarts vid sidan av massproducerade kinesiska och japanska lågprisverk.

caliber-GP13500.jpg
Grand-Seiko-SBGT241-SBGV238-9F-watch-2.jpg
F-P-Journe-Womens-Watch-Elegante-Quartz-Titanium-Gold-Platinum-aBlogtoWatch-34.jpg

Ja, visst är det en hel del ingenjörsarbete bakom kvartsuret och t.o.m avancerat sådant och det finns säkert väldigt fina sådana...bevisligen.
Jag tycker dock att det känns fel att köpa ett kvartsur när det börjar kosta relativt ansenliga mängder med pengar.
Om det är fel, är ju egentligen inte upp till vare sig dig eller mig. Då det egentligen bara är en känsla man köper i de flesta fall.
Som ”verktyg” så är nog inte mekaniska verk något vidare om man ser på ”prestandasiffror”.

För att gå tillbaka till damuren...
Marknaden är smalare på den sidan och man har ett mycket mindre urval på damsidan.
Sambon gillade Chopard Happy Sport 30mm (ref. 274893-5002) och även hon gillar mekaniska ur, av någon underlig anledning.
Hon har kollat runt på en massa olika klockor, men det är knepigt att hitta något.
Hon tycker dessutom att herrur rent generellt är snyggare på något sätt.

Kanske borde hålla mig borta härifrån eftersom jag antagligen är den mesta kvartskramaren på KS :hilarious:

Finns väldigt mycket kvarts som kan mäta sig med mekaniska ur både till finish, kvalitet, prestanda och pris.

Nej, varför ska du hålla dig borta härifrån.
Absolut inget fel med kvartsur, men personligen så hade jag inte lagt ner några större pengar på ett sådant.
Angående damur så finns det väldigt snygga kvartsur, men för mig blir det som att köpa en Porsche med Dieselmotor.
Jag skulle kunna köpa en dieselbil, men inte Porsche.

Ja, visst är det en hel del ingenjörsarbete bakom kvartsuret och t.o.m avancerat sådant och det finns säkert väldigt fina sådana...bevisligen.
Jag tycker dock att det känns fel att köpa ett kvartsur när det börjar kosta relativt ansenliga mängder med pengar.
Om det är fel, är ju egentligen inte upp till vare sig dig eller mig. Då det egentligen bara är en känsla man köper i de flesta fall.
Som ”verktyg” så är nog inte mekaniska verk något vidare om man ser på ”prestandasiffror”.

För att gå tillbaka till damuren...
Marknaden är smalare på den sidan och man har ett mycket mindre urval på damsidan.
Sambon gillade Chopard Happy Sport 30mm (ref. 274893-5002) och även hon gillar mekaniska ur, av någon underlig anledning.
Hon har kollat runt på en massa olika klockor, men det är knepigt att hitta något.
Hon tycker dessutom att herrur rent generellt är snyggare på något sätt.
Min fru har ett visst intresse i klockor. Hon har manuella, automatiska och kvarts. Hos henne är designen och utseendet det viktigaste. Här några av dem. Den som rullar mest är lustigt nog en kvarts, Two tone APn :)

CAE2B8C0-CFC1-4CD2-A150-323385A4E176.jpeg

Nej, varför ska du hålla dig borta härifrån.
Absolut inget fel med kvartsur, men personligen så hade jag inte lagt ner några större pengar på ett sådant.
Angående damur så finns det väldigt snygga kvartsur, men för mig blir det som att köpa en Porsche med Dieselmotor.
Jag skulle kunna köpa en dieselbil, men inte Porsche.
Smaken är som baken :) Fast om man skall jämföra klockor med Porschar så är nog kvartsaren fullfjädrad bensinare och en mekanisk diesel med tanke på prestandan. Om man skall dra jämförelser mellan fordon och klockor så är det rimligare med en kvartsare och en modern bil mot en mekanisk som är som ett ånglok ;)

Min fru har ett visst intresse i klockor. Hon har manuella, automatiska och kvarts. Hos henne är designen och utseendet det viktigaste. Här några av dem. Den som rullar mest är lustigt nog en kvarts, Two tone APn :)

CAE2B8C0-CFC1-4CD2-A150-323385A4E176.jpeg

Ja, hon har nog ett intresse som överstiger gemene mans/kvinnas intresse av klockor.
När vi kommer in på design, så börjar vi verkligen komma in på smaksak och då kan ju egentligen ingenting vara fel, då det är högst personligt.
Kul att din fru har intresse, då det inte är helt vanligt.
Patinerade klockor har sin tjusning tycker jag.

Smaken är som baken :) Fast om man skall jämföra klockor med Porschar så är nog kvartsaren fullfjädrad bensinare och en mekanisk diesel med tanke på prestandan. Om man skall dra jämförelser mellan fordon och klockor så är det rimligare med en kvartsare och en modern bil mot en mekanisk som är som ett ånglok ;)

Jodå, så kanske det är. Jag föredrar dock moderna bilar och ånglok till klockor :)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp