• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Enicar frågor

Hej. Finns det någon där ute som kan hjälpa mig identifiera modell, urverk, årtal osv.. av klockan.
Gärna en uppskattning av priset också.
Tack på förhand
 

Bilagor

  • enicar 2.jpg
    enicar 2.jpg
    30.8 KB · Visningar: 177
  • enicar 3.jpg
    enicar 3.jpg
    38.8 KB · Visningar: 167

URsinne

Audemars
2-Faktor
Det är svårt att se på de små bilderna vad det är för en. Det finns både manuellt uppdragna och automatiska, helstålboetter eller enklare kromade av likartad modell. De varierar mycket i pris beroende på utförande och även skick förstås.

Här är min (f.d:() 340 med AR 167-verk automat och 27 lagerstenar, fasetterat glas. Roliga klockor.

EnicF3w.jpg


Edit. Ungefärlig årgång går i alla fall att säga. De rör sig omkring 1970 - 75, ungefär.
 
Senast ändrad:

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ser ju riktigt fin ut. En MRO star jewels Automatic som det står på tavlan. Det verkar vara kromboetten dock. AR 165-167-verk brukar det vara, förgyllda, mönstrade. Väldigt trevliga klockor. Har sett ganska dåliga/slitna gå för 1500 på senare tid och den här ser som sagt riktigt bra ut. Den modellen börjar gå upp i pris om de som din är bra. Nånstans mellan 2 och 3000 kan det nog gå att få tippar jag trots att det inte är stålboetten och facetterade glaset, om det är en intressent som gillar stilen...
 
Hejsan!
Jag passar på att ställa en fråga oxå.
Har en omärkt klocka enligt bild, ej fungerande.
Lite roligt när man öppnar att se att det står Enicar på både verk och boettlock.
Gjorde Enicar omärkta klockor eller är det ett ihopplock?
Kan den vara militär?
Obs, inga antydningar på baksidan, det står ingenting där.
Nån som kan svara?
IMG_3219.JPG

IMG_3221.JPG

IMG_3223.JPG
 

DrKlocka

Audemars
Hejsan!
Jag passar på att ställa en fråga oxå.
Har en omärkt klocka enligt bild, ej fungerande.
Lite roligt när man öppnar att se att det står Enicar på både verk och boettlock.
Gjorde Enicar omärkta klockor eller är det ett ihopplock?
Kan den vara militär?
Obs, inga antydningar på baksidan, det står ingenting där.
Nån som kan svara?
IMG_3219.JPG

IMG_3221.JPG

IMG_3223.JPG
Skulle nog tippa på ihopplock eller tvättad tavla. Om du tittar noggrant så ser du också att trycket på Incabloc-texten är ganska klent.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hittade ingen dedikerad Enicar-tråd, men drar en chansning här - aktiv för inte så länge sedan, trots allt.
Ramlade på dessa båda - utan att egentligen veta så mycket om dem.

Den som är lite mindre "nikotingul" är 34 mm, och den gula är 36 mm.
Båda två har rutig krona - innebär det att det är kompressorboetter? ...och vad i hela fridens namn är, i sånt fall, en kompressorboett?
Inbillar mig att jag slöläste om detta i någon tråd, men verkar inte kunna hitta tillbaka till den.

Inte lyckats få av baksidan på någon av dem - har inte rätt öppnare.
Mutter och lim? Någon särskilt typ av lim som brukar funka bättre än någon annan?
Den mindre är lite (läs: väldigt) trött, och jag hade velat se om det är något uppenbart.

34 mm

IMG_2169.jpg


IMG_2171.jpg


IMG_2173.jpg


IMG_2175.jpg




36 mm

IMG_2176.jpg


IMG_2177.jpg


IMG_2178.jpg


IMG_2180.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
En sak man skall veta är att Enicar valde en speciell lösning (bajonettfattning) på sina Compressorboetter och du ser att det finns en etta och en nolla på baksidan på den ena och man skall inte vrida locket mer än detta avstånd och sedan skall locket dra rakt ut. Samma gäller den andra men här har man en annan typ av märkning och det finns en markering som skall matcha kronan när boetten är stängd.
 
Hallå! Är det någon som har lite kuriosa om denna?
Försöker hitta någon typ av "värdering" online men priset skiljer sig så otroligt mycket så känns svårt sätta ett pris på den. Någon här som vill sig på en gissning?
Enicar Sherpa 600 OPS..? Med box!
 

DrKlocka

Audemars
Hallå! Är det någon som har lite kuriosa om denna?
Försöker hitta någon typ av "värdering" online men priset skiljer sig så otroligt mycket så känns svårt sätta ett pris på den. Någon här som vill sig på en gissning?
Enicar Sherpa 600 OPS..? Med box!
Såldes en här för ett par år sedan för typ 7. Så kanske lite mer nu med box?
 
Topp