• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Enicar Submariner?

Jag har hittat en gammal Enicar med Submariner på urtavlan.Jag har aldrig sett en sådan förut. Är det en franken klocka eller bara en väldigt ovanlig modell!?

Jag vore tacksam om någon kan svara på detta:)
image.png
 
Är det bara jag eller ser loggan på tavlan knas ut? Vridringen ser väldig ny ut? Har du fler bilder @Andreas P ? Känner mig rätt förvirrad faktiskt...
Jag har bara dessa bilder. Jag tycker också loggan ser lite konstig ut men jag har för mig att jag sett den på fler Enicar. Jag förstår inte varför man skulle lägga energi på att förfalska en Enicar men man vet ju aldrig!
_20151130_210357.JPG
_20151130_210331.JPG
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om Enicar någonsin gjort en sån modell, borde man inte ha sett fler av dem isf?? Loggan ovanför enicar ser ju också lite skum ut, inte som den jag har på min iaf. textens vågighet skulle kunna bero på glaset men jag är ändå tveksam till att det där skulle vara äkta vara.
 
Om Enicar någonsin gjort en sån modell, borde man inte ha sett fler av dem isf?? Loggan ovanför enicar ser ju också lite skum ut, inte som den jag har på min iaf. textens vågighet skulle kunna bero på glaset men jag är ändå tveksam till att det där skulle vara äkta vara.
Det kan jag hålla med om om det inte är någon udda modell men det är väl inte så troligt. Fattar inte att man orkar göra en fake Enicar dom kostar ju inte direkt lika mycket som Rolex.
Det var därför jag ville kolla här med er vad ni har för åsikt innan jag slår till:)
 
Detta var konstigt antigen hade dom en period med dålig fantasi eller så är det någon som gillar att bygga ihop fake Enicar klockor men varför ödsla energi på det och inte kopiera något dyrare märke?! Man kanske Jan hitta några gamla Enicar kataloger och bläddra i!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Om Enicar någonsin gjort en sån modell, borde man inte ha sett fler av dem isf?? Loggan ovanför enicar ser ju också lite skum ut, inte som den jag har på min iaf. textens vågighet skulle kunna bero på glaset men jag är ändå tveksam till att det där skulle vara äkta vara.
Ungefär lika många du sett av Bulovas rymdklocka som gick för auktion för ett tag sedan? Hur ofta man sett dom är knappast ett mått för om de gjort eller inte gjort en sådan modell.
Vad gäller klockan ovan så skulle det vara trevligt med bättre bilder men den vågiga logotypen ger mig lite dåliga vibbar. Hoppas jag har fel :)
 

Mr Chance

Kalmar
Hm, kolla visarna på Enicar subben och jämför med de som sitter på min Ranger:
IMG_20150930_081817.jpg

Tycker dom är vääldigt lika. Vet inte vad jag vill ha sagt, kanske att den är ett ihopplock?
Edit: ser nu att sekundvisarens rektangel är annorlunda på Rangern, men de andra är mycket lika.
 

Btotheb

Omega
Kan inte särskilt mycket om gamla Enicar, men instämmer med föregående om att den utseendemässigt är fantastiskt häftig. Dock är ju även typsnittet för djup och submariner skrämmande likt gamla subs, vilket är lite suspekt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hm, kolla visarna på Enicar subben och jämför med de som sitter på min Ranger:
IMG_20150930_081817.jpg

Tycker dom är vääldigt lika. Vet inte vad jag vill ha sagt, kanske att den är ett ihopplock?
Edit: ser nu att sekundvisarens rektangel är annorlunda på Rangern, men de andra är mycket lika.
Nja, inte identiska. Finns ju fler liknande tex de på Longinescompressorn, Mulcocompressorn och äldre Gruen.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ungefär lika många du sett av Bulovas rymdklocka som gick för auktion för ett tag sedan? Hur ofta man sett dom är knappast ett mått för om de gjort eller inte gjort en sådan modell.
Vad gäller klockan ovan så skulle det vara trevligt med bättre bilder men den vågiga logotypen ger mig lite dåliga vibbar. Hoppas jag har fel :)

Jag är inte säker men tror ändå att det är rimligt att anta att dessa borde vara mer kända i och med det minst sagt uppenbara plagiatet av både Omega 300 och Rolex ? Jämför hellre med Bulovas AP ripoff. Men det fanns säkert många desperata dödsryckningar i samband med att quartzklockan slog ut många klassiska märken så säker kan man aldrig vara?!
 

Mr Chance

Kalmar
Nja, inte identiska. Finns ju fler liknande tex de på Longinescompressorn, Mulcocompressorn och äldre Gruen.
Korrekt. Bildgooglade lite nu för att jämföra och den som är mest lik av de tre du nämner är nog Longinescompressorn. Mulcon har en spets på timvisaren som de andra saknar. Men åter till Enicar. Jag tycker, som sagt, att den känns en aning svajig. Men jag är verkligen ingen expert på gamla Enicar, även om jag spenderat några timmar på att studera dem...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Korrekt. Bildgooglade lite nu för att jämföra och den som är mest lik av de tre du nämner är nog Longinescompressorn. Mulcon har en spets på timvisaren som de andra saknar. Men åter till Enicar. Jag tycker, som sagt, att den känns en aning svajig. Men jag är verkligen ingen expert på gamla Enicar, även om jag spenderat några timmar på att studera dem...
Håller med, någon känns fel. Han vara oanvända boetter som hittat ut och man gjort nya tavlor till dem?
 

KMS

Rolex
Såldes väl någon datejust liknande Enicar på KS nyss så inte helt omöjligt att dom har knåpat ihop en submariner dinka. Tycker iofs tavlan ser väldigt konstig ut. Enicar har ju gjort många dykare och inte många som liknar denna.
Vad säger @Ariste om denna?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Enicar DJn som såldes på KS hade likadan enicarlogga som suben. Boetten är också likadan. Min enicarlogga ser dock ut så här
image.jpeg
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Tycker den ser ut som ett hopplock av diverse modeller men kan ju vara riktig för det.

Deras Sherpa divers och chronos tycker jag är riktigt snygga men lyckas inte hitta någon.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Coolaste Enicardykaren är väl den som dykarna på Belos fick efter bärgningen av Vasa, gick en på Kaplans på klockkvalitén senast.
 

PJW

Audemars
2-Faktor

PJW

Audemars
2-Faktor
OnT: Hur matchar boetten rolexsubbarna? Inga kronskydd och finare grepp i vridningen och säkert massa fler saker som någon med bättre koll än mig kan se.. Tavlan, särskilt texten, är ju vääldigt lik.
 
Topp