• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Enicar, värde, modell och andra frågor.

WUTZA

Breitling
Hej, har ärt en gammal Enicar. Vad är den värd? Kan jag göra bandet kortare? Går den på batteri? Numret på baksidan är 380 002 001
ha det gött :D
IMG_20160730_195734.jpg
IMG_20160730_195737.jpg
IMG_20160730_195750.jpg
 

JohnDoe

Rolex
Japp den går på batteri. Bandet ser ut att vara ett "stretchband" som troligtvis inte är original eftersom det är för smalt. Svårt att korta sådana band och nya kostar inte många kronor. Värde och ålder vet jag inte.
 

WUTZA

Breitling
vad tror du det kostar för en urmakare att byta batteri, band/eller bara förkorta bandet?
 

JohnDoe

Rolex
De brukar väl ta en hundring för att byta batteri. Armband byter de nog gratis om du köper ett nytt av dem. Vill du ha ett likadant eller något helt annat? Kan tycka att ett läder skulle vara snyggt på den där.
 

JohnDoe

Rolex
Tycker det ser ut som det är fjädrande bandstift på klockan. Dvs pinnarna går att trycka ihop och ta bort ganska lätt. Är nog bra att byta till nya stift.
 

Martin Lovasz

Audemars
En riktigt läckerbit men jag tror inte det är alarm modellen.

I hittar du ett ESA 900.231 (900.911 om den har alarm) 7 juvelers analog/LCD verk. Dyra klockor det här då märken som Breitling men framförallt Heuer använd urveket flitigt på 70-talet.

Batteriet skall vara 344 (SR1136SW)
 

roloj

Cartier
2-Faktor
Riktigt juste klocka! Har ingen aning om klockans värde men jag hittade en servicemanual för de urverk som nämdes ovan:
http://www.awci.com/wp-content/uploads/watch-tech-guides/ETA-TECH-GUIDES-AWCI/900_911.pdf
Vilka typer av urmakare bör man välja för denna typ av klockor? Jag undrar eftersom jag har några åttiotalsdigitalare som jag inte vågar gå med till godtycklig urmakare. Kanske någon som kan rekommendera en specifik urmakare i Stockholm?
 

WUTZA

Breitling
Men är det någon som har ett svart läderband över som den är sugen på att sälja för en hundring eller nått?
 

WUTZA

Breitling
Och sedan ett extra inlägg för att jag ska komma upp i 20 inlägg så att jag kan lägga ut på köpes :) så ful är jag
 
Topp