• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Enkel reglering av urverk som går för fort eller tappar

koze

Panerai
2-Faktor
Jag har en känsla av att jag är sist i hela världen med att lära mig det här knepet, men efter att ha varit lite fundersam över varför min 114060 släpade 4 s/dygn (vilket är helt ok) så insåg jag att det till viss del hängde ihop med att jag alltid hade den "ståendes" på kronan över natten för att inte få repor på boetten av länken. Efter lite googlande hittade jag "simple regulating" som förr följde med som ett officiellt tips från Rolex. Nu lägger jag den på "rygg" över natten, och nu har den bara tappat 1 s/dygn.

Sorry om det här är allmänt känt, men förhoppningsvis kan någon annan nybörjare lära sig något nytt :)

Läs mer: http://www.fourtane.com/fourtane-blog/keeping-your-rolex-accurate

notice.jpg
 

CarlV

Cartier
Ska prova om det stämmer! Min Oris sackar 4 sec per dygn! Men sover med klockan på armen! I natt åker den av!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, du är nog ebay de sista. ;)
Att urverks tidhållning varierar beroende på position är allmänt vedertaget. För bästa resultat nattetid kan man köra klockan i en timegrapher för att se hur den beter sig i olika positioner.
 

koze

Panerai
2-Faktor
Ja, du är nog ebay de sista. ;)
Att urverks tidhållning varierar beroende på position är allmänt vedertaget. För bästa resultat nattetid kan man köra klockan i en timegrapher för att se hur den beter sig i olika positioner.

Att balansen beter sig olika beroende på position vet nog många, men jag är inte säker på att folk drar slutsatsen att man kan använda det som en justering. Kanske inte heller alla som har en timegrapher hemma, även om jag har önskat mig en i födelsedagspresent :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klart inte alla har en timegrapher, men urmakare brukar ju ha det, alternativt så kan man själv testa hur olika positioner påverkar gången under natten. Olika klockor reagerar olika på olika positioner.
 

WatchIT

Panerai
Metoden fungerar! Explorer 1 gick 4 sek för långsamt tutti. 10 dagar på högkant och den var 4 sek för fort istället. Nu blir det högkant igen ett par dagar. Det märkliga var att den helt plötsligt fortade sig 4 sek på 2 nätter efter ha tappat sammanlagt 1 sek sen slutet på april.

Hänger ni med? Jag blev lite yr själv av siffrorna ovan :D
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Min klocka går för fort, cirkus +15/s per dygn. Jag testade att ställa den på högkant inatt. Nu visar den en avvikelse på +9/s dygn! Tack för tipset
 

koze

Panerai
2-Faktor
Har äntligen fått min timegrapher, en snabb jämförelse av min Submariner 114060 och min Seiko SKX visar att Rolexen som väntat är extremt mycket mindre känslig för förändringar i vinkel och överlag går mycket jämnare. Men sen kostar den ju 40 gånger mer också :)

Överlag så varierar det upp till 5s/d i olika positioner. I mer avancerade maskiner kan man mäta snitt i alla 5 lägen.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    214.3 KB · Visningar: 65
  • image.jpg
    image.jpg
    240.7 KB · Visningar: 65
Senast ändrad:
Topp