• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Entusiastforum eller kommersiellt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

UncleBear

Panerai
Kanske är det lätt att det uppstår en viss förvirring, då det faktiskt inte finns någon information på KS som klargör hur det ligger till. Ganska många undrar men verkar obekväma med att ta frågeställningen öppet på forumet, det har sedan en tid funnits en aktör som driver forumet kommersiellt. Det handlar om den ekonomiska föreningen klocksnack, som beskriver sin verksamhet enl citatet nedan;



http://www.allabolag.se/7696321962/verksamhet

Inga konstigheter, men det vore kanske på sin plats att reda ut en del frågetecken;

Kan vilken medlem som helst på KS bli delägare i den ekonomiska föreningen, eller är föreningen enbart till för att sköta driften?

Kommer den ekonomiska föreningen att förbehålla sig rätten till att använda material som publicerats på forumet i kommersiella syften?

En hel del medlemmar har ställt upp med donationer för att driva och utveckla forumet, kommer man att få medlemskap i den ekonomiska föreningen eller någon annan form av kompensation för sitt tidigare stöd till forumet?

Tja, det kanske är dags att forumledningen utvecklar sina tankar och även ger en förklaring. Om inte annat så kanske det är bättre med transparens gentemot forumets medlemmar, än att det spekuleras hel vilt i onödan?
Äh, misstänker att du bara är ute efter ett kommersiellt syfte att sälja t-shirts.
image.jpeg

Kommer den i fler färger?
 

china

Torpare
Om vem som helst kan bli medlem i föreningen? Nej. Den är för oss som driver och grundat KS.

Bra då är den saken klar.

Kommersiella syften gällande postat material? Hur menar du? Exakt vad är det vi skulle kunna kapitalisera på?

Det finns väl redan nu en klausul i form av "Terms of Service and Rules" . Det kanske är läge att upplysa om att den ekonomiska föreningen förbehåller sig rätten att använda, publicera, eller återpublicera ditt innehåll i samband med tjänsten.

Du beviljar oss en icke-exklusiv, permanent, oåterkallelig och obegränsad licens att använda, publicera, eller återpublicera ditt innehåll i samband med tjänsten.

https://klocksnack.se/help/terms

Kompensation för att man frivilligt kunde donera till driften? Ja, forumet snurrar ju på.

Ja, det är väl trevligt. Och ni väljer naturligtvis om ni bara vill tacka bidragsgivare för kaffet, eller kompensera på något sätt.:)
 

Cryssarn

Rolex
Denke, Spencer66 och Daviden har skapat ett ställe där jag och alla andra kan köpa, sälja, byta, fråga, lära och ibland arrangerar dom diverse event. Inte en enda krona har dom krävt av oss medlemmar. Vem FAN bryr sig om det du babblar om? Dom lägger ner en massa tid och pengar på att driva forumet för våran skull. Det minsta vi kan ge tillbaka är vår respekt och uppskattning
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jösses China.. Jag minns när du tillförde. Har du så jävla svårt att komma över groll på internet? Lugna ner dig och börja diskutera klockor igen. För både din och alla andras trevnad. Jag har för mig att du en gång i tiden var intresserad av ämnet men vad vet jag?

Nu fiskar du bara för att bli bannad så du kan tycka ännu mer synd om dig själv. Jag känner mig hyfsat besviken då jag förr i tiden uppskattade din medverkan och försökte att stå upp för dig.
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Nej, det är jag inte. Det är bara magkänslan. Uppfattade dock aldrig några rättshaveristiska tendenser hos originalet och användarnamnet/kontot har man väl kvar även om man är mindre aktiv under någon period ?

Vänligen
Forumets undersköterska


Håller med dig angående magkänslan. Efter lite efterforskning verkar det dock som att originalet blivit bannad och hans användare omgjord till guest. Därav trådstarten jag länkade ang guest
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, det är väl trevligt. Och ni väljer naturligtvis om ni bara vill tacka bidragsgivare för kaffet, eller kompensera på något sätt.:)

Om man frivilligt donerar till driften av KS så tror jag inte att man förväntar sig någon annan kompensation än att forumet fortsätter att drivas på ett bra och användarvänligt sätt. :)
 

china

Torpare
Jösses China.. Jag minns när du tillförde. Har du så jävla svårt att komma över groll på internet? Lugna ner dig och börja diskutera klockor igen. För både din och alla andras trevnad. Jag har för mig att du en gång i tiden var intresserad av ämnet men vad vet jag?

Nu fiskar du bara för att bli bannad så du kan tycka ännu mer synd om dig själv. Jag känner mig hyfsat besviken då jag förr i tiden uppskattade din medverkan och försökte att stå upp för dig.

Låt oss fokusera på min person istället för att man nu missade eller valde att inte publicera den här informationen. Varför skulle jag förresten bli bannad för att ta upp information som är offentlig, skärp dig.
 

kmg

Patek
2-Faktor
Ja, arbetar t.ex. ett forum aktivt för konsumentupplysning så känns det väl bra med öppenhet/transparens?
Vi har nog lite olika syn på KS då. Jag ser det som ett nördigt forum för diskussion. Det finns ju ingen som kan säga vad helst galet vad utan att bli emotsagd. På vilket sätt arbetar själva forumet (läs de som driver det) med konsumentupplysning? Den upplysning du pratar om är enkom en restprodukt av nördars diskussioner.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Låt oss fokusera på min person istället för att man nu missade eller valde att inte publicera den här informationen. Varför skulle jag förresten bli bannad för att ta upp information som är offentlig, skärp dig.
Varför skulle de ha publicerat infon? Allt är ju obvious. Eller tror du folk tror att reklamen är gratis?

Skärp dig
 

china

Torpare
Varför skulle de ha publicerat infon? Allt är ju obvious. Eller tror du folk tror att reklamen är gratis?

Skärp dig

För att det är helt naturligt att ett forum upplyser om ägande/drift. Du inser t.ex. skillnaden i att ha gått från hobbyverksamhet till kommersiell drift där vem som helst kan ta del av framtida bokslut, vilket jag tycker är bra.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Att driva kommersiell verksamhet som förening är knappast det bästa sättet om man nu vill krama ur pengar så varför ens ställa en fråga du redan er svaret på @china? Vill man skära lite stålar så finns det bättre sätt och det vet du också.

Börja diskutera klockor igen så vi kan få någon glädje av din närvaro :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
- Märkligt att du som moderator uttrycker dig så. Det är ju bara för forumägarna att enkelt svara på hans frågor, som är relevanta och ingen kritik i sig.
Inte direkt chockerande att du hittade hit. Du och China kanske kan dela en öl och diskutera om det är aliens eller Illuminati som egentligen driver forumet. Ni skulle även kunna diskutera hur detta kassa forum kan utvecklas och hur ni skulle kunna styra upp det.

Edit: Jag ber om ursäkt, menar såklart "hur andra skulle kunna styra upp det".
 

china

Torpare
Att driva kommersiell verksamhet som förening är knappast det bästa sättet om man nu vill krama ur pengar så varför ens ställa en fråga du redan er svaret på @china? Vill man skära lite stålar så finns det bättre sätt och det vet du också.

Börja diskutera klockor igen så vi kan få någon glädje av din närvaro :)

Vem har sagt att det handlar om att "krama ut pengar"? Det hade väl varit hur enkelt som helst att ta det här rakt upp och ned på forumet när föreningen tog över driften.:)
 

Whedda

Rolex
Bra, men varför har ni då inte gått ut med informationen på forumet?

Är du intresserad av att veta hur det ligger till så är det väl snarare ditt ansvar att fråga forumledningen i ett PM. Detta känns mer som ett sätt att försöka skapa konspirationsteorier.

Då det är ett gratis forum att gå med i och det inte kostar att varken skriva eller läsa tycker jag admin förtjänar varenda krona de får in med tanke på hur mycket tid de lägger för att möjliggöra för forumet.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Vem har sagt att det handlar om att "krama ut pengar"? Det hade väl varit hur enkelt som helst att ta det här rakt upp och ned på forumet när föreningen tog över driften.:)
Fast jag kan inte se att det gör varken till eller ifrån.
Din fråga är ju om det är kommersiellt och svaret tycker jag du får i samma ögonblick som du ser att det är en ekonomisk förening. Således handlar det inte om någon kommersiell drift då målet inte verkar vara att tälja cash och det förstår du också. Du vill vara en nagel i ögat på de som driftar, så mycket förstår jag. Men varför när det nånstans från begynnelsen var du som drog en snedfylla och var rätt oskön.. Jag hade hoppats på att du gått vidare i och med att du återvände och var riktigt glad för att se att du fanns här igen med all din kunskap, hoppas du tänker om nu och faktiskt vill bidra till forumet med det vi faktiskt är här för, att diskutera klockor och lära av varandra.
 

china

Torpare
Är du intresserad av att veta hur det ligger till så är det väl snarare ditt ansvar att fråga forumledningen i ett PM. Detta känns mer som ett sätt att försöka skapa konspirationsteorier.

Då det är ett gratis forum att gå med i och det inte kostar att varken skriva eller läsa tycker jag admin förtjänar varenda krona de får in med tanke på hur mycket tid de lägger för att möjliggöra för forumet.

Nja, jag kan inte se hur jag själv eller någon annan debattör skulle vara ansvariga. De publikationer du skriver i yrkesmässigt är väl tydliga både med ägare/publicistiskt ansvariga, eller du kanske menar att den informationen är ovidkommande?
 

Camo00

Patek
...
Kommersiella syften gällande postat material? Hur menar du? Exakt vad är det vi skulle kunna kapitalisera på?
...
För att vara seriös och djävulens advokat en sekund?
Det förekommer ju att företag köper forum, ideella/privata siter och användare för att sprida vinklad information, då det av många anses vara bättre reklam, om det kommer från "vanliga" människor och inte från företag...
Här? Ett klockmärke, en AD eller en serviceverkstad? Nån annan intressent bakom alltihop, Scientologerna? Lite intressant fråga av ren princip ändå... :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För att det är helt naturligt att ett forum upplyser om ägande/drift. Du inser t.ex. skillnaden i att ha gått från hobbyverksamhet till kommersiell drift där vem som helst kan ta del av framtida bokslut, vilket jag tycker är bra.
Kan inte se att det är nödvändigt. Ser hellre att forumet har resurser för att utvecklas och växa än att de inte har det. Sen så tycker jag personligen att annonsering är en bra affärsmodell för kostnadafria tjänster. Mycket hellre detta än en avgift eller tiggande om donationer var och varannan dag.

Hur ofta möts du av förklarande meddelanden på andra sajter på internet? Bloggar, jämförelsesajter, innehållssidor mm? Gissningsvis väldigt sällan..

Jag tror inte att KS är en money machine. Jag hoppas att den kan bli det även om min kunskap i branschen säger mig att det förmodligen är väldigt dålig kompensation för tid och satsat kapital för de som driver det.

Visa lite uppskattning istället för att försöka starta något tråkigt. Om sen den ekonomiska föreningen ber om donationer eller pengar på annat sätt så är du förmodligen inte tvungen att betala om du inte vill.
 

china

Torpare
Fast jag kan inte se att det gör varken till eller ifrån.
Din fråga är ju om det är kommersiellt och svaret tycker jag du får i samma ögonblick som du ser att det är en ekonomisk förening. Således handlar det inte om någon kommersiell drift då målet inte verkar vara att tälja cash och det förstår du också. Du vill vara en nagel i ögat på de som driftar, så mycket förstår jag. Men varför när det nånstans från begynnelsen var du som drog en snedfylla och var rätt oskön.. Jag hade hoppats på att du gått vidare i och med att du återvände och var riktigt glad för att se att du fanns här igen med all din kunskap, hoppas du tänker om nu och faktiskt vill bidra till forumet med det vi faktiskt är här för, att diskutera klockor och lära av varandra.

Jag förstår ditt resonemang kring den ekonomiska föreningen, men utan att känna till stadgarna så var det inte givet om den var till för att enbart hantera driften eller om forummedlemmar kunde ansöka om delägarskap om man t.ex. uppfyllde vissa kriterier. Men nu är den saken besvarad och utredd.:)
 

M1984

Omega
Trodde detta va ett klockforum, inte ett forum om ekonomiska föreningar ?
Är väl fullständigt ointressant hur den drivs? Sålänge man kan gå in och läsa och skriva å se på fina bilder (på klockor) ! :)
 

Whedda

Rolex
Nja, jag kan inte se hur jag själv eller någon annan debattör skulle vara ansvariga. De publikationer du skriver i yrkesmässigt är väl tydliga både med ägare/publicistiskt ansvariga, eller du kanske menar att den informationen är ovidkommande?

Två ganska avgörande skillnader dock. En tidning du betalar för att läsa vs ett forum du helt gratis nyttjar.

Hade detta rört sig om att admin publicerade sponsrade artiklar utan att detta framgick vore det något helt annat då det bryter mot marknadsföringslagen. I nuläget är de annonser som finns just annonser och jag ser i ärlighetens namn inte vilken skyldighet man som forumägare har att gå ut med informationen för att man bildat en ekonomisk förening. Självklart bör de ha rätt att både få täcka sina kostnader samt tjäna pengar på att driva forumet. Sen är det smakfullt att kunna svara på frågor om någon undrar vilket jag tycker @Denke gjort med bravur.

Sen när blev Klocksnack public service och vad har vi bidragit med för att förtjäna en sådan?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Det finns väl redan nu en klausul i form av "Terms of Service and Rules" . Det kanske är läge att upplysa om att den ekonomiska föreningen förbehåller sig rätten att använda, publicera, eller återpublicera ditt innehåll i samband med tjänsten.



https://klocksnack.se/help/terms



Ja, det är väl trevligt. Och ni väljer naturligtvis om ni bara vill tacka bidragsgivare för kaffet, eller kompensera på något sätt.:)
Var du medveten om att du i praktiken skänkte dina Magnum Opus om kinesiska klockor till ägarna av KS när du postade dem här :D Fatta vad blåst du skulle vara om de säljer dem vidare? Alla dessa miljoner du skulle gå miste om... Vilket jävla samhälle, fy satan...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
- Riktigt pinsamt av dig som moderator tycker jag. Vad jag tycker om forumet lär ju rimligen framgå med all tydlighet av de inlägg och bilder jag postar. Hade jag inte gillat forumet hade jag ju inte gjort detta. Det verkar som om forumet behöver en ny moderator som modererar, moderatorn som inte kan vara hövlig och saklig...
En stor del av dina inlägg är ju gnäll om hur kass KS är och vad som kan utvecklas så det var lite chockerande och roligt att höra att du gillar KS, får mig dock osökt att fundera på hur du hade betett dig om du inte gillat KS. Kanske läge att du funderar över hur dina inlägg uppfattas?

Angående vad jag skriver utifrån att jag är moderator för en del på forumet så följer jag de regler som finns för forumet, varken mer eller mindre än andra medlemmar. Har du problem med det så kan du precis som vanligt anmäla inlägget eller vända dig direkt till admin.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp