• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Entusiastforum eller kommersiellt?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

meijlinder

Rolex
2-Faktor
Är väl inte en helt orimlig frågeställning det här? Med tanke på vad som hänt med ett par andra klockforum vad gäller försäljningar och dylikt tycker iaf jag att det är intressant hur KS drivs och i vilken form.
Fråga ställd och Denke har svarat. Sen mest bara massa spekulationer...
 

Galaxy

Rolex
party.png
 

china

Torpare
Två ganska avgörande skillnader dock. En tidning du betalar för att läsa vs ett forum du helt gratis nyttjar.

Hade detta rört sig om att admin publicerade sponsrade artiklar utan att detta framgick vore det något helt annat då det bryter mot marknadsföringslagen. I nuläget är de annonser som finns just annonser och jag ser i ärlighetens namn inte vilken skyldighet man som forumägare har att gå ut med informationen för att man bildat en ekonomisk förening. Självklart bör de ha rätt att både få täcka sina kostnader samt tjäna pengar på att driva forumet. Sen är det smakfullt att kunna svara på frågor om någon undrar vilket jag tycker @Denke gjort med bravur.

Sen när blev Klocksnack public service och vad har vi bidragit med för att förtjäna en sådan?

Tja, det finns väl en hel del som faktiskt betalat för att både läsa och posta på KS genom större eller mindre donationer under årens lopp? Men det handlade inte trådstarten om. Sedan tror jag att vi båda två är medvetna om att det publiceras sponsrade artiklar på många forum, och att det finns mer eller mindre avlönade debattörer som sitter i knät på olika företag/varumärken, s.k. handlare med affären på fickan m.m. ingen nämnd och ingen dömd. Det ligger väl lite i sakens natur att olika aktörer försöker tjäna en slant och marknadsföra sig eller sälja produkter på olika forum där kunderna flockas.

Hur är det med läsförståelsen här på forumet, egentligen? Såvitt jag förstår undrar @china över varför ledningen inte talat om för oss som använder forumet att de startat en ekonomisk förening (visserligen en helt ointressant frågeställning, om ni frågar mig...). Inget annat!

Så alla kommentarer som handlar om avundsjuka mot att ägarna eventuellt tjänar pengar på forumet eller att vissa inte skulle förstå företagandets villkor när det gäller kvitton och liknande, är ju tämligen malplacerade.

Det är väl inte svårare än så, och det är väl strunt samma hur intressant man upplever frågeställningen. Ointressant för vissa, kanske desto mer intressant för branschen och potentiella samarbetspartner. Ser man på utvecklingen i internationella Communitys så har ägarbyten publicerats ganska raskt och debatterats flitigt, jag ser faktiskt inte några nackdelar med att man som regel varit tydliga med vad som gäller, eller varför det skulle vara något negativt med att diskutera att KS tagit en ny kurs.

Att en man med det nicket kräver total transparens är ju hyfsat ironiskt! Får man väl ändå säga...

Hmm, suspekta och misstänkta maskerade figurer är givetvis alltid misstänkta per automatik.:)


Sedan ser jag ingen poäng med spekulationerna om min bannlysning. Håll i hatten nu alla konspirationsteoretiker, jag har faktiskt aldrig blivit bannad från forumet. Den som påstår annat får lov att bevisa den saken.

Simma lugnt.:)
 

marw

Panerai
2-Faktor
Kan inte förstå varför så många tror att Denke behöver en massa "hjälpryttare" för att svara på en enkel fråga. Ägarna ändrade formen i våras. China tycker det kunde gott informeras, så han ställer en del frågor. Denke svarar - saken är klar.
Önskar man privata svar så går det ju utmärkt att bjuda in till en privat konversation. Postar man i diskussionsdelen så tänker i alla fall jag att man anser att någon typ av allmänintresse föreligger och bjuder således in till diskussion. Ska vi följa din princip @Rivalen så förvanlas ju diskussionsdelen till en ganska trist avdelning. Jag tycker att det är en helt ok ton i denna tråd och ställvis ganska underhållande.
Beträffande ordet hjälpryttare; är du cyklist eller gillar du bara tysk vuxenfilm?
 
Senast ändrad:

Whedda

Rolex
Tja, det finns väl en hel del som faktiskt betalat för att både läsa och posta på KS genom större eller mindre donationer under årens lopp? Men det handlade inte trådstarten om. Sedan tror jag att vi båda två är medvetna om att det publiceras sponsrade artiklar på många forum, och att det finns mer eller mindre avlönade debattörer som sitter i knät på olika företag/varumärken, s.k. handlare med affären på fickan m.m. ingen nämnd och ingen dömd. Det ligger väl lite i sakens natur att olika aktörer försöker tjäna en slant och marknadsföra sig eller sälja produkter på olika forum där kunderna flockas.

1. Du kan inte jämnställa frivilliga donationer med obligatorisk medlemsavgift.

2. Varför jag nämnde sponsrade inlägg var för att det är en situation där man enligt lag skall vara tydlig med att artikeln publicerats mot betalning. Att man ändrat ägandeformen eller skapat en ekonomisk förening har man absolut inga skyldigheter att meddela på ett gratisforum. Eftersom annonserna är tydligt utmärkta och således inte fördold redaktionell text är det för mig omöjligt att se hur man inte kan förstå att forumet har intäkter från dessa.
Hur mycket dessa är på samt hur mycket ägarna tjänar har vi inte det minsta med att göra. Störs vi av dem eller hur forumet sköts är det vår fulla frihet att lämna.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tröttsam tråd.

Donerar jag pengar till barnen i Afrika så förväntar jag inte mig att denne mottagare av min donation kommer att stå och gräva ut stubbar ur min trädgård.
Donerade pengar är just det, donerade.

Ledningen får självklart ta sig en bärs om det nu hade varit så att jag faktiskt hade donerat något.
Men nu har jag inte det. Så, vad väntar ni på? Jobba ledningen!!!


Skämt åsido, jag håller med @Compiss
Du tillförde mycket till forumet förut China, många såg upp till dig, även jag.
Inte längre.
Du har inte förändrats, du är nog samma person som innan.
Det är bara det att ditt sanna "jag" har lyst igenom och nu har vi alla fått bilda egna uppfattningar om vad du egentligen är för person.
För min del så är det ingen jag ser upp till. Tyvärr.
Men jag lider inte av det, och säkert inte du heller.
 

china

Torpare
Tröttsam tråd.

Donerar jag pengar till barnen i Afrika så förväntar jag inte mig att denne mottagare av min donation kommer att stå och gräva ut stubbar ur min trädgård.
Donerade pengar är just det, donerade.

Ledningen får självklart ta sig en bärs om det nu hade varit så att jag faktiskt hade donerat något.
Men nu har jag inte det. Så, vad väntar ni på? Jobba ledningen!!!


Skämt åsido, jag håller med @Compiss
Du tillförde mycket till forumet förut China, många såg upp till dig, även jag.
Inte längre.
Du har inte förändrats, du är nog samma person som innan.
Det är bara det att ditt sanna "jag" har lyst igenom och nu har vi alla fått bilda egna uppfattningar om vad du egentligen är för person.
För min del så är det ingen jag ser upp till. Tyvärr.
Men jag lider inte av det, och säkert inte du heller.

Om du känner för att diskutera @China så föreslår jag att du startar en separat gnälltråd, om det känns angeläget och godkänns av patronaget. I det läget förbehålls givetvis rätten att både ge svar på tal och ge källhänvisningar även om det skulle råka handla om material från någon hemlig klubb som officiellt inte existerar, diskussioner i PM m.m. Inte för att jag ser poängen med en massa tjafs, men det börjar bli lite tröttsamt då tråden berör ett helt annat ämne, och bemötande av en del påståenden från min sida bekvämt nog bryter mot forumreglementet.

Förresten har jag inte ens koll på vem du är med tanke på allt snurrande med olika namn på adeln, inte menat som någon förolämpning då jag faktiskt inte varit särskilt aktiv på forumet en längre tid och inte hänger med i svängarna.
 

Jens

Greedo
Det här börjar likna något av ren desperation från din sida @china i den meningen att du måste veta allt och kräver komplett transparens från ett gäng som ger oss möjlighet att ägna oss åt och dela ett stort intresse som nästan alla av oss här har.
Vi delar med av oss av våra kunskaper och får svar på funderingar. Forumsponsorerna och kreativa medlemmar ger oss inblick och ger oss möjligheter att närvara vid gtg's och andra events. Vad finns det att klaga på och vad grundar sig ditt krav på transparens i?
Hur står det till med den själv, förresten? Är du själv helt transparent med vem du är när du surfar här t.ex?


J
 

china

Torpare
Det här börjar likna något av ren desperation från din sida @china i den meningen att du måste veta allt och kräver komplett transparens från ett gäng som ger oss möjlighet att ägna oss åt och dela ett stort intresse som nästan alla av oss här har.
Vi delar med av oss av våra kunskaper och får svar på funderingar. Forumsponsorerna och kreativa medlemmar ger oss inblick och ger oss möjligheter att närvara vid gtg's och andra events. Vad finns det att klaga på och vad grundar sig ditt krav på transparens i?
Hur står det till med den själv, förresten? Är du själv helt transparent med vem du är när du surfar här t.ex?


J

Nja, jag ställde några enkla frågor och det blev en storm i ett vattenglas. Jag tycker väl det är lite tröttsamt med påståenden och spekulationer om min person när svar från min sida skulle bryta mot etiketten för en viss forumavdelning. Jag har krävt noll och ingenting, utan ställt några frågor som man förövrigt valt att svara på. Jodå, med mig är allt bara bra, och du kämpar väl på med vintage?

Vad menar du med transparens för mig eller andra forumedlemmar som surfar på KS, någon ny regel som jag missat?
 

Jens

Greedo
Nja, jag ställde några enkla frågor och det blev en storm i ett vattenglas. Jag tycker väl det är lite tröttsamt med påståenden och spekulationer om min person när svar från min sida skulle bryta mot etiketten för en viss forumavdelning. Jag har krävt noll och ingenting, utan ställt några frågor som man förövrigt valt att svara på. Jodå, med mig är allt bara bra, och du kämpar väl på med vintage?

Vad menar du med transparens för mig eller andra forumedlemmar som surfar på KS, någon ny regel som jag missat?

Sliter på med gammalt mögel som vanligt. Eftersom detta kom att handla om transparens hos forumledningen så blev jag nyfiken på din transparens bara.
Min farfar brukade alltid säga "Den som har mest att dölja är ofta den som kräver flest svar".
Blev påmind om det när denna diskussion dök upp.


J
 

Mr Chance

Kalmar
...svar från min sida skulle bryta mot reglementet...
Det är ju på gränsen till korkat att fortsätta den här tråden men jag måste fråga.
Det är andra gången i den här tråden du påstår att vissa svar från dig skulle bryta mot reglementet och då blir jag såå nyfiken på på vilket sätt dina svar skulle bryta mot reglementet? Och vilka delar av reglementet skulle dina svar bryta mot?
 

china

Torpare
Sliter på med gammalt mögel som vanligt. Eftersom detta kom att handla om transparens hos forumledningen så blev jag nyfiken på din transparens bara.
Min farfar brukade alltid säga "Den som har mest att dölja är ofta den som kräver flest svar".
Blev påmind om det när denna diskussion dök upp.


J

Klok gubbe, jag har själv en farfar som var en kombination av besserwisser och en citatmaskin. Hans favoritfras var "man skiter inte där man äter", och användes flitigt för att tuta i en liten gosse att man uppför sig och inte käftar med kunderna i butiken även om man råkar ha rätt.:)
 

Jens

Greedo
Klok gubbe, jag har själv en farfar som var en kombination av besserwisser och en citatmaskin. Hans favoritfras var "man skiter inte där man äter", och användes flitigt för att tuta i en liten gosse att man uppför sig och inte käftar med kunderna i butiken även om man råkar ha rätt.:)
Vill inte vara den som är den, men du undviker att svara på min fråga.:)


J
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det är ju på gränsen till korkat att fortsätta den här tråden men jag måste fråga.
Det är andra gången i den här tråden du påstår att vissa svar från dig skulle bryta mot reglementet och då blir jag såå nyfiken på på vilket sätt dina svar skulle bryta mot reglementet? Och vilka delar av reglementet skulle dina svar bryta mot?
Jag anar en hemlig avdelning på KS med regeln att den inte får nämnas :cool:
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Klok gubbe, jag har själv en farfar som var en kombination av besserwisser och en citatmaskin. Hans favoritfras var "man skiter inte där man äter", och användes flitigt för att tuta i en liten gosse att man uppför sig och inte käftar med kunderna i butiken även om man råkar ha rätt.:)

Ordspråk är verkligen kul. Min favorit är: du ska inte stjäla mer än du kan bära. :)
 

china

Torpare
Det är ju på gränsen till korkat att fortsätta den här tråden men jag måste fråga.
Det är andra gången i den här tråden du påstår att vissa svar från dig skulle bryta mot reglementet och då blir jag såå nyfiken på på vilket sätt dina svar skulle bryta mot reglementet? Och vilka delar av reglementet skulle dina svar bryta mot?

Du vet vad jag menar, man talar inte om vissa saker som skrivits på ett visst ställe. Ett antal har blivit tillfälligt avstängda genom åren för att ha läckt, själv blev jag avstängd på obestämd tid för en viss debatt som du känner till väl. Jag är faktiskt inte ute efter att mucka eller tjafsa, men det känns väl lite lökigt med munkavle.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp