• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

EOL detektorn går igång även om jag byter batteri, vad är felet?

FilipGilliusson

Breitling
Hej,

Min far hittade hans gamla Certina DS från -92 som jag försöker få liv i. Men när jag bytte batteri på klockan så gick den fint i ungefär 10 sekunder därefter aktiverades vad jag tror det är, EOL (det som visar att batteriet håller på att ta slut), även fast jag precis bytt till ett nytt? Vad kan felet vara?

Förklaring:

Jag har bytt till ett nytt batteri och sekundvisaren går bara ett steg framåt ett steg bakåt ett steg framåt osv....
 

ilindinger

Omega
2-Faktor
När batteriet börjar ta slut så brukar detta indikeras med att sekundvisaren hoppar 2-5 sekunder åt gången. Klockan fortsätter däremot att hålla tiden som den ska. Det du beskriver låter som något annat problem. Sekundvisaren kanske fastnar? Tar den i minutvisare/timvisare?
 

FilipGilliusson

Breitling
När batteriet börjar ta slut så brukar detta indikeras med att sekundvisaren hoppar 2-5 sekunder åt gången. Klockan fortsätter däremot att hålla tiden som den ska. Det du beskriver låter som något annat problem. Sekundvisaren kanske fastnar? Tar den i minutvisare/timvisare?
Vad jag kan se så tar den inte i något, måste vara något problem som kräver extern hjälp eller hur?
 

ilindinger

Omega
2-Faktor
Vad jag kan se så tar den inte i något, måste vara något problem som kräver extern hjälp eller hur?
Ibland kan några dask med klockan mot handflatan göra susen. Om inte så kan du kika med din lokala uris. I de flesta lägen så byter de nog urverket om de är kört. Sällan så mycket som går att göra på kvartsverk vad jag vart med om
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Ibland kan några dask med klockan mot handflatan göra susen. Om inte så kan du kika med din lokala uris. I de flesta lägen så byter de nog urverket om de är kört. Sällan så mycket som går att göra på kvartsverk vad jag vart med om
Sitter antagligen ett ETA 955.xxx i eller liknande, och dessa går utmärkt att serva. Bra verk. Dock gör väl många urmakare bedömningen att det är mer lönsamt att bara göra ett verkbyte eftersom verken är relativt billiga.
 

Exxet

Rolex
Hej,

Min far hittade hans gamla Certina DS från -92 som jag försöker få liv i. Men när jag bytte batteri på klockan så gick den fint i ungefär 10 sekunder därefter aktiverades vad jag tror det är, EOL (det som visar att batteriet håller på att ta slut), även fast jag precis bytt till ett nytt? Vad kan felet vara?

Förklaring:

Jag har bytt till ett nytt batteri och sekundvisaren går bara ett steg framåt ett steg bakåt ett steg framåt osv....
Som jag har svarat i några andra trådar så kan du prova med att lägga klockan på något varmt ställe, t ex i fönstret när solen
tittar fram, ej för länge dock, kan bli ganska varmt i solen nu eller i byxfickan under dagen, kan göra att torra oljor blir mer
följsamma av värme, man kan också prova med en s k avmagnetiserare för att få sekundvisaren att hoppa fram.
Det här är bara korttidslösningar oftast men värt att prova.
 

FilipGilliusson

Breitling
Liten uppdatering, lät den tugga på fram och tillbaka när jag gick och la mig och nu verkar den funka fint. Får se hur länge den gör det haha!
 
Topp