• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Er erfarenhet av Bulova?

Vinnie

Breitling
Jag tänkte höra med er vad ni har för erfarenheter av Bulova och hur det är som märke i allmänhet?
Hur är det generellt sett i jämförelse med exempelvis Tissot?
Vad tänker ni angående märke?

Tankar, kommentarer, recensioner. Ja allt är av intresse att få ta del av.

Feel fre att dela med er :)

M V H
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Min lilla erfarenhet säger mig att Bulova har en ganska anrik historia och är väl helt ok ansedda bland vintage ur men deras nyare modeller håller väl inte riktigt samma klass. Dock inte sagt att det är något fel med dem. Spelar i mina ögon i samma liga som tex Tissot men Tissot vinner nog lite på att de fortfarande är "swiss made" och har en del bättre modeller i deras högre segment kanske.

Är du ute efter en tuff kvartsare eller något roligt till sommaren funkar de finfint säger jag. Deras Accutron linje är iofs rätt ball också.

Edit: Kanske är Precisionist linjen som är ball. Quartz med flytande sekundvisare hur som helst. :)
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Jag säger som föregående - Anrikt, och med mycket historia, bland annat första elektroniska klockan (accutron), och många extremt cool klockor baserat på detta verk från 60-talet. Sen blev de lite omsprungna av kvarts-klockorna, och på senare år har de mest producerat vad som i mitt tycket mest ser ut som plastiga parfymklockor, däribland ett par som är irriterande lika big bang och pelagos. Inte så allvarligt, kanske, men det sänker hela märket för mig, på samma sätt som squale 20 atmos och glycine combat sub.

98B199.png


98B203.png


Med det sagt, så kommer min nästa klocka med största sannolikhet vara en bulova. De har nyligen lanserat en Accutron II serie, där alla klockor har nickningar till deras ursprungliga accutron, och alla har ett modifierat precisionist-verk med flytande sekundvisare. Högre frekvens än automat (8Hz, har jag för mig), men inte riktigt i klass med springdrive (24Hz?).

Jagar du vintage kan det vara bra att känna till att accutron (stämgaffelverk) är ökänt svåra att reparera om något går snett, och att det finns väldigt mycket franken ute, speciellt bland space-view klockorna (vilka iofs ursprungligen var franken). Automatarna bör inte vara några konstigheter.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Haj!

Har en Precisionist Claremont (96b129) med det fina precisionistverket i, enligt Bulova själva skall det ligga på ±10sek/år, därav namnet antar jag.
Flytande visarna = 57600bph (16 hacks/sek) jämfört med exempelvis Seiko Spring Drive eller Zenith El Primero som ligger på 36000bph (rätta mig gärna om jag har fel någon).

Och precis som sagt tidigare så har väl Bulova tappat sitt rykte lite på senare år men tycker fortfarande det är väldigt prisvärda klockor med bra kvalité.

Bifogar en bild på min :)



Och hittade detta klipp på youtube där man få se verket in action:
 
Topp