• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Er första "dyra" klocka. Hur la ni upp sparandet?

sweedee

Cartier
Använde ni någon slags kalkyl? T.ex. 30% av lönen ett visst antal månader eller liknande?

jag vet även att vissa är i ekonomiska situationer där ett sparande inte behövs för klockköp men denna fråga riktas ej till er hehe.

Följdfråga om ni tog ifrån ett redan existerande sparande; Hur många % av er brutto månadslön kostade den?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Beggad Jupiter pilot år -91, inte så mkt stålars, femtusen om jag inte missminner mig så jag betalade direkt från lönen för det var nämligen på den tiden försvarmakten betalade ut lön till sina kadetter på OHS.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Inte heller någon direkt plan. Ser till att det finns så pass mycket kapital innan att inköpet inte påverkar mer än lokalt ekonomiskt sett. Dock ej heller köpt nåt över 15 ännu. Men å andra sidan innehåller lådan så mycket att det lätt räckt till en Sub om allt lagts på ett kort. Räkna med att gränsen för vad som känns acceptabelt kommer att flyttas fram och att du kommer att bli fartblind. Garanterat.
 

Chattras

Cartier
För min del hade jag aldrig lagt mina sista sparade slantar på en klocka. Risken är för stor att den kommer behöva avyttras alldeles för billigt om något oväntat uppstår. Hur bra andrahandsvärde en Rolex Sub än har så blir det kasst om man måste sälja och inte har tiden till sin fördel.

Personligen skulle jag nog vilja ha åtminstone lika mycket kvar som klockan kostade för att inte hamna i ekonomiskt trångomål på grund av mitt klockköp. Dock är detta min högst personliga åsikt och folk gör givetvis som dom vill.
 

M.U

Rolex
Spanade in rätt ur, kände mig för på den hos ad/vänner och sedan sparade så mycket jag kunde. Då jag är relativt ung så är det tyvärr inte lika lätt att spara då man är "ung och dum" och går ut o bränner en del dollare$ på krogen, men ack så nöjd man är när man har klockan!
 

Tre333

Cartier
Sparande som använts t inköp. Så som klockor och andra ting. Mkt mkt bättre än lån etc!


Sent from my iPad using Tapatalk
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Min första "dyra" klocka kostade ca 25' har jag för mig. Jag hade arbetat ett par år och sparat löpande. Inte med ett givet mål, utan för att det alltid är vettigt att spara.

Kommer ihåg att det var ett dyrt inköp för mig då. Med mycket funderande och velande och klämma-känna på klockor i olika butiker innan jag kom till skott.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Pengarna fanns, det var mer en mental spärr att handla en begklocka för över 30000kr. Efter den var det ett visst motstånd att köpa en till dyrare klocka, men det gick också till slut. :)
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Första dinkan av nån kvalité, kostade 12t och jag betalade av sparade pengar, efter att ha konsulterat hustrun, får jag erkänna. Det var rätt mycket stålar då, på en halvtaskig juristlön. Sedan dess alltid sparade pengar och med hustruns välsignelse. Krävde dock att hon fick en Omega till sig själv först. Kul muta :)


Skickat från iPhone
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Spar inte aktivt till klockor men går ganska mycket plus nästan varje månad samt har haft väldigt bra avkastning på börsen de senaste åren. Så har köpt när jag tycker jag har "lagom" mycket pengar liggande och hittat något jag vill ha.

På din andra fråga så motsvarar den dyraste klockan jag har köpt ca 2 månaders bruttolön.
 

Hugii

Audemars
Vaddå spara? Bara att skaffa barn och sen bränna barnbidrag heh.. skojar.

Man måste spara oavsett vad det gäller. Sen kan man ta en del av kakan och spendera på klovkan/or utan att det ska påverka den kortsiktiga ekonomin. Hade aldrig köpt en klocka och hoppats på att inget oväntat inträffar. Man ska alltid klara av oväntade kostnader om 1-2 prisbasbelopp utan att behöva avyttra egendom, lösöre eller blanda in banken.
Undvik lyxfällan är mitt motto :)
 

JAkesson

Omega
Min första riktiga klocka som jag själv köpte kostade mig ca 70% av en månadslön brutto. Jag är extremt sparsam normalt så lägger inte utan specifikt till klockor men sparar ju ändå så att säga. Köpa klockor är mer en investering (pengar eller självkänsla) och när det känns rätt slår jag till.
 

Kim

Panerai
Sparande under några år för att kunna köpa ett finare/dyrare ur till mig själv i 30-års present. Klockan blev en Grand Carrera. Nuförtiden när windern nästan är full spar jag inte lika mycket av lönen för nya klockköp. Finns andra saker livet man kan lägga pengarna på... :)
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Sparade inte alls, drog bara iväg och köpte den för pengar som fanns på banken, var väl delvis lön, delvis sparade pengar från jag vet inte vad. :D
Jävla lök! Så kan du ju inte svara i denna tråd. Det är inte konstruktivt och det får dig att framstå som en simpel korv.
Du kanske har otur när du tänker(?)


WOLFPACK
 

Apansson

Torpare
Jävla lök! Så kan du ju inte svara i denna tråd. Det är inte konstruktivt och det får dig att framstå som en simpel korv.
Du kanske har otur när du tänker(?)


WOLFPACK
Ja men det var ju så... Mitt klocknörderi började inte genom att verkligen spara till det. Jag hade pengar på banken som jag helt plötsligt bestämde mig för att köpa en klocka för!
 
Topp