• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Er keeper med affektionsvärde

UNO

Panerai
Bryter av tråden med m i n erfarenhet av ren välmening.
Inför en stor prövning i en tid av kaos; jag hade cancer och efter akut operation var det dags för tre månaders tung cellgiftsbehandling. För att skingra tankarna klev jag in på Nymans för att kolla på en Rolex med tanken att den köper jag när jag är klar, mao om jag överlever. Jag hade då en guld Chopard Millemiglia på brunt skinnband.
I någon form av förberedelse hade jag under dagen låtit frisören köra maskinen så nära som det var möjligt, min tanke var att vänja lite och inte behöva grina över att håret föll av. Trots att jag såg ut som en rysk cellkamrat fick jag oklanderlig service hos Nymans, bättre än många ggr när jag kommit i kostym. Året efter fick jag en Datejust av mina supportrar och varje gång jag tittade på klockan kunde jag känna ödmjukhet över att få leva och också lite stolthet.
Några år senare när det var motigt satte jag upp målet med en 16613 när jag var i mål med de uppgifter jag hade framför mig, dessa var som en vägg; livet var verkligen inte kul. Med Datejusten och 16613n växelvis på handleden som medaljer på en veterans bröst men en dag tog det stopp. Det var som när Jesus sa till den lame "Stig upp, ta din bädd och gå hem !", Jesus befriade den lame från den historia och de förväntningar som just förlamade honom. Jag var tvungen att gå vidare, befrielsen av att sälja dessa Rollar var stor, befrielsen av att inte ständigt påminnas om det jobbiga, om hoten var avgörande kunna komma vidare.
Att projicera känslor genom saker kan vara både bra och dåligt men om man gör det måste man vara beredd att göra det fullt ut med allt vad det innebär och när det tar emot så är en klocka bara en sak.
 

jsb

Cartier
2-Faktor
Morfars förtjänstklocka

MIjrVJn.jpg
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Bryter av tråden med m i n erfarenhet av ren välmening.
Inför en stor prövning i en tid av kaos; jag hade cancer och efter akut operation var det dags för tre månaders tung cellgiftsbehandling. För att skingra tankarna klev jag in på Nymans för att kolla på en Rolex med tanken att den köper jag när jag är klar, mao om jag överlever. Jag hade då en guld Chopard Millemiglia på brunt skinnband.
I någon form av förberedelse hade jag under dagen låtit frisören köra maskinen så nära som det var möjligt, min tanke var att vänja lite och inte behöva grina över att håret föll av. Trots att jag såg ut som en rysk cellkamrat fick jag oklanderlig service hos Nymans, bättre än många ggr när jag kommit i kostym. Året efter fick jag en Datejust av mina supportrar och varje gång jag tittade på klockan kunde jag känna ödmjukhet över att få leva och också lite stolthet.
Några år senare när det var motigt satte jag upp målet med en 16613 när jag var i mål med de uppgifter jag hade framför mig, dessa var som en vägg; livet var verkligen inte kul. Med Datejusten och 16613n växelvis på handleden som medaljer på en veterans bröst men en dag tog det stopp. Det var som när Jesus sa till den lame "Stig upp, ta din bädd och gå hem !", Jesus befriade den lame från den historia och de förväntningar som just förlamade honom. Jag var tvungen att gå vidare, befrielsen av att sälja dessa Rollar var stor, befrielsen av att inte ständigt påminnas om det jobbiga, om hoten var avgörande kunna komma vidare.
Att projicera känslor genom saker kan vara både bra och dåligt men om man gör det måste man vara beredd att göra det fullt ut med allt vad det innebär och när det tar emot så är en klocka bara en sak.


Fint skrivet och skönt att höra att det gick bra.
 

vekktah

Cartier
Lyckas inte få upp nån bild men min analoga aqualand, min oris BC3 regulator, min 114060 (dotterns årtalsklocka) och just nu känns det som att jag aldrig kommer skiljas från min bell & ross 02 - 92 faktiskt.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Det känns som de flesta klockor blir keepers för mig, men här kommer mina två mesta keepers.

JLC Memovox. Min pappa köpte den för sin första lön runt 1960. Jag tog över den för 10 år sedan och renoverade den.

daSAHI4.jpg



GMT Master 2, 40 års present från min fru, mamma och mig själv.

ZJaU08p.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Denna har inte ett namn ens, och den är inte värd ett piss! Men den har tillhört min morfar så den kommer för alltid ha första platsen i min samling!

 

Ricrob

Patek
Vågar inget lova men det känns som denna kommer bli en keeper, med enda affektionsvärdet att den är min första (men inte sista Rolex). Dessutom är det i mina ögon den snyggaste och mest prisvärda allroundklocka man kan äga. Grabben min är galet impad av den, så det kommer bli en mycket uppskattad present en dag. :)

icjP9Gw.jpg
 

Bodén

Panerai
Farfar förlorade kampen mot cancer för dryga 20 år sedan, vilket innebär att jag enbart har vaga minnen av honom på grund av min vid tilfället ringa ålder. Mitt klockintresse väcktes dagen då jag fann hans guldklocka i föräldrahemmet. Det ironiska med klockan är att han fick den av företaget som enligt vissa kostade honom livet, på grund av gifter i produktionen. Nämner inte företagets namn då dessa uppgifter aldrig är bekräftade. Farsan blir dock alldeles salig när han ser mig bära den, vilket jag enbart gör vid högtider. En familjeklenod som naturligtvis aldrig skall säljas.

vy7y4atu.jpg


Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Den här. Var en studentpresent av min far. Då jag tidigare aldrig visat större intresse för klockor lyckades han pricka in något jag ännu inte visste att jag saknade. Jag minns den överraskande glädjen när jag öppnade lådan. Trots att jag kanske har något andra preferenser på klockor idag kommer denna aldrig lämna mig.
HnViZ4C.jpg
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Den här. Var en studentpresent av min far. Då jag tidigare aldrig visat större intresse för klockor lyckades han pricka in något jag ännu inte visste att jag saknade. Jag minns den överraskande glädjen när jag öppnade lådan. Trots att jag kanske har något andra preferenser på klockor idag kommer denna aldrig lämna mig.
HnViZ4C.jpg

Den där va cool!
 

Jonaz

Rolex
På vår första gemensamma utflykt 1999 i köpenhamn hamnade vi vid ett skyltfönster. Där stod vi och drömde en stund och min blivande hustru pekade ut den klockan som hon helst av allt skulle vilja ha. Hör mig själv säga "den får du när du fyller 30". Hon frågar artigt tillbaka, "vilken vill du ha på din 40 års dag?" Det gick några år, en dotter dök upp och vips, en kväll satt hon där med en kartong i knät. Kl 00.01 den 28 sept fick hon sin Alter Ego. ( succé såklart, speciellt med diamant/ pärlemo-tavlan )

Nästan tio år efter köpenhamnsresan var det min tur... Tack och lov inte den ursprungliga TH link chrono ( hon hade gjort noggrann research och hållt ett antal förhör innan ) En Monaco!

Det skulle förvåna mig stort om någon av dem fick lämna frivilligt.

nega5e2u.jpg



iPhone | Tapatalk
 

Obeedoobe

Friends of KS
Den där var riktigt fin!och en fin historia :), är länken också från farfars tid?

Tackar. Hade gärna väntat på den klockan i ytterligare 20 år. Den har mestadels legat och tryckt i ett bankfack. En 40 års present till farfar från farmor 1964. Länken är från farfars tid, finns även box och inköpskvitto:).

Mvh
 
  • Like
Reactions: PIC
U

urinvånaren

Guest
Tackar. Hade gärna väntat på den klockan i ytterligare 20 år. Den har mestadels legat och tryckt i ett bankfack. En 40 års present till farfar från farmor 1964. Länken är från farfars tid, finns även box och inköpskvitto:).

Mvh

Unikt och roligt, håll hårt i den!
 
Topp