• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Era erfarenheter av hur olika märken ser på service av vintageklockor

fc2

Rolex
Hej

Fick idéen från en anan tråd men detta är också något som jag funderar kring när jag väljer vilka klockor som är värda att inhandla.

Jag har ännu inte skickat någon klocka till tillverkaren för service men det är något som kommer att behöva göras i framtiden i och med att jag är en sucker för Omega cal. 321 som Bienne slutat leverera delat till. Jag har hört en del skräckhistorier kring Omegas service om putsade boetter, utbytta visare och tavlor samt hiskeliga priser men jag har även hört om väldigt professionellt bemötande. Leveranstider på 6-12 månader verkar vara standard så där har folk slutat ge upp att klaga. Däremot ska Omega lyftas fram lite extra för de tar sig i alla fall an alla klockor som kommer in något som andra helt enkelt inte gör.

Så låt höra era solskenshistorier, eller skräckhistorier för den delen, angående hur märken behandlar vintagekunder.Vad har varit bra/dåligt, hur var väntetiden och vad fick du betala i slutändan? Fick du tillbaka delarna som byttes ut och bytte fabriken ut delar du inte ville?

fc2
 

Whedda

Rolex
Jag tror just Omega är ett av få märken där man faktiskt tjänar på att även i långa loppet besöka en gubbe i en skrubb (fristående urmakare). Finns många med stor kompetens inom deras verk ofta med kontakter för att hitta delar till gamla klockor etc och skillnaden i framför allt tid och även pris är enorm.
 

fc2

Rolex
Har hört om allt från 10k för en Omega cal. 321 (6 månaders väntetid) till 150k för en 30-tals PP med 3 års väntetid. Tilläggas ska att i det senare fallet gick inte kunden vidare med den servicen...

En annan fråga som är minst like viktig i all detta är hur pass mycket som byts och poleras. Det är många gånger viktigare än kostnaden. Eller som i fallet med en del Rolex, att de inte servas av fabriken öht.
 

Boris Balkan

Fark you!
150 tkr för svc? :nailbiting:

Beklagar att det är jag som ställer frågor istället för att kunna erbjuda dig någon info. Vad är det för fel på Omegas poleringar då.
 

Whedda

Rolex
Har hört om allt från 10k för en Omega cal. 321 (6 månaders väntetid) till 150k för en 30-tals PP med 3 års väntetid. Tilläggas ska att i det senare fallet gick inte kunden vidare med den servicen...

En annan fråga som är minst like viktig i all detta är hur pass mycket som byts och poleras. Det är många gånger viktigare än kostnaden. Eller som i fallet med en del Rolex, att de inte servas av fabriken öht.

Är väl viktigt att skilja på service och reparation. Jag vågar nästan lova att det inte rörde sig om en standardservice med rengöring och byte av oljor för 150k utan snarare delar som behövts bytas? Då Patek har som policy att ALLTID kunna laga din klocka kan de teoretiskt behöva tillverka delarna på nytt vilket inte är gratis. Sen gör det ju inte saken bättre för ägaren men förhoppningsvis så är en Patek från 30-talet värd rätt mycket mer än 150k. Inte alltid men förhoppningsvis...

Det ligger på ca 8k för en manuell Rolex Daytona så helt "orimligt är det ju inte med tanke på ålder och typ av verk. Sen är det ju fabrikservice och inte fristående vilket också i regel är dyrare. Även här är det såklart intressant att veta om det rör sig om vanlig helservice eller bytta delar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är väl viktigt att skilja på service och reparation. Jag vågar nästan lova att det inte rörde sig om en standardservice med rengöring och byte av oljor för 150k utan snarare delar som behövts bytas? Då Patek har som policy att ALLTID kunna laga din klocka kan de teoretiskt behöva tillverka delarna på nytt vilket inte är gratis. Sen gör det ju inte saken bättre för ägaren men förhoppningsvis så är en Patek från 30-talet värd rätt mycket mer än 150k. Inte alltid men förhoppningsvis...

Det ligger på ca 8k för en manuell Rolex Daytona så helt "orimligt är det ju inte med tanke på ålder och typ av verk. Sen är det ju fabrikservice och inte fristående vilket också i regel är dyrare. Även här är det såklart intressant att veta om det rör sig om vanlig helservice eller bytta delar.
Manuell Daytona för 8'? Trodde de gick under Rolex specialavdelning och kostade pengar... Basservice på min Midas gick på 10' och det är ett okomplicerat verk. Sedan gjorde Rolex kaos med min Midas, men det är en annan historia...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Lämnade in i maj då länken gått sönder. Skickade genom Bergströms ned den till Rolex. De quotade typ 28' för allt ink polering. Ville ha fabrikspolering då den var fulpolerad sedan tidigare. Kom nyligen tillbaka opolerad men Bergströms och Rolex hävdade att den var polerad. Jag stod på mig så nu är den nere hos dem igen. Rolex sade att de kanske glömt det då vi frågade en andra gång. Lagom seriöst...
 

Camo00

Patek
Lämnade in i maj då länken gått sönder. Skickade genom Bergströms ned den till Rolex. De quotade typ 28' för allt ink polering. Ville ha fabrikspolering då den var fulpolerad sedan tidigare. Kom nyligen tillbaka opolerad men Bergströms och Rolex hävdade att den var polerad. Jag stod på mig så nu är den nere hos dem igen. Rolex sade att de kanske glömt det då vi frågade en andra gång. Lagom seriöst...

Note to self: Dokumentera klockan med högupplösta makrobilder innan service...
 

par

Patek
2-Faktor
Lämnade in i maj då länken gått sönder. Skickade genom Bergströms ned den till Rolex. De quotade typ 28' för allt ink polering. Ville ha fabrikspolering då den var fulpolerad sedan tidigare. Kom nyligen tillbaka opolerad men Bergströms och Rolex hävdade att den var polerad. Jag stod på mig så nu är den nere hos dem igen. Rolex sade att de kanske glömt det då vi frågade en andra gång. Lagom seriöst...
Tråkigt att höra, ännu tråkigare att man får ta en diskussion med några som ska vara experter utan att bli trodd.
 

fc2

Rolex
Borde in servicar a la 28k sänka andrahandsvärdet på en klocka? Om jag jämför med en lättservad klocka från samma år (fast kanske annan tillverkare) så är en billig service något som väger starkt när jag väljer.
 

Whedda

Rolex
Manuell Daytona för 8'? Trodde de gick under Rolex specialavdelning och kostade pengar... Basservice på min Midas gick på 10' och det är ett okomplicerat verk. Sedan gjorde Rolex kaos med min Midas, men det är en annan historia...
Nja...Kan självklart inte svara på om det gäller alla Manuella Daytonas och om det gäller vid fabriksservice men Rob E tar som AD ca 8k för service av gammeldaytonas. Skall det bytas delar finns det självklart stor risk att det blir dyrare vilket jag också menade angående patekservice för 150k.
 
Topp