• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

ERA Prometheus - en Tourbillon för runt 15tkr??

Hej KS
Såg youtube-reklam nyss, det är ju helt underbart vackra tourbillon klockor till otroligt bra pris!
Blir alltid misstänksam när det ser ut att vara otroligt bra, men videon på sidan påstår att det är på grund av en konspiration att Tourbillon kostar så mycket.
1638821586129.png

Innan jag springer ut och köper en sådan (eller en Seagull Tourbillon) är det någon som köpt - eller vet något om tillverkaren ? :)
Stämmer det dom säger i videon om konspirationen?
1638821820196.png
1638821852157.png

Två grejer värda att ha i åtanke innan du slår till:

En tourbillon är en värdelös komplikation helt utan praktiskt nytta. Det är 100% något emotionellt, gör en seagull-tourby att det rycker i baguetten - by all means! För mig är den ganska sval.

Mekaniska klockor behöver förr eller senare en service för att hållas vid liv. Om X antal år när det uppstår ett service-behov på denna, är du då villig att slanta upp tusenlapparna? Eller är det bara en disponibel slit & släng-klocka? Är detta verkligen vad mekaniska klockor ska representera? För mig är det snarare motsatsen.

Instämmer helt i ovan. Och OM man verkligen vill ha den typen av komplikation finns det dels intressantare sådana och framförallt är det väl nästan att krav att tillverkaren är intressant i grunden. Att köpa en konstruktions/service mässigt dyr komplikation av en ointressant tillverkare känns som att få kristallkaraff i baksätet på en Dacia. (Som i sig är ett befogat bilmärke till rätt syfte)

Två grejer värda att ha i åtanke innan du slår till:

En tourbillon är en värdelös komplikation helt utan praktiskt nytta. Det är 100% något emotionellt, gör en seagull-tourby att det rycker i baguetten - by all means! För mig är den ganska sval.

Mekaniska klockor behöver förr eller senare en service för att hållas vid liv. Om X antal år när det uppstår ett service-behov på denna, är du då villig att slanta upp tusenlapparna? Eller är det bara en disponibel slit & släng-klocka? Är detta verkligen vad mekaniska klockor ska representera? För mig är det snarare motsatsen.
Men "utan praktiskt nytta" kan man säga om alla klockor, "koLLa MObilEn isTälLEtt" brukar ju folk säga generellt. Så jag tycker inte att det är en valid anledning.
För mig är det mekaniska så väldigt vackert :)
Det är ju inte logiskt att köpa klockor utan definitivt emotionellt - annars skulle man lägga pengarna på investeringar för ens/familjens framtid istället (och köpa en Casio F-91W!).

Vad ska mekaniska klockor istället representera? Jag är faktiskt nyfiken.
Tack för tipset om att den kommer behöva serveas (dyrt) om X antal år - kan tänka mig det pga komplikationen, men jag tänker att tourbillon är för speciella tillfällen.
Har andra "daily" klockor.

Och OM man verkligen vill ha den typen av komplikation finns det dels intressantare sådana och framförallt är det väl nästan att krav att tillverkaren är intressant i grunden.
Intressantare? Vilka då? Tips pls!
För mig spelar inte tillverkaren så stor roll, jag bryr mig mycket mer om hantverket och kvalitén på själva klockan!
"Tillverkaren intressant i grunden" låter som "populär tillverkare" i mina öron :)

Men "utan praktiskt nytta" kan man säga om alla klockor, "koLLa MObilEn isTälLEtt" brukar ju folk säga generellt. Så jag tycker inte att det är en valid anledning.
Det är ju inte logiskt att köpa klockor utan definitivt emotionellt - annars skulle man lägga pengarna på investeringar för ens/familjens framtid istället (och köpa en Casio F-91W!).

Tack för tipset om att den kommer behöva serveas (dyrt) om X antal år - kan tänka mig det pga komplikationen, men jag tänker att tourbillon är för speciella tillfällen.

För mig spelar inte tillverkaren så stor roll, jag bryr mig mycket mer om hantverket och kvalitén på själva klockan!
"Tillverkaren intressant i grunden" låter som "populär tillverkare" i mina öron :)
Intressant behöver inte betyda populär utan det som gissningsvis syftades på var en tillverkare med historik, egen formgivning, en plats på kartan helt enkelt.
Sedan låter det lite konstigt att hantverk och kvalité hålls före tillverkaren eftersom det hänger ihop.

Men om det är estetiken som tilltalar är det ju bara att köra. Man köper det man gillar!
Deras klockor är ju billiga att serva hos dem så förutsatt att företaget lever i framtiden är det ju inga problem.

Sedan är väl en tourbillon i ett kinesiskt verk som ändå kommer ha så pass hög gångavvikelse en gnutta motsägelsefullt (trots att komplikationen i grunden ändå är mer ”for show”)

För egen del har jag definitivt nytta av att ha klocka. Jag kollar tiden ofta och alltid på klockan i första hand. Däremot är ju själva tourbillon grejen verkningslös även på dyrare ur och på det sättet meningslös. Jag tycker tex att split second på mellantider, månfas, veckonr o liknande är roligare komplikationer. Du får två exempel på intressanta tillverkare som båda råkar vara tyska. Båda har intressant historia och gör klockor med för prisklassen sjukt bra kvalité. Den ena är Nomos. Fin design hög kvalité egen tillverkning av verk och dessutom rimligt pris. Den andra som nog matchar det du söker bättre är Glashütte original. Där kostar det lite mer men du får vackra inhouseverk och fina komplikationer i hög kvalité till rimliga priser.

Jag hade inte hört talas om märket innan jag snubblade på den här tråden måste jag erkänna. Fick Herbalife-vibbar av videon och hemsidan men sedan läste jag hos Swagger Magazine att Tommy Chong har en så nu vill jag också ha en. ☺️

Hej KS
Såg youtube-reklam nyss, det är ju helt underbart vackra tourbillon klockor till otroligt bra pris!
Blir alltid misstänksam när det ser ut att vara otroligt bra, men videon på sidan påstår att det är på grund av en konspiration att Tourbillon kostar så mycket.
1638821586129.png

Innan jag springer ut och köper en sådan (eller en Seagull Tourbillon) är det någon som köpt - eller vet något om tillverkaren ? :)
1638821820196.png
1638821852157.png
Jag håller med om att en tourbillon en läcker komplikation. Även om den inte har någon praktisk betydelse så kan den ha betydelse för själen :)

Tyvärr är det så att man får ju oftast det man betalar för (även om du drar bort den feta marginalen som Schweiziska märken kan ha). Risken är att du blir besviken om du förväntar dig en lyx-produkt. Men för all del, kör på - de är ju trevliga att titta på. Själv vill jag ha en minutrepeterare.

Era timepieces är ett välkänt microbrand (för oss som är inne på detta ) med födelse på kickstarter. Vad jag hört är köparna nöjda och kvaliteten bra!

Instämmer helt i ovan. Och OM man verkligen vill ha den typen av komplikation finns det dels intressantare sådana och framförallt är det väl nästan att krav att tillverkaren är intressant i grunden. Att köpa en konstruktions/service mässigt dyr komplikation av en ointressant tillverkare känns som att få kristallkaraff i baksätet på en Dacia. (Som i sig är ett befogat bilmärke till rätt syfte)
Tvärtom verkar ts tycka klockan är intressant vad jag läser?

Har vi blivit lurade att tro att lyx är en lisa för själen eller gjuter olja på vågorna.... Köp, av lust - inte med förnuft... Visa bilder när du köpt. Den här är en dröm jag inte kan förverkliga.

Audemars_Piguet_Code_1159_Selfwinding_Flying_Tourbillon_dial3-768x602.jpg

Tillbaka
Topp