• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Erfarenheter av Grand Seiko?

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är INTE ute efter en lång utläggning av hur de är tillverkade eller testade, eller förklaringar som "Så mycket skulle jag aldrig betala för en Seiko", eller dylikt, utan önskar enbart få "hands on" erfarenheter.

Någon som klämt på, testat, tittat på, ägt en GS och har något att tillföra vad gäller ERFARENHETER av finish, kvalitetskänsla, eller dylikt?

Jag inser att det lät lite bittert, men liknande trådar har en förmåga att spåra ur (hehe), så jag önskar erfarenheter, INTE ogrundade åsikter.
 

JohanHLM

Rolex
Nu har jag ju förvisso bara haft min i en vecka och dessutom är det en quartz så jag ger bara en recension av det yttre.
Finishen på tavla och visare är grym.
Likaså är borstningen på länk och de borstade delarna på boetten riktigt, riktigt fin. Tyvärr är detta även en nackdel eftersom den nästan är för fin då jag upplever det som att den är väldigt repkänslig. På något vis känns det som att stålet är ganska mjukt men det är troligtvis bara något jag inbillar mig. Den sitter perfekt på handleden och jag är väldigt nöjd men jag är fortfarande inte övertygad om att den är värd sitt pris :)
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Dra iväg ett mejl eller PM till Molle, han kan nog ge dig ett bättre svar än någon här.

JohanHLM skrev:
Nu har jag ju förvisso bara haft min i en vecka och dessutom är det en quartz så jag ger bara en recension av det yttre.
Finishen på tavla och visare är grym.
Likaså är borstningen på länk och de borstade delarna på boetten riktigt, riktigt fin. Tyvärr är detta även en nackdel eftersom den nästan är för fin då jag upplever det som att den är väldigt repkänslig. På något vis känns det som att stålet är ganska mjukt men det är troligtvis bara något jag inbillar mig. Den sitter perfekt på handleden och jag är väldigt nöjd men jag är fortfarande inte övertygad om att den är värd sitt pris :)
Vad listar den på?
 

_jonte

Patek
Re: Sv: Erfarenheter av Grand Seiko?

Har bara två vintage GS, ganska säker på att du syftar på moderna modeller...
Dock kikat mycket på de moderna kvartsarna med och vart nära att slå till på nån av de som vart ute på tz-uk nyligen. Finns mycket recensioner, omdömen, bilder och videos där ute. Men dessa har du kanske redan gått igenom...
 

JohanHLM

Rolex
80talisten skrev:
Dra iväg ett mejl eller PM till Molle, han kan nog ge dig ett bättre svar än någon här.

JohanHLM skrev:
Nu har jag ju förvisso bara haft min i en vecka och dessutom är det en quartz så jag ger bara en recension av det yttre.
Finishen på tavla och visare är grym.
Likaså är borstningen på länk och de borstade delarna på boetten riktigt, riktigt fin. Tyvärr är detta även en nackdel eftersom den nästan är för fin då jag upplever det som att den är väldigt repkänslig. På något vis känns det som att stålet är ganska mjukt men det är troligtvis bara något jag inbillar mig. Den sitter perfekt på handleden och jag är väldigt nöjd men jag är fortfarande inte övertygad om att den är värd sitt pris :)
Vad listar den på?

Den är liniterad om 500st och jag antar att den inte finns att köpa ny numera men 2009 listadeden 262 500 JPY
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
JohanHLM skrev:
80talisten skrev:
Dra iväg ett mejl eller PM till Molle, han kan nog ge dig ett bättre svar än någon här.

JohanHLM skrev:
Nu har jag ju förvisso bara haft min i en vecka och dessutom är det en quartz så jag ger bara en recension av det yttre.
Finishen på tavla och visare är grym.
Likaså är borstningen på länk och de borstade delarna på boetten riktigt, riktigt fin. Tyvärr är detta även en nackdel eftersom den nästan är för fin då jag upplever det som att den är väldigt repkänslig. På något vis känns det som att stålet är ganska mjukt men det är troligtvis bara något jag inbillar mig. Den sitter perfekt på handleden och jag är väldigt nöjd men jag är fortfarande inte övertygad om att den är värd sitt pris :)
Vad listar den på?

Den är liniterad om 500st och jag antar att den inte finns att köpa ny numera men 2009 listadeden 262 500 JPY
Samma som MM300 då.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Självklart har jag redan PM-trakasserat Molle och ställt diverse frågor och självklart har jag även läst i princip alla recensioner som finns på internet. Jag tyckte dock att det kunde vara värt att ta reda på vad det finns för erfarenheter i stort på forumet.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
yonsson skrev:
Självklart har jag redan PM-trakasserat Molle och ställt diverse frågor och självklart har jag även läst i princip alla recensioner som finns på internet. Jag tyckte dock att det kunde vara värt att ta reda på vad det finns för erfarenheter i stort på forumet.

Du får ta en tripp till Klockmäster och botanisera :)
 

JohanHLM

Rolex
yonsson skrev:
Självklart har jag redan PM-trakasserat Molle och ställt diverse frågor och självklart har jag även läst i princip alla recensioner som finns på internet. Jag tyckte dock att det kunde vara värt att ta reda på vad det finns för erfarenheter i stort på forumet.

Är övertygad om att du läst på bra mycket mer än mig så får jag av ren nyfikenhet fråga vad du själv kommit fram till så här långt?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Fråga kan du få, men jag har inga personliga erfarenheter av GS (än).
Vad jag läst är dock att det allra flesta är väldigt nöjda. Det är ju dock en handfull, eller kanske tio personer totalt jag pratar om, så förhoppningen var att bredda den erfarenhetsbaserade informationen med fler personers intryck.
 

JohanHLM

Rolex
yonsson skrev:
Fråga kan du få, men jag har inga personliga erfarenheter av GS (än).
Vad jag läst är dock att det allra flesta är väldigt nöjda. Det är ju dock en handfull, eller kanske tio personer totalt jag pratar om, så förhoppningen var att bredda den erfarenhetsbaserade informationen med fler personers intryck.
Tycker du ska slå till då det dyker uppen begagnad. Är många här som skriver att andrahandsvärdet (läs år 0-3) är kasst men jag upplever inte att det är sämre än Omega. Tredjehandsvärdet upplever jag som riktigt bra troligtvis pga. de låga utbudet som jag inte tror täcker upp efterfrågan lika väl som Omega. Försöker inte på något sätt smutskasta Omega men det är lättast att referera till någon av de stora tillverkarna som alla känner till.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Äger en Spring Drive GS som nu är utgången ur modellprogrammet. Riktigt fin finish och skruvad länk, åtminstone i den justerbara delen. Mycket bra finish, framför allt under glaset. Underbart irverk som dras upp med ett distinkt motstånd. Inget spel i visarna vid justering, datumbyte när det skall. Tavlan är mönstrad a'la snowflake men med ett kvadratiskt mönster. Knivskarpa visare och fina index. Klockan väger ungefär dubbelt så mycket som den "ser ut" att göra. Personligen tycker jag också att klockan vinner på de små märken som blir vid vardagsbruk. Dessutom skruvad krona, en anledning att använda den ofta:)
IMAG0217_1_1.jpg


Jämfört med Schweizarnas märken är GS helt klart top notch.
 

JayJay

Rolex
Den enda GS jag ägt var från 70-talet och således är erfarenheterna av den i sammanhanget irrellevanta. Jag har däremot klämt på många modeller både i butik och i det vilda. Första gången jag tog i en modern var jag väldigt förväntansfull. Alla förväntningar infriades. Känslan i kvalité är så bra som man kan förvänta sig i den här prisklassen. Jag har vid ett tillfälle haft en Omega AT (8500verk) liggandes bredvid en SBGR051. Vid den jämförelsen tyckte jag att de gick på ett ut vad gäller finnish. Det som däremot slog mig var att Omegan stack ut mer. GS:arana är väldigt mycket "under radarn" klockor, både vad avser igenkänning och hur de upplevs på armen. För egen del har jag varit sugen på en i ett par år nu men inte tagit klivet. För bara några veckor sedan var jag ett andetag ifrån att köpa en quartzare (SBGX063) men då påpekade min hustru att den ser "gubbig" ut och då förmådde jag mig inte riktigt. Det omdömet kommer nog tyvärr finnas i mitt bakhuvud länge.
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Hade en SBGR023 i somras. Svinsnygg. Enda nackdelen - Den saknade skruvad krona. Hade kunnat få stanna annars.

Kort utläggning om GS.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Go info. Tack för det! Den har jag aldrig ens sett innan. Det är kul med udda fåglar.
 

JohanHLM

Rolex
Tycker det var för få bilder i tråden :)
Verkar dock vara något skumt (i alla fall för mig som är totalt ointresserad av IT) när jag laddar upp bilder direkt från iPhonen lägger de sig rätt likaså om jag kollar på paddan men loggar jag in via datan är bilderna vridna 90 grader. Någon som känner igen fenomenet och har en lösning/förklaring?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    357.9 KB · Visningar: 166

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är samma för mig. Bilder jag lägger upp via tapatalk2 blir uppochner, medan bilder från gamla tapatalk lägger sig rätt. :|
 
Topp