• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Erfarenheter av Rolex band restaurering Michael Young

_robban

Cartier
2-Faktor
God middag
Tänkte jag skulle dela med mig lite av mina erfarenheter gällande band restaurering för Rolex band här.

Hade tidigare en rejält trött och tuggad oysterlänk till min 5513. Denna länk var inte original med klockan men ville ändå fortsätta använda den. Efter lite tid på nätet så hittar jag att en Michael Young i Hong Kong är duktig och bra på att fixa länkar och tar då kontakt med honom via epost för att se vad som kan göras.
Skickar över min oysterlänk till honom som han senare gör fantastiska resultat med, desvärre så hade jag då inga bilder och nu när jag började trötta på slacket på min Jubilee länk så tog jag tillfället i akt och tog lite före och efter bilder.

Länken som skickade iväg denna gång är en folded jubilee 62510 med 55 ändbitar

Bilder på hur den var innan den skickades iväg
Photo 2014-01-14 08 53 31.jpg

Photo 2014-01-14 08 53 51.jpg

Photo 2014-01-14 08 54 12.jpg

Photo 2014-01-14 08 54 21.jpg

Photo 2014-01-14 08 55 10.jpg

Photo 2014-01-14 08 55 39.jpg


Iväg till Hong Kong...

Länken kom tillbaka efter 4-5 veckor med FedEx och då såg den ut såhär
Photo 2014-02-12 14 42 28.jpg

Photo 2014-02-12 14 42 46.jpg

Photo 2014-02-12 14 43 04.jpg

Photo 2014-02-12 14 43 31.jpg

Photo 2014-02-12 14 43 49.jpg


Länken nu tight och fin, borstad och polerad där den ska vara det och överlag alla tiders och redo att användas igen.
Som nämnt tidigare så tog det ca 4-5 veckor det hela och gick på 150 USD + 28 USD i frakt i retur ifrån Hong Kong.

Om du vill komma i kontakt med honom så är här hans kontakt detaljer:
Michael Young
[email protected]
www.facebook.com/classicwatchrepair
www.classicwatchparts.com

Är det värt pengarna? Tycker jag allt, om klockan är till för att användas i dagligt bruk så skall den helt klart ha en länk som är hel och bra. Hade nog inte renoverat en länk som varit original med klockan men i detta fallet är det en länk som jag köpt till efteråt.

Tack för mig och för att du tog dig tid att läsa
//Robert
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Vart ju lite skillnad :)
Prisvärt är det också om man använder det som du säger.

Jag har hört en del säga att det nästan blir lite för tight efter renoveringen, men inget du märkt av ?
 

_robban

Cartier
2-Faktor
På oysterlänken så blev det nog lite för tight mellan två länk bitar, dom nästan men bara nästan tar i varandra, men på denna är det inte några bekymmer vad jag märkt än.
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Dumt nog så mätte jag inte måtten på bandet innan jag skickade iväg, en gissning är att den blivit ca 5 mm kortare
 

Kim

Panerai
Läser man på om honom verkar det inte vara några problem alls.

"The price for the band restoration is USD180 for steel bands and USD250 for 2 tone bands, plus return EMS/Fedex postage USD33^ and (optional insurance for 2% of desired insured value). PAYMENT via PayPal when done to [email protected] in approx. 4-6 weeks. But this is just a general approximation, we are a small workshop and have little man power, so please be a little patient since sometimes it takes longer."

250 dollar plus 33 dollar i frakt (plus försäkring om man vill). Känns lite dyrare än innan, men kan vara värt att testa.
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Bumpar tråden lite då jag har en länk som kan behöva lite kärlek inom en snar framtid. Jag undrar hur det blir med tull och moms avgifter när man skickar iväg en länk till hong kong och sedan får tillbaka den? Lite tråkigt om man ska behöva tulla och momsa på det när det kommer fram till Sverige när det är något man egentligen redan äger.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Bumpar tråden lite då jag har en länk som kan behöva lite kärlek inom en snar framtid. Jag undrar hur det blir med tull och moms avgifter när man skickar iväg en länk till hong kong och sedan får tillbaka den? Lite tråkigt om man ska behöva tulla och momsa på det när det kommer fram till Sverige när det är något man egentligen redan äger.
Värdet är ju inte superhögt på en länk iallafall? Du ska ju själv betala momsen och tull. Men hur många gånger har man inte fått paket från utanför EU och sluppit det..? (Ej uppmaning ;))
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Bumpar tråden lite då jag har en länk som kan behöva lite kärlek inom en snar framtid. Jag undrar hur det blir med tull och moms avgifter när man skickar iväg en länk till hong kong och sedan får tillbaka den? Lite tråkigt om man ska behöva tulla och momsa på det när det kommer fram till Sverige när det är något man egentligen redan äger.
Bra timing att bumpa tråden precis när jag skulle leta upp den för jag har också en länk som behöver lite kärlek.

Men det där med moms och tull så ska inte det behövas betala på något du skickar utanför EU för service och sedan ska få tillbaka det. Du skulle i så fall behöva moms:a och tulla två gånger extra på något som redan är moms och tullat från början. Däremot så kan det innebära en del extra jobb med blanketter och byråkrati om det ska göras rätt och riktigt.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Någon som testat mejla MY på sistone? Jag har försökt men har ej fått svar på ca en vecka...
Jag har, lite tidigare den här veckan. Men inte fått något svar. Var därför jag skulle leta upp den här tråden när den så lämpligt blev bumpad och hamnade på första sidan :)
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Värdet är ju inte superhögt på en länk iallafall? Du ska ju själv betala momsen och tull. Men hur många gånger har man inte fått paket från utanför EU och sluppit det..? (Ej uppmaning ;))

Jag skulle uppskatta att värdet på min oysterlänk ligger närmare 6k i befintligt skick och kanske någon tusenlapp upp när länken kommer tillbaka så den momsen är ju tråkiga pengar. Det är möjligt att det inte nödvändigtvis behöver momsas men då kan det inte vara försäkrat till ett värde över 1300kr.

Bra timing att bumpa tråden precis när jag skulle leta upp den för jag har också en länk som behöver lite kärlek.

Men det där med moms och tull så ska inte det behövas betala på något du skickar utanför EU för service och sedan ska få tillbaka det. Du skulle i så fall behöva moms:a och tulla två gånger extra på något som redan är moms och tullat från början. Däremot så kan det innebära en del extra jobb med blanketter och byråkrati om det ska göras rätt och riktigt.

Mycket trivsamt att jag bumpade tråden så lägligt :) nej jag tycker inte att man ska behöva tulla och momsa för det. Ska kolla upp det där innan jag skickar iväg något.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jag skulle uppskatta att värdet på min oysterlänk ligger närmare 6k i befintligt skick och kanske någon tusenlapp upp när länken kommer tillbaka så den momsen är ju tråkiga pengar. Det är möjligt att det inte nödvändigtvis behöver momsas men då kan det inte vara försäkrat till ett värde över 1300kr.



Mycket trivsamt att jag bumpade tråden så lägligt :) nej jag tycker inte att man ska behöva tulla och momsa för det. Ska kolla upp det där innan jag skickar iväg något.
Oftast skickar de flesta med sänkt värde. Tror seriöst aldrig jag fått något med rätt värde på paketet, tyvärr.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag använde honom i våras på en TT oyster , känner mig nöjd med resultatet . Det har kanske att göra med jul / nyår att han inte svarar direkt ....

Gällande skatt/moms googla på
"Passiv förädling"
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jag använde honom i våras på en TT oyster , känner mig nöjd med resultatet . Det har kanske att göra med jul / nyår att han inte svarar direkt ....

Gällande skatt/moms googla på
"Passiv förädling"
Ahh lägre moms på lagade prytlar? Kom inte in på tullverkets sida, kunde bara läsa några meningar från googlesökningen.
Har haft ett jubilee som MY har reparerat, otroligt bra.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag var kanske lite trött när jag skrev ett svar igår. Men om jag inte minns helt fel är det att vid garantiärenden så är det varesig tull eller moms. I det här fallet så är det en service som man betalar för och då är det tull och moms på reparationskostnaden (samt fraktkostnaden)
Man betalar alltså inte tull och moms på själva vara igen utan bara på värdet av förädlingen. Kan säkert finnas undantag för en del varor med extra tullar på exempelvis ädelmetaller som skulle kunna bli aktuellt om det exempelvis är ett guldarmband som ska fixas, men när det handlar om Hong Kong tur och retur så tror jag inte det finns något sånt problem.
Hur det sedan ska genomföras rent praktiskt med papper till tull/transportör kan jag inte svara på men googla på "passiv förädling" som @Ako skrev så hittar du säker lite mera om det.
 

Consensus

Omega
Jag vill minnas att det blev ca 250:- i importtull när jag skickade ett TT Jubilee till MY för renovering. Av dessa 250 SEK så är lejonparten "administrativ" avgift, själva tullavgiften var minimal.

Hong Kong har noll importtull, så att skicka till MY är okomplicerat. Och MY levde upp till sitt rykte, resultatet var fantastiskt.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Jag vill minnas att det blev ca 250:- i importtull när jag skickade ett TT Jubilee till MY för renovering. Av dessa 250 SEK så är lejonparten "administrativ" avgift, själva tullavgiften var minimal.

Hong Kong har noll importtull, så att skicka till MY är okomplicerat. Och MY levde upp till sitt rykte, resultatet var fantastiskt.
Jag fyllde inte i någon blankett för passiv förädling , men jag fick betala någon liknande summa, om man åker på en hög avgift så tror jag man kan ringa o snacka med tullen om det, jag gjorde det i ett annat ärende för länge sedan..
 
Topp