• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Erfarenheter av Victorinox klockor

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Frugan bär en Victorinox quartzchronograf varje dag. Har pallat 2 år i skolans hårda värld så kvalitutten är det inget fel på.
 

mouqvist

Rolex
Ångrar att jag sålde min Victorinox Chrono Classic 1/100
Ska nog skaffa en ny igen, mycket bra kvalitet och ofta 1/2 priset på Amazon
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Kul att du har ett (nyvunnet?) klockintresse, välkommen till klocksnack. Victorinox är säkert en bra ingångsklocka , ett alt. är ev nån Seiko eller Certina , som är lite mer klassiska fabrikat.
 

Rookien

Panerai
Hej! Det här blir min första tråd här på forumet, och frågan lyder som rubriken.
Finns det någon som har någon sorts erfarenhet av dessa klockor? Både bra och dåliga, så dela gärna med er.

Är grymt sugen på att köpa denna.

http://www.kronsur.com/victorinox-infantry-mechanical-241565-p-25090.html?cPath=1413_3115

Dela gärna också med er om era tankar om märket samt era upplevelser till klockorna när det kommer till kvalitet osv

Tack på förhand :)

Välkommen till KS!
Har aldrig sett eller klämt på en victorinox, men enligt mig så känns det som ett bra alternativ i det segmentet.
De trista kommentarerna som står i tråden har nog inte så mycket med victorinox att göra, utan grundar sig nog i annat.
Köp vad du gillar!
 

larmar

Cartier
2-Faktor
Hej! Det här blir min första tråd här på forumet, och frågan lyder som rubriken.
Finns det någon som har någon sorts erfarenhet av dessa klockor? Både bra och dåliga, så dela gärna med er.

Är grymt sugen på att köpa denna.

http://www.kronsur.com/victorinox-infantry-mechanical-241565-p-25090.html?cPath=1413_3115

Dela gärna också med er om era tankar om märket samt era upplevelser till klockorna när det kommer till kvalitet osv

Tack på förhand :)

Tjena!

Snygg klocka som du har tittat på, har en Victorinox som jag burit mer eller mindre på heltid i 10 års tid, den pallar det mesta... (dock Quartzare) så jag är grymt nöjd med den!
14179542439151634138309.jpg
 

Niclas

Omega
Hoppas jag vinner grannforumets jullotteri som har en Victorinox INOX som förstapris. ;)
Hade inte haft nå´t emot att prova en sådan.

Ett tips till trådskaparen är, att fundera över att köpa dem första uren begagnade. Då har det värsta "tappet" varit, så förlusten vid en ev försäljning blir minimal om uret inte var vad du sökte.
 

Bergmästaren

Breitling
image.jpg

Det enda jag har kvar av min Victorinox Chrono Classic är boxen den kom i, sonen la beslag på den när han skulle bära kostym till sin examen, sen dess har den inte lämnat hans handled. :)
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Kul att du har ett (nyvunnet?) klockintresse, välkommen till klocksnack. Victorinox är säkert en bra ingångsklocka , ett alt. är ev nån Seiko eller Certina , som är lite mer klassiska fabrikat.
Hej och tack så mycket :) Har varit intresserad av klockor en längre tid nu. Äger just nu en Longines Hydroconquest (den automatiska) och tänkte mig att det är dags att köpa en ny klocka som jag kan komplettera den jag redan har med :)
så har ni tips, tipsa på :) kan tänka mig lägga mellan 6000-10000kr.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag har precis läst tråden. Jag förstår inte varför trollet matas. Det är så tydligt att det är en som antingen trollar eller helt enkelt inte förstår bättre. I båda fallen löses det näst med att ignorera.

Till trådskaparen kan jag säga att du kan med gott samvete titta på victorinox, infantry modellen är häftig men håll dig borta från Gmt varianten för den har nog haft lite problem.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Hej och tack så mycket :) Har varit intresserad av klockor en längre tid nu. Äger just nu en Longines Hydroconquest (den automatiska) och tänkte mig att det är dags att köpa en ny klocka som jag kan komplettera den jag redan har med :)
så har ni tips, tipsa på :) kan tänka mig lägga mellan 6000-10000kr.
Kanske en Sinn?
image.jpg


Ett exempel som är ute för 850€...

http://www.chrono24.com/en/sinn/815...inn/prices-for-watches--new.htm&usedOrNew=new

Tooliga och tuffa tycker jag...

Eller en 104

http://www.chrono24.com/en/sinn/104...ices-for-watches--new.htm&manufacturerIds=227
 

Marquise

Omega
En Victorinox är:


-Alldaglig
-Halvsnygg
-Har dåligt rykte
-Kass kvalité
-Generellt pinsam

Precis som en Skoda

Kan tipsa om något som heter Rolex
Men det är ju min skeva åsikt

Nu kan man ju inte jämföra Rolex och Victorinox, lite som att jämföra Marlboro Röd med Cohiba Esplendidos.
Båda fyller "sin funktion" trots att alla vet vilket som är de givna valet för den ekonomiskt oberoende.

Vill ha mycket klocka för sina pengar är det ett bra val, även om jag inte personligen är något fan.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag upplever, utifrån det jag sett under säljdelen här på KS, att det är hyfsat dåligt andrahandsvärde på en Victorinox. Ett par verkar ha varit väldigt svårsålda.

Kvalitetsmässigt är det säkert inget fel på victorinox jämfört med annat i samma prisklass.
 

Fredde76

Omega
Ska erkänna att jag inte har ägt en Skoda.
Har dock en Porsche och Rolex. Så det kan jag stå för.

Alla jag känner som har haft en Skoda lever inte idag, alla omkom i bilolyckor, var tydligen något fel på bromsarna

Vill inte göra någon arg/ledsen, säger bara att man borde undvika Skoda o Victorinox av princip




Boxster av tidig årsmodell? Tar hellre en Skoda faktiskt.
 
Ska erkänna att jag inte har ägt en Skoda.
Har dock en Porsche och Rolex. Så det kan jag stå för.

Alla jag känner som har haft en Skoda lever inte idag, alla omkom i bilolyckor, var tydligen något fel på bromsarna


Vill inte göra någon arg/ledsen, säger bara att man borde undvika Skoda o Victorinox av princip

Vill inte vara oförskämd men Porsche och Rolex är skräp.
Själv rekommenderar jag en Jaeger-LeCoultre Hybris Mechanica à Grande Sonnerie och en Bugatti Veyron. Bara ett vänligt tips så du slipper skämmas på stan.
 
Här i sthlm är det pinsamt med Victorinox liknande klockor.
Men då är det väl min kompiskrets det är fel på.

Vet inte varför alla blev arga, är det ok att JAG får ha en åsikt? Eller måste jag börja rösta rött också?

Ha en egen åsikt, men det är ju pinsamt som du jämför!
Det är ungefär som att jämföra patek och Ferrari med din Porsche och Rolex då är det skit i jämförelse eller?
 

mace

Cartier
2-Faktor
Ska erkänna att jag inte har ägt en Skoda.
Har dock en Porsche och Rolex. Så det kan jag stå för.

Alla jag känner som har haft en Skoda lever inte idag, alla omkom i bilolyckor, var tydligen något fel på bromsarna

Vill inte göra någon arg/ledsen, säger bara att man borde undvika Skoda o Victorinox av princip

Du är medveten om att Porsche och Skoda ingår i samma koncern va? Nä.
 

corbendallasx

Friends of KS
Jag upplever, utifrån det jag sett under säljdelen här på KS, att det är hyfsat dåligt andrahandsvärde på en Victorinox. Ett par verkar ha varit väldigt svårsålda.

Kvalitetsmässigt är det säkert inget fel på victorinox jämfört med annat i samma prisklass.

Vilken klocka som inte kostar en arm har bra andrahandsvärde?
Att Victorinox är svårsålt här på forumet beror nog snarare på att målgruppen är rätt liten här.

Till TS:
Om klockan "talar till dig" köp den. Har du is i magen kolla begagnat. Man kan få mycket för pengarna då och då kan du få över till en klocka till :D Välkommen till din plånboks mardröm :)
 

Johan12

Breitling
Själv är jag ägare av en Victorinox Chrono Classic 241443 som jag varit nöjd med hittils i varje fall!
Om andrahandsvärdet inte är så bra vet jag ingenting om men min gav jag 5,5k för och inga planer på att sälja så blir ingen jätte förlust :) Var nedsatt från strax över 7000 dessutom :D

Jämföra med rolex känns ju lite troll varning dock.
 

richard1991

Cartier
Här i sthlm är det pinsamt med Victorinox liknande klockor.
Men då är det väl min kompiskrets det är fel på.

Vet inte varför alla blev arga, är det ok att JAG får ha en åsikt? Eller måste jag börja rösta rött också?

Haha jag hoppas att du är ironisk... Jävlar vilket skitnödigt inlägg. Sen kan du absolut sluta upp med att prata för alla Stockholmare.
 

MangeB

Omega
Väcker liv på denna tråd...

Jag har en Victorinox, är supernöjd. Är väl medveten om att det är inte någon prestigeklocka, men jag anser att det är prisvärd.

I vilket fall som helst, på vilket sett är en Rolex "bättre"? Vart någonstans märker man av de extra 30 000kr?
I vardagligt bruk, tål klockan mer smällar utan märken på länk osv. Eller sitter "all" kostnad och kvalité i urverket? Upplys mig gärna!

(Självklart är jag införstådd med att man betalar x-kr för bara märket.)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Väcker liv på denna tråd...

Jag har en Victorinox, är supernöjd. Är väl medveten om att det är inte någon prestigeklocka, men jag anser att det är prisvärd.

I vilket fall som helst, på vilket sett är en Rolex "bättre"? Vart någonstans märker man av de extra 30 000kr?
I vardagligt bruk, tål klockan mer smällar utan märken på länk osv. Eller sitter "all" kostnad och kvalité i urverket? Upplys mig gärna!

(Självklart är jag införstådd med att man betalar x-kr för bara märket.)
Jag läste precis den här recensionen av en av Rolex mest sålda modeller. Den borde ge dig lite inblick. Kvalitet kostar.

http://www.ablogtowatch.com/rolex-submariner-ref-114060-date-watch-review/
 

MangeB

Omega
Jag läste precis den här recensionen av en av Rolex mest sålda modeller. Den borde ge dig lite inblick. Kvalitet kostar.

http://www.ablogtowatch.com/rolex-submariner-ref-114060-date-watch-review/

Tack för svaret! Riktigt trevlig recension.
Men jag funderar fortfarande... låt säga att att vi tar två high-end modeller från Rolex och Victorinox. Antigen manuell eller quartur. Vi använder dessa 5 år, varje dag. Vad skulle skillnaden ligga? Vart kommer man märke att den ena spelar i en annan division?
 
Topp