• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Erfarenheter PAM01438

cbermar

Breitling
Hej KS!

Är helt grön vad gäller Panerai men funderar på att skaffa en PAM01438, har varit och tittat på flera modeller men denna fastnade jag för ganska snabbt. Vad är era erfarenheter med denna?
Har en Omega PO just nu men mer stilren klocka än PAM01438 får man nog leta efter.

Med vänlig hälsning,
Christer
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Har inte ägt utan bara testat, men Tuttoneron är en riktigt häftig modell!

Finns en synnerligen trevligt prissatt 438 till salu här på KS, värt att checka. Den primära skillnaden modellerna emellan består i att 1438:n har den aningen uppdaterade versionen av P.9000, nämligen P.9010. Då detta verk är nästan 2mm tunnare är även 1438 aningen tunnare än sin föregångare..

 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hej Christer,

jag tror inte så många här har pillat på den klockan. Jag har haft på mig dess föregångare, 438, en stund i en butik. Jag har också ägt en annan ceramic-modell, 613, en Radiomir som är ganska lik. Och jag har även haft andra klockor i samma serie som 1438, med samma urverk, samma tavla mer eller mindre men i stål. Jag vet inte om det gör mig till en person som kan säga något om just 1438, men jag kan försöka.

Min erfarenhet av urverket är att det gör vad det ska. Har inte upplevt några problem alls. Min erfarenhet av klockans storlek är att den passar mig. Just 1438-modellen är lite tunnare, fast jämfört med stålmodellerna så är hornen tjockare då keramik är bräckligare. Jag uppskattar storleken på 1438 just för att den är tunnare än 438, och sitter plattare mot handleden. Jag har jämfört med Omega PO och Panerai är generellt inte lika rund i formen, så har man en platt handled som jag har så sitter den bra. Min erfarenhet av Panerais ceramic är att det inte repas alls i samma utsträckning som stål och att det håller bra, fram tills att det håller alls. Jag har råkat fastna med en stål-panna i en branddörr, vilket chippade av en bit av hornet. Jag har sett folk som gjort motsvarande med ceramic och då kan hela boetten brytas sönder. Det är såklart inte såååå stor risk, men det är bra att veta. Just ja, jag har också känt på armbandet, och det är lite speciellt, för det är om jag minns rätt inte av keramik, utan keramisk yta ovanpå typ titan eller så. Det är relativt tjockt, fast såklart inte lika tjockt som PO.

Som du säger är det en sjukt stilren klocka. Jag gillar Tuttonero och hade nog gärna haft en, trots eventuella brister jag nämnt ovan. Men så gillar jag också urtavlans layout oerhört mycket, vilket du kan se på min profilbild. :)
 
Topp